Kαθυστερήσεις που αγγίζουν κιόλας τον έναν χρόνο καταγράφονται στο έργο της νέας γραμμής 4 του Μετρό (Αλσος Βεΐκου-Γουδή), την ώρα που η κυβερνητική προπαγάνδα προσπαθεί να πείσει ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ήδη σε πραγματική λειτουργία.
Η σύμβαση για το έργο της γραμμής 4, προϋπολογισμού άνω του 1,3 δισεκατομμυρίου ευρώ, υπεγράφη τον Ιούνιο του 2021 με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα οκτώ έτη. Ομως, ενάμιση χρόνο μετά οι παρατάσεις που έχουν δοθεί είναι πολύμηνες και ήδη ζητούνται νέες που φτάνουν στις 327 ημέρες. Οι παρατάσεις αυτές απειλούν και με άνοδο του τελικού κόστους καθώς η «Αττικό Μετρό» έχει αναγνωρίσει ότι δεν οφείλονται «σε υπαιτιότητα του αναδόχου» και θα προκαλέσουν «αναθεώρηση των τιμών». Με τους κατασκευαστές, δυστυχώς, ισχύει ότι «άπαξ και τρούπωσα κανείς δεν με βγάζει» - φράση που κατά παράδοση αποδίδεται στους δημοσίους υπαλλήλους. Μόνο που το κυβερνητικό αφήγημα ουδόλως ασχολείται με τους εργολάβους, ενώ αγαπά να δυσφημεί τον δημόσιο τομέα.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα με τις καθυστερήσεις εμφανίζεται στις εργασίες στο φρέαρ Βεΐκου, στο Γαλάτσι. Το φρέαρ αυτό βρίσκεται στη μία από τις δύο άκρες της γραμμής και από εκεί θα πρέπει να κατέβουν στα έγκατα της γης τα εξαρτήματα του ενός μηχανήματος ολομέτωπης κοπής ΤΒΜ, του κοινώς αποκαλούμενου «μετροπόντικα» (το άλλο θα μπει από του Γουδή). Για το ίδιο πρόβλημα η «Εφ.Συν.» έχει ήδη δημοσιεύσει («Καθυστερήσεις με το καλημέρα για τους μετροπόντικες», 1/10/2022), όμως προκύπτουν συνεχώς νέα στοιχεία:
● Σύμφωνα με πληροφορίες, η κοινοπραξία που κατασκευάζει το έργο (ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM) κατέθεσε πριν από λίγες μέρες νέο αίτημα παράτασης που αφορά το έργο της κατασκευής πασσάλων εκσκαφής σε όλα τα φρέατα εισόδου ΤΒΜ. Το έργο αυτό θα έπρεπε βάσει της σύμβασης να ξεκινήσει τον περασμένο Ιανουάριο. Τον Απρίλιο αποφασίστηκε η πρώτη παράταση μέχρι τον Ιούνιο, τον Ιούλιο δόθηκε δεύτερη παράταση έως τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο τρίτη, έως τις 12 Δεκεμβρίου 2022. Ολες οι παρατάσεις αυτές χορηγούνται με αναθεώρηση (άρα θα αλλάξει το τίμημα) και χωρίς υπαιτιότητα του αναδόχου.
● Η καθυστέρηση στην κατασκευή των πασσάλων που συγκρατούν το φρέαρ αλλά και τα μηχανήματα που θα πατούν πάνω σε αυτό έχει, όμως, επίπτωση στο σύνολο των εργασιών. Βάσει της σύμβασης, θα έπρεπε πριν από το τέλος Νοεμβρίου να έχει ξεκινήσει η συναρμολόγηση όλων των ΤΒΜ και τον ερχόμενο Ιανουάριο να έχει ξεκινήσει η διάνοιξη των σηράγγων. Λόγω της καθυστέρησης, η κοινοπραξία ζητά παράταση 327 ημερών.
● Η παράταση των 327 ημερών αφορά τόσο την έναρξη συναρμολόγησης των ΤΒΜ που μετακινείται στον Οκτώβριο του 2023 (αντί για τον Νοέμβριο του 2022) όσο και την «έναρξη διάνοιξης των σηράγγων» που αντί να ξεκινήσει τον ερχόμενο Ιανουάριο μετατίθεται για τον Δεκέμβριο του 2023.
● Πού οφείλεται όλη αυτή η καθυστέρηση; Εδώ ως συνήθως οι ευθύνες γίνονται μπαλάκι μεταξύ των εμπλεκομένων. Η κοινοπραξία λέει ότι υπάρχει πρόβλημα θεμελίωσης της τεράστιας γερανογέφυρας που θα τοποθετηθεί πάνω από το φρέαρ Βεΐκου ώστε μέσω αυτής να κατέβει ο μετροπόντικας και να εξέρχονται στο μέλλον τα υλικά εκσκαφής. Στη φάση των πρόδρομων εργασιών, χρειάστηκε να μετακινηθεί ένας τεράστιος σωλήνας ύδρευσης, αλλά στη νέα θέση που πήγε εμποδίζει (!) την τοποθέτηση 36 πασσάλων θεμελίωσης της γερανογέφυρας. Φταίει λοιπόν η εταιρεία που υλοποιεί τις πρόδρομες εργασίες (ΕΡΕΤΒΟ) ή ο λάθος σχεδιασμός της «Αττικό Μετρό» από τη φάση των μελετών;
Στην «Αττικό Μετρό» οι καθυστερήσεις προκαλούν αναβρασμό καθώς η διοίκηση αντιλαμβάνεται ότι θα πρέπει προεκλογικά να υπάρχουν θετικές ειδήσεις. Ετσι, ασκεί πιέσεις στην ΕΡΕΤΒΟ που έχει αναλάβει τις πρόδρομες εργασίες σε όλα τα σημεία που θα γίνουν έργα, δηλαδή τους 15 σταθμούς και τα 9 φρέατα.
Κατά πληροφορίες, η ΕΡΕΤΒΟ υπέβαλε πρόσφατα και εκείνη αίτημα παράτασης 119 ημερών (έως τέλος Απριλίου 2023) για μία από τις τέσσερις συμβάσεις που έχει υπογράψει. Για την παράταση αυτή επικαλείται μεταξύ άλλων:
■ Τα έργα στον σταθμό Ευαγγελισμός και στο εκεί φρέαρ διακλάδωσης για τα οποία δεν έχουν καν παραδοθεί οι χώροι, μετά την ένσταση που κατατέθηκε και την προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας από το Ιδρυμα Πατέρα που αντιδρά στην καταστροφή του πάρκου Ριζάρη.
■ Τις αρχαιολογικές εργασίες που καθυστέρησαν στο άλσος Βεΐκου επειδή έπρεπε να προηγηθούν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
■ Τα πολλά αρχαιολογικά ευρήματα στον σταθμό Ακαδημία που επιβάλλουν αργούς ρυθμούς αλλά και την καθυστέρηση στην απομάκρυνση της πιάτσας ταξί πίσω από την Εθνική Βιβλιοθήκη.
Στο αίτημα παράτασης της ΕΡΕΤΒΟ η «Αττικό Μετρό» απαντά με μια ιδιαίτερα αυστηρή επιστολή, επιρρίπτοντας ευθύνες για λάθος εκτιμήσεις σχετικά με τη διασφάλιση ανθρώπινου δυναμικού και μηχανολογικού εξοπλισμού.
Επικεντρώνει την κριτική της σε άλλη από τις συμβάσεις που αφορά το φρέαρ Βεΐκου. Της καταλογίζει ελλιπή οργάνωση, υποστηρίζοντας ότι αν και έχουν περάσει 16 μήνες από την υπογραφή της συγκεκριμένης σύμβασης, εκκρεμούν ακόμη τα συντονιστικά σχέδια για τους σταθμούς Ελικώνος, Ιλίσια και Εξάρχεια καθώς και η υποβολή μελετών εφαρμογής για την παράκαμψη δικτύων κοινής ωφέλειας σε ακόμη 4 σταθμούς (Κυψέλη, Αλεξάνδρας, Πανεπιστημιούπολη, Γουδή).
Στο μεταξύ η κατασκευάστρια κοινοπραξία υποβάλλει νέο αίτημα παράτασης για τα έργα κατασκευής πασσάλων εκσκαφής στην πλατεία Κολωνακίου. Τα έργα έπρεπε βάσει της σύμβασης να ξεκινήσουν τον περασμένο Μάιο. Η «Αττικό Μετρό» έχει ήδη δώσει παράταση «με αναθεώρηση χωρίς υπαιτιότητα αναδόχου» μέχρι το τέλος Νοεμβρίου που ήδη πέρασε. Ομως οι εργασίες προετοιμασίας (πρόδρομες) δεν έχουν ολοκληρωθεί και η κοινοπραξία υποβάλλει αίτημα νέας παράτασης έως το τέλος Ιανουαρίου του 2023. Πραγματική κοσμογονία...
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας