Η ηλεκτρονική αίτηση συνταξιοδότησης, ο ατομικός λογαριασμός ασφαλισμένου, ο προσωπικός ασφαλιστικός λογαριασμός αλλά και η ηλεκτρονική υπηρεσία μιας στάσης για σύσταση εταιρείας συνιστούν τον νέο τρόπο λειτουργίας του ΕΦΚΑ που υπόσχεται να απλοποιήσει τη ζωή μας.
Ολα αυτά βέβαια δεν θα γίνουν σε μία ημέρα ή με το πάτημα ενός κουμπιού, αλλά τόσο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου όσο και η φυσική ηγεσία του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης εμφανίζονται αποφασισμένες ο ΕΦΚΑ να λειτουργεί αψεγάδιαστα μέχρι το τέλος του 2017.
Η αυγή λοιπόν του επόμενου έτους, τουλάχιστον στις προσδοκίες των ανθρώπων που τρέχουν αυτό το τεράστιο πρόγραμμα αλλαγής της κοινωνικής ασφάλισης από την εποχή του «μπακολοτέφτερου» και του πολυκερματισμού των συστημάτων μηχανοργάνωσης στην ψηφιακή εποχή που όλα θα γίνονται από μια οθόνη, θα βρει στη θέση τους και σε πλήρη λειτουργία όλα τα κομμάτια του παζλ.
Θα πρέπει να ομολογηθεί (τουλάχιστον η συντριπτική πλειονότητα των εμπλεκομένων και ανεξάρτητα πολιτικής ή κομματικής τοποθέτησης το παραδέχονται) ότι σε επίπεδο σχεδιασμού η νέα εποχή της εξυπηρέτησης των συναλλασσομένων αν μη τι άλλο φέρνει το μέλλον στο τώρα, ενώ μέχρι τώρα η κοινωνική ασφάλιση βάδιζε, μπορούμε να πούμε, στον τομέα της εξυπηρέτησης με τον αραμπά.
Στην πλήρη του λειτουργία λοιπόν (στο τέλος το 2017 δηλαδή, αν και καταβάλλονται προσπάθειες για νωρίτερα) μέσω ηλεκτρονικών υπηρεσιών και βέβαια με την προϋπόθεση ότι θα υλοποιηθούν τα εξαγγελλόμενα:
⚫ Θα μειωθεί η ανάγκη συναλλαγής με φυσική παρουσία στον ΕΦΚΑ.
Μπαίνει τέλος δηλαδή στις ατελείωτες ουρές και τις πάμπολλες χαμένες εργατοώρες.
⚫ Θα διευκολυνθεί η επικοινωνία του συναλλασσομένου με τις υπηρεσίες.
Μπαίνει τέλος δηλαδή σε πινακίδες τύπου «Δεν δίδονται πληροφορίες» και στις «βόλτες» από όροφο σε όροφο για την εξεύρεση απάντησης ακόμη και στο πιο απλό ερώτημα.
⚫ Θα μειωθεί το λειτουργικό κόστος του ΕΦΚΑ. Αυτή η μείωση μπορεί και να ξεπεράσει τα 10 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο.
Απώτερος στόχος βέβαια είναι η εδραίωση της εμπιστοσύνης μεταξύ ΕΦΚΑ-πολίτη μέσω διαφάνειας, κάτι που σήμερα ακόμη και ως δήλωση φαντάζει τραγελαφική…
Πώς θα γίνουν όλα αυτά; Πολύ απλά με τις προαναφερόμενες υπηρεσίες που θα μπορεί κάποιος να τις χρησιμοποιήσει μέσα από το site του ΕΦΚΑ.
Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες του ΕΦΚΑ λοιπόν χωρίζονται σε δύο κατηγορίες που αφορούν αφ' ενός τον τρόπο λειτουργίας του προσωπικού και αφ' ετέρου την εξυπηρέτηση του πολίτη.
Μπορεί η πρώτη κατηγορία ηλεκτρονικών υπηρεσιών να είναι σημαντική (αναφερόμαστε στα συστήματα email, ασφάλισης-εσόδων, ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου, οικονομικής διαχείρισης και διαχείρισης προσωπικού και μισθοδοσίας), ωστόσο εμείς επικεντρώνουμε και σας παρουσιάζουμε τις υπηρεσίες εξυπηρέτησης του πολίτη, οι οποίες διαρκώς θα εμπλουτίζονται αλλά οι κύριοι πυλώνες τους είναι:
► Αίτηση συνταξιοδότησης:
Μέσω αυτής της υπηρεσίας που λειτουργεί ήδη, από τις 16 Ιανουαρίου 2017, παρέχεται η δυνατότητα υποβολής αίτησης για συνταξιοδότηση γήρατος, αναπηρίας ή λόγω θανάτου.
Δυνατότητα υποβολής ηλεκτρονικής αίτησης έχουν οι ασφαλισμένοι που προέρχονται από τους εξής φορείς που εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ: ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ΟΓΑ, ΟΑΕΕ, ΝΑΤ, ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, ΕΤΑΑ και ΓΛΚ (Δημόσιο).
Με την ηλεκτρονική υποβολή του αιτήματος, αποδίδεται ηλεκτρονικός αριθμός πρωτοκόλλου που λαμβάνεται υπόψη στην επεξεργασία του συνταξιοδοτικού αιτήματος.
Η επεξεργασία του συνταξιοδοτικού αιτήματος θα ξεκινήσει με την κατάθεση των δικαιολογητικών που απαιτούνται στις αρμόδιες υπηρεσίες ΕΦΚΑ.
► Ατομικός λογαριασμός:
Πρόκειται για μια υπηρεσία που αφορά κυρίως τους ελεύθερους επαγγελματίες και βρίσκεται ήδη σε λειτουργία μέσα των συστημάτων του ΟΑΕΕ.
Ο ατομικός λογαριασμός ασφαλισμένου παρέχει στους ασφαλισμένους άμεση πρόσβαση στα ατομικά τους στοιχεία και, παράλληλα, εξυπηρέτηση, χωρίς να είναι απαραίτητη η επικοινωνία ή η προσέλευσή τους στις κατά τόπους υπηρεσίες του ΕΦΚΑ.
Τα ασφαλιστικά και οικονομικά δεδομένα παρέχονται σε «πραγματικό χρόνο», από το πληροφοριακό σύστημα του Οργανισμού, και είναι ομαδοποιημένα, σε λίστα επιλογής, ως εξής:
◼ Ατομικά στοιχεία
◼ Τρέχουσα ασφαλιστική κατάσταση
◼ Πληρωμές
◼ Οφειλές
◼ Ρυθμίσεις οφειλών
◼ Βεβαιωμένες οφειλές
Το περιβάλλον περιήγησης είναι απλό και φιλικό προς τον χρήστη, η δε μορφή απεικόνισης των πληροφοριών εξασφαλίζει την εύκολη κατανόησή τους.
Παρέχεται, σε όλα τα επίπεδα περιήγησης, εξειδικευμένη πληροφόρηση μέσω μηνυμάτων σχετικά με:
◼ Επεξήγηση δεδομένων (όπου απαιτείται)
◼ Δεδομένα που περιλαμβάνονται ή δεν περιλαμβάνονται
◼ Αρμόδια περιφερειακή υπηρεσία
◼ Κατευθύνσεις για ενδεχόμενη τροποποίηση στοιχείων
◼ Χρόνο εμφάνισης πληρωμών και έναρξης επιβαρύνσεων
Ιδιαίτερα επισημαίνεται ότι στην επιλογή «Οφειλές» παρέχεται η ταυτότητα πληρωμής κάθε εισφοράς καθώς και η δυνατότητα εμφάνισης και εκτύπωσης της απόδειξης πληρωμής.
► Ειδοποιητήρια πληρωμής εισφορών:
Μέσω της συγκεκριμένης υπηρεσίας ο ασφαλισμένος θα μπορεί να λαμβάνει σε ηλεκτρονική μορφή (με δυνατότητα εκτύπωσης) τα ειδοποιητήρια και τα στοιχεία οφειλής για τις τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές.
► Σύσταση εταιρείας (e-ΥΜΣ):
Η συγκεκριμένη υπηρεσία μίας στάσης για την ίδρυση εταιρείας, έρχεται για να συμβάλει στην προσπάθεια που γίνεται για τη σύσταση επιχείρησης από τον υπολογιστή του σπιτιού ή του γραφείου, με στόχο τη σημαντική μείωση του χρόνου και του κόστους.
Η e-ΥΜΣ θα διασυνδέεται με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) και στο κομμάτι που αφορά τον ΕΦΚΑ, θα λειτουργεί σύμφωνα με την περιγραφή που ακολουθεί:
❖ Ο ενδιαφερόμενος απευθύνεται στην e-ΥΜΣ
❖ Η e-ΥΜΣ διαβιβάζει ηλεκτρονικά στον ΕΦΚΑ τα ακόλουθα:
❖ Αριθμό ΓΕΜΗ, κωδικό αριθμό καταχώρισης, ΑΦΜ εταιρείας
❖ Στοιχεία των εταίρων ή/και διαχειριστών ή/και μελών Δ.Σ.
❖ Στοιχεία που έχουν υποβληθεί στην e-ΥΜΣ
Ο ΕΦΚΑ προβαίνει στις προβλεπόμενες από τον νόμο ενέργειες για τη διαπίστωση της υποχρέωσης ή μη ασφάλισης των φυσικών προσώπων και τα ενημερώνει σχετικά με τις υποχρεώσεις τους εντός μηνός από τη σύσταση της εταιρείας. Μετά την ολοκλήρωση των ενεργειών η εταιρεία θεωρείται ότι έχει συσταθεί και λειτουργεί νόμιμα.
Προσωπικός Ασφαλιστικός Λογαριασμός
Πρόκειται για υπηρεσία που αφορά όλους τους ασφαλισμένους του ΕΦΚΑ και αποτελεί την επέκταση και εμπλουτισμό σε πληροφορίες του ατομικού λογαριασμού ασφαλισμένου.
Ο προσωπικός ασφαλιστικός λογαριασμός αποτελεί χρήσιμο εργαλείο για την πληροφόρηση του συναλλασσομένου και συγκεκριμένα για τα στοιχεία που διατηρεί ο ΕΦΚΑ γι' αυτόν και τα έμμεσα μέλη που ασφαλίζει, τα δικαιώματά του από τον ΕΦΚΑ και τις υποχρεώσεις του προς τον ΕΦΚΑ.
Επίσης αποτελεί ένα μόνιμο κανάλι επικοινωνίας με τον ΕΦΚΑ, από το οποίο ο πολίτης μπορεί να βλέπει μηνύματα που τον αφορούν και να διαχειρίζεται τα στοιχεία επικοινωνίας του
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας