Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.7° 17.8°
2 BF
76%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
22.8° 19.8°
2 BF
58%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
20°C
21.0° 18.3°
2 BF
69%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
21.9° 21.9°
3 BF
56%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
0 BF
68%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
3 BF
48%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.1° 21.1°
1 BF
65%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
21°C
20.8° 19.4°
4 BF
68%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 18.2°
1 BF
59%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.1° 19.1°
3 BF
62%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
3 BF
77%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.3°
4 BF
68%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
21.8° 21.8°
2 BF
55%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
24.0° 18.9°
2 BF
52%
Ρόδος
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.3° 19.3°
2 BF
81%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
20°C
20.0° 20.0°
2 BF
52%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.4° 18.3°
3 BF
75%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
22°C
22.2° 22.2°
2 BF
60%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.0° 18.0°
2 BF
58%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα οχήματα του αύριο και το μέλλον της βιομηχανίας

Η αυτοκινητοβιομηχανία General Motors, με έδρα το Ντιτρόιτ των ΗΠΑ, ανακοίνωσε ότι θα βάλει λουκέτο σε πέντε εγκαταστάσεις παραγωγής και σε έξι πλατφόρμες οχημάτων έως τα τέλη του 2019, καθώς ανακατανέμει πόρους για τεχνολογίες αυτοκινούμενων χωρίς οδηγό οχημάτων και ηλεκτρικά οχήματα.

Αυτή η εξαγγελία δεν θα πρέπει να αποτελεί έκπληξη, καθώς αντανακλά μια παρόμοια ανακοίνωση που έκανε η αμερικανική Ford νωρίτερα φέτος, ότι θα αποχωρήσει από την παραγωγή όλων των αυτοκινήτων, εκτός από τη Mustang, εντός δύο ετών.

Γιατί συμβαίνει αυτή η ξαφνική αναπροσαρμογή των παραδοσιακών κατασκευαστών απέναντι στα αυτοκίνητα; Λοιπόν, και οι δύο εταιρείες επικεντρώνονται σε φορτηγά, σε οχήματα παντός εδάφους και σε crossovers. Και, σίγουρα, αυτά είναι που οι περισσότεροι άνθρωποι θέλουν να αποκτήσουν όταν αγοράζουν ένα αυτοκίνητο σήμερα. Υπάρχει, όμως, ένα ευρύτερο και πιο μακροπρόθεσμο στοιχείο σε αυτή τη συζήτηση.

Πολλοί μπορεί να θυμούνται τον διάλογο που είχε αναπτυχθεί πριν από μια δεκαετία, που σχετιζόταν με την κορύφωση παραγωγής πετρελαίου (Peak Oil ), δηλαδή την ιδέα ότι είχαμε φτάσει ή σύντομα θα φτάσουμε στα κορυφαία επίπεδα παραγωγής πετρελαίου σε όλο τον πλανήτη.

Τέτοιες προγνώσεις και προβλέψεις πιθανόν να σχετίζονταν με τις εξελίξεις των τιμών του πετρελαίου και τις επενδυτικές στρατηγικές της βιομηχανίας πετρελαίου.

Ωστόσο, οι νέες τεχνολογίες εξερεύνησης και εξόρυξης υδρογονανθράκων που χρησιμοποιούνται σήμερα, υποδηλώνουν τελικά ότι είμαστε πολύ μακριά από την εξάντληση του πετρελαίου.

Ενώ ενδέχεται να χτυπήσουμε το κορύφωμα της παραγωγής πετρελαίου στο εγγύς μέλλον, αυτό είναι πιθανότερο ότι θα οφείλεται στις μειούμενες ανάγκες της ζήτησής του, καθώς η οικονομία μετακινείται προς τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας.

Αλλά τι συμβαίνει με τα αυτοκίνητα; Η παραγωγή αυτοκινήτων στη Βόρεια Αμερική έφτασε τα 17,5 εκατομμύρια οχήματα το 2016 και μειώθηκε οριακά στα 17,2 εκατομμύρια το 2017.

Ενδιαφέρουσα, αλλά ίσως όχι σημαντική μεταβολή. Πιο αποκαλυπτικές είναι οι αλλαγές στη συμπεριφορά των οδηγών. Στη Βόρεια Αμερική, για παράδειγμα, λιγότεροι έφηβοι λαμβάνουν άδειες οδήγησης.

Το 1983, το 92% των εφήβων είχε άδεια, ενώ μέχρι το 2014 το ποσοστό αυτό είχε μειωθεί στο 77%. Στη Γερμανία, ο αριθμός των νέων αδειών που χορηγήθηκαν στους οδηγούς ηλικίας 17 έως 25 ετών μειώθηκε κατά 300.000, κατά τα τελευταία 10 χρόνια.

Μέλλον χωρίς οδηγούς

Βασικοί παράγοντες που οδήγησαν στην αναθεώρηση των στρατηγικών της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι η εμφάνιση του συνεπιβατισμού, δηλαδή της πρακτικής κατά την οποία κάποιος που ταξιδεύει με το όχημά του δέχεται και άλλους επιβάτες, με σκοπό να μοιραστεί μαζί τους τα έξοδα χρήσης του οχήματος που προκύπτουν, καθώς και οι αποτελεσματικότερες δημόσιες συγκοινωνίες.

Πιο σημαντικό, όμως, είναι η εξέλιξη της τεχνολογίας των αυτοκινούμενων οχημάτων που, σύμφωνα με τα υπάρχοντα σενάρια, θα μπορούν για παράδειγμα να μεταφέρουν τα μέλη μιας οικογένειας στους προορισμούς της ημέρας και να τα επιστρέφουν στο σπίτι.

Η τεχνολογία που υποστηρίζει αυτά τα σενάρια πλέον υπάρχει σήμερα και αναμένεται να οδηγήσει σε μειωμένη ιδιοκτησία αυτοκινήτων μέσω μιας οικονομικότερης και αποτελεσματικότερης προσέγγισης στη διαχείριση της χρήσης τους.

Σήμερα, μια οικογένεια χρειάζεται δύο ή τρία οχήματα, προκειμένου να εξυπηρετηθεί για τις καθημερινές μετακινήσεις της, που, σε μεγάλο βαθμό, «κάθονται» όλη την ημέρα.

Στο εγγύς μέλλον, με τη νέα τεχνολογία, μια οικογένεια θα μπορούσε να κατέχει μόνο ένα όχημα, ενώ οικογένειες ή ομάδες ατόμων πιθανόν θα αγοράζουν ένα αυτοκινούμενο όχημα που θα μπορεί να διανέμει περισσότερους επιβάτες, έχοντας και αυξημένη χωρητικότητα.

Λιγότερα αυτοκίνητα

Σύμφωνα με τους αναλυτές, περνάμε από μια οικονομία ατομικών οδικών μεταφορών («do it yourself») σε μια οικονομία κοινής χρήσης («sharing it for me»).

Καθώς βελτιώνονται οι τεχνολογίες ασφάλειας και αλλάζουν τα κοινωνικά πρότυπα, αυτή η εξέλιξη θα επιταχυνθεί. Με βάση τα παραπάνω στατιστικά στοιχεία για τους νέους οδηγούς, φαίνεται λογικό να προβλέπεται η μείωση των κατά κεφαλήν αυτοκίνητων κατά 20% έως 30% την επόμενη δεκαετία, με αποτέλεσμα να είναι πολύ πιθανό να φτάσουμε στην κορύφωση της παραγωγής αυτοκινήτων στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη.

Οι εταιρείες που θέλουν να επιτύχουν σε αυτό το νέο περιβάλλον, θα πρέπει να είναι διαφορετικές και ιδιαίτερα καλύτερες με κάποιον τρόπο.

Εάν οι όγκοι των αυτοκινήτων μειωθούν κατά 30% τα επόμενα 10 χρόνια, θα πρέπει να υπάρξει κάτι ιδιαίτερο για την εταιρεία αυτοκινήτων που θα θέλει να επιβιώσει, πόσο μάλλον να ευημερεί -όπως καλύτερη τεχνολογία, καλύτερη άνεση και καλύτερη εξυπηρέτηση.

Αν συνεχιστούν οι τρέχουσες τάσεις, μπορούμε να προβλέψουμε περισσότερες ανακοινώσεις από την αυτοκινητοβιομηχανία και προμηθευτές εξαρτημάτων για τον τερματισμό της λειτουργίας των αλυσίδων παραγωγής, καθώς δεν θα υπάρχει πλέον χώρος γι’ αυτά.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Τα οχήματα του αύριο και το μέλλον της βιομηχανίας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας