Μηνύματα με το «καλημέρα», τα οποία περιλαμβάνουν αυστηρές συστάσεις για όλες τις μεταρρυθμίσεις που καθυστερούν και αναχαίτιση των δημοσιονομικών κινδύνων που απειλούν τα πρωτογενή πλεονάσματα, ετοιμάζονται να αποστείλουν οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης στη νεοεκλεγείσα κυβέρνηση.
Μολονότι το εκλογικό αποτέλεσμα θα είναι ακόμη νωπό, δεν θα έχει ορκιστεί νέος υπουργός Οικονομικών και η εκπροσώπηση θα είναι σε υπηρεσιακό επίπεδο (από τη μόνιμη αντιπροσωπεία της χώρας στις Βρυξέλλες), όλα αυτά ελάχιστη σημασία έχουν για τους εταίρους, αφού το πρωτεύον γι’ αυτούς είναι ότι η Ελλάδα αποτελεί δεύτερο θέμα συζήτησης σήμερα στο Eurogroup.
Ακουσίως η ελληνική αντιπροσωπεία που θα μετάσχει στη σύνοδο θα είναι αυτή που θα ακούσει τις πρώτες «κοφτές» παρατηρήσεις των θεσμών για τη βαριά κληρονομιά στην οικονομία που άφησε η προηγούμενη κυβέρνηση και για τον λόγο αυτό θα πρέπει να επανεξετάσει τις προεκλογικές-προγραμματικές εξαγγελίες της.
Το γεγονός και μόνο ότι η Αθήνα βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο δημοσιονομικού εκτροχιασμού και οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα το 2019 και το 2020 δεν θα εκπληρωθούν (4,4-5,5 δισ. ευρώ η δημοσιονομική τρύπα στην κρίσιμη αυτή διετία), κυρίως λόγω των προεκλογικών παροχών και των ευνοϊκών ρυθμίσεων που ενεργοποιήθηκαν, μηδενίζουν τα περιθώρια για νέες ελαφρύνσεις από το 2020.
Ειδικά για τις 120 δόσεις οι δανειστές υποστηρίζουν ότι η ελληνική πλευρά δεν είχε κανένα λόγο να υιοθετήσει έναν τόσο μεγάλο αριθμό μηναίων δόσεων που επηρεάζει αρνητικά την κουλτούρα πληρωμών στην Ελλάδα, αυξάνει τα ληξιπρόθεσμα χρέη και μειώνει τις εισροές των φορολογικών εσόδων.
Ακόμη, κατά τους θεσμούς οι χαμηλότεροι συντελεστές ΦΠΑ για τα προϊόντα διατροφής, τα εστιατόρια, τις υπηρεσίες εστίασης με εξαίρεση την ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο, δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα κάνουν τη διαφορά στην τσέπη των Ελλήνων καταναλωτών, αφού επιχειρηματίες και εταιρείες του κλάδου καρπώθηκαν οι ίδιοι αυτά τα οφέλη.
Σύμφωνα άλλωστε με την τρίτη έκθεση αξιολόγησης των θεσμών, που θα είναι η βάση της συζήτησης στη σημερινή υπουργική σύνοδο, τα κρίσιμα ζητήματα για την οικονομία είναι πολλά και θα πρέπει να κλείσουν χωρίς αναβολές.
Η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να πατήσει γκάζι σε όλες τις κομβικές μεταρρυθμίσεις και τις αποκρατικοποιήσεις, εάν θέλει να αποφύγει νέες «κίτρινες κάρτες» στο μέλλον που θα της στοιχίσουν τα κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα ύψους 644 εκατ. ευρώ.
Οι 22 «κάβοι»
Αναλυτικότερα, οι 22 μεταρρυθμίσεις που θα «ξεκλειδώσουν» τα μέτρα για το χρέος και αποτυπώνονται στην έκθεση των θεσμών είναι:
«Κόκκινα» δάνεια: Παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα και ζητείται από την κυβέρνηση να εντείνει τις προσπάθειες προώθησης και έγκρισης των σχεδίων που επεξεργάστηκαν το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ).
Νέος νόμος Κατσέλη: Η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την προστασία της α’ κατοικίας δεν οδηγεί σε παράταση της ισχύος του νέου πλαισίου που λήγει στο τέλος του έτους.
Πλεονάσματα: Επισφαλής είναι για τους Ευρωπαίους εταίρους μετά τα πρώιμα θετικά μέτρα στην οικονομία η δέσμευση για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2019 αλλά και το 2020. Η τρίτη έκθεση ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας της Ελλάδας αποτιμά σε 4,4-5,5 δισ. ευρώ στη διετία 2019-2020 τη δημοσιονομική «τρύπα».
Χρηματοπιστωτικό σύστημα: Η πρόταση για μετατόπιση των κακών περιουσιακών στοιχείων μαζί με τις αναβαλλόμενες φορολογικές πιστώσεις σε ένα σχήμα SPV δεν έχει ακόμη προχωρήσει.
Capitals Controls: Συνέχιση της χαλάρωσης των ελέγχων κεφαλαίου σύμφωνα με τον δημοσιευμένο οδικό χάρτη. Δεν σημειώθηκε χαλάρωση στους περιορισμένους εναπομένοντες περιορισμούς που εξακολουθούν να υφίστανται.
Ιδιωτικοποιήσεις: Σε εκκρεμότητα οι ιδιωτικοποιήσεις για Εγνατία Α.Ε., ΔΕΠΑ, ΕΥΔΑΠ και περιφερειακούς λιμένες Αλεξανδρούπολης, Καβάλας.
Ενέργεια: Οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά ενέργειας καθυστερούν. Για το μοντέλο Target το αρχικό χρονοδιάγραμμα είναι ανέφικτο και η ανάπτυξή του πριν από το 2020 δεν θα είναι δυνατή.
Λιγνιτικές μονάδες: Η ΔΕΗ ανακοίνωσε τη μετάθεση της ημερομηνίας υποβολής προσφορών για τις λιγνιτικές μονάδες Μεγαλόπολης και Φλώρινας για τις 15 Ιουλίου.
Ελληνικό: Εντονες καθυστερήσεις και νέοι στόχοι για την έκδοση της άδειας καζίνου, το μητροπολιτικό πάρκο κ.λπ.
Υπερταμείο: Καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της μεταφοράς του ΟΑΚΑ.
Αγορά εργασίας: Παρακολούθηση των επιπτώσεων της αύξησης των κατώτατων μισθών και των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Αντικειμενικές τιμές ακινήτων: Καταγράφεται καθυστέρηση στην αναπροσαρμογή των αντικειμενικών τιμών για την ευθυγράμμισή τους με τις εμπορικές. Πέρυσι υλοποιήθηκε η πρώτη φάση της ευθυγράμμισης και, όπως αναφέρεται στην έκθεση, η δεύτερη φάση θα έπρεπε να γίνει μέχρι τα μέσα του 2019, έτσι ώστε το 2020 να υπάρξει πλήρης εξίσωση των εμπορικών τιμών με τις αντικειμενικές. Ετσι, μέσα στο επόμενο διάστημα, η νέα κυβέρνηση θα κληθεί να προχωρήσει σε αλλαγές στις τιμές ζώνης σε όλη τη χώρα προκειμένου αυτές να προσεγγίζουν τα επίπεδα των αγοραίων.
Κτηματολόγιο: Ολοκλήρωση της κατάρτισης των υπόλοιπων δασικών χαρτών.
Δικαστικές αποφάσεις: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί την κυβέρνηση να βρίσκεται σε επαγρύπνηση καθώς ο κίνδυνος ανατροπής από τα ανώτατα δικαστήρια μνημονιακών μεταρρυθμίσεων που εφαρμόστηκαν στα έτη 2012, 2015 και 2016 δεν έχει ακόμη εξαλειφθεί.
Ληξιπρόθεσμα χρέη: Μηδενική πρόοδο παρουσιάζει το θέμα της εκκαθάρισης του στοκ των ληξιπρόθεσμων οφειλών, ενώ καταγράφεται συσσώρευση νέων υποχρεώσεων.
Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων: Η στελέχωση της ΑΑΔΕ με επιπλέον προσωπικό προχωρά με αργούς ρυθμούς. Ο αναμενόμενος αριθμός προσωπικού στο τέλος του 2019 θα έχει φτάσει τα 12.400 σε σύγκριση με τη συγκεκριμένη δέσμευση για 12.500.
Φόροι - Εσοδα: Η συλλογή των φορολογικών εσόδων είναι «ασθενέστερη» από τους στόχους.
Δαπάνες: Συστάσεις να μην επαναληφθεί το φαινόμενο της υπο-εκτέλεσης των δημόσιων επενδύσεων και της συστηματικής υπερεκτίμησης των ανώτατων ορίων δαπανών τα οποία ήταν αδύνατο στη συνέχεια να υλοποιηθούν.
Προσλήψεις: Καταγράφεται υπέρβαση των προσλήψεων συμβασιούχων κατά 1.550 άτομα και ζητείται ισάριθμη μείωση προσωπικού.
Υγεία - Clawbacks: Ολοκλήρωση της είσπραξης του clawback για το 2018.
Κοινωνική προστασία: Τα νέα κριτήρια για τον προσδιορισμό της αναπηρίας βάσει λειτουργικής αξιολόγησης δεν έχουν ακόμη καθοριστεί.
Δικαιοσύνη: Πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολής προσφορών για την έναρξη της φάσης ΙΙ του Ενιαίου Συστήματος Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων (ΟΣΔΔΥ-ΠΠ).
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας