Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
17.4° 14.6°
1 BF
80%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.3° 14.6°
3 BF
83%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.7° 15.0°
3 BF
79%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
12°C
11.9° 11.9°
0 BF
87%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
2 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
0 BF
94%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.6° 15.6°
1 BF
87%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.2° 13.8°
2 BF
99%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.0° 14.9°
1 BF
74%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.0° 16.0°
1 BF
75%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
16°C
16.2° 16.2°
1 BF
78%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
17°C
17.0° 17.0°
2 BF
50%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
17°C
18.4° 17.2°
0 BF
75%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
77%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.0° 13.8°
2 BF
76%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
14°C
14.3° 14.3°
2 BF
82%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.8° 15.8°
2 BF
84%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.3° 11.3°
1 BF
94%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 25 Απριλίου, 2025
Ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός (ISS) | NASA

Αειθαλής ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός

Το σπουδαιότερο αποτέλεσμα της συνεργασίας των μεγαλύτερων δυνάμεων στο Διάστημα, ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός ΙSS (International Space Station) oλοκλήρωσε 100.000 πλήρεις περιστροφές γύρω από την γη. Έτσι επάξια κερδίζει το χαρακτηρισμό του πλέον μακρόβιου μεγα-εγχειρήματος στον τομέα αυτό.

Το ρεκόρ έχει μεγάλη σημασία γιατί αποδεικνύει ότι τόσο μεγάλης κλίμακας αποστολές δεν μπορεί πάρα να είναι πολυεθνικές. Και θα αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη καθώς ο χρονικός ορίζοντας λειτουργίας τους ISS είναι το 2024. Μέχρι τότε οι συμμετέχουσες δυνάμεις θα χρηματοδοτούν την λειτουργία του εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ήδη από δεκαετίες έχει καταστεί σαφές ότι οι επιστημονικές, τεχνολογικές και οικονομικές απαιτήσεις για αποστολές στο Διάστημα συχνά ξεπερνούν τις δυνατότητες μιας χώρας. Επομένως η ανάγκη για μεγάλες συνεργασίες είναι δεδομένη, ειδικά όταν πρόκειται η συσσωρευμένη γνώση να οδηγήσει στην συστηματική πολύπλευρη έρευνα σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας, την κατασκευή μονάδων για πειραματική χρήση αλλά και σε μακρινές αποστολές στο ηλιακό μας σύστημα.

Αυτός είναι και ο λόγος που Ηνωμένες Πολιτείες, Ρωσία, Ευρώπη, Καναδάς και Ιαπωνία συνένωσαν σταδιακά τις δυνάμεις τους για να κατασκευασθεί και να παραμείνει σε τροχιά ένα τόσο περίπλοκο και μεγάλο διαστημικό σκάφος.

Είναι ενδιαφέρον να γνωρίζουμε ότι ο ISS έχει διανύσει 2,6 δισεκατομμύρια μίλια απόσταση που είναι ίση με δέκα πλήρη ταξίδια στον πλανήτη Αρη. Βρίσκεται σε ύψος 250 μιλίων από τη Γη (περίπου 400 χιλιόμετρα) και η ταχύτητα του είναι 17.500 μίλια την ώρα (28.000 χιλιόμετρα την ώρα). Μια πλήρης περιστροφή γύρω από τον πλανήτη μας διαρκεί 90 λεπτά.

Ένα τόσο μεγάλο σκάφος θα ήταν αδύνατον να κατασκευασθεί με μιας γι' αυτό και επελέγη η λύση των αρθρωμάτων σε αυτή την μεγάλη κλίμακα. Η αρχή έγινε με δυο μονάδες και σταδιακά η ακολούθησε η προσθήκη των επόμενων με τελική κατάληξη σήμερα ο ISS να αποτελείται από 15 τμήματα.

Για το «κτίσιμο» του σταθμού αξιοποιήθηκε η μεγάλη εμπειρία των Ρώσων στην κατασκευή τροχιακών σταθμών καθώς η γνώση των επιπτώσεων στην υγεία των αστροναυτών κατόπιν μακροχρόνιας παραμονής σε συνθήκες πλήρους έλλειψης βαρύτητας.

Ενδεικτικό του μεγέθους του είναι ότι καταλαμβάνει έκταση ίση με ένα γήπεδο ποδοσφαίρου ενώ η συνολική επένδυση πλησιάζει τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια.

Μέχρι σήμερα ο ISS έχει φιλοξενήσει συνολικά 226 άτομα από 15 χώρες. Το πρώτο πλήρωμα αποτελούνταν από τον Αμερικανό Bill Shepherd και τους Ρώσους Sergei Krikalev and Yuri Gidzenko που έφθασαν στο σταθμό το 2000.

Αρχικά η μεταφορά πληρωμάτων, εφοδίων και επιστημονικών οργάνων γινόταν με τα γνωστά διαστημικά λεωφορεία αμερικανικής κατασκευής (Space Shuttle) μέχρι και την τελική απόσυρση τους από την ενεργό υπηρεσία.

Την θέση τους κατέλαβαν τα ρωσικής κατασκευής αυτόματα φορτηγά διαστημόπλοια Soyuz μεταφορικής ικανότητας τριών ατόμων. Αυτά χρησιμοποιούνται συστηματικά για τον ανεφοδιασμό του ISS.

Η εκτόξευση τους γίνεται από το κοσμοδρόμιο Baikonur στο Καζκαστάν το οποίο ήταν η διαστημική βάση της πρώην Σοβιετικής Ένωσης μέχρι και την κατάρρευση της. Αυτός είναι και ο λόγος που η Ρωσία εγκαινίασε πρόσφατα την λειτουργία κοσμοδρομίου εντός της επικράτειας της.

Παρ' ότι δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι τα μεγάλα κράτη επενδύουν πάρα πολλά χρήματα σε διαστημικές αποστολές η αλήθεια είναι ότι από αυτές έχει αντληθεί απολύτως αναγκαία εμπειρία σε πλήθος τομέων που έχει βρει το δρόμο της και στην καθημερινότητα μας. 

Άλλωστε ο ISS μεταξύ άλλων είναι ένα τεράστιο εργαστήριο δοκιμών σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας στο οποίο συμμετέχουν πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα κλπ., με την αποστολή πειραμάτων. Την ίδια στιγμή αποτελεί αναμφισβήτη απόδειξη ότι διαφορετικής αντίληψης και ειδικοτήτων άνθρωποι μπορούν να συνυπαρξουν παραγωγικά επι πολυ χρονικό διάστημα σε ενα τοσο μικρό χώρο. Γι' αυτό και ο ISS αναμφίβολα αποτελεί προπομπό για το εποικισμό του διαστήματος. Μελλοντικοί σταθμοί είναι πιθανόν να λειτουργούν και ως ενδιάμεση «σταση» ανεφοδιασμού και προετοιμασίας με προορισμό την Σελήνη ή και πλανήτες στο ηλιακό μας σύστημα.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Αειθαλής ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας