Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
17.3° 14.5°
1 BF
80%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
17.1° 14.9°
1 BF
84%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.1° 15.0°
3 BF
80%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
1 BF
86%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
1 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.4° 10.4°
0 BF
100%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.0° 15.0°
1 BF
90%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.2° 13.8°
1 BF
99%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.0° 15.5°
1 BF
68%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
15°C
15.3° 15.3°
2 BF
76%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
0 BF
78%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
16°C
15.9° 15.9°
2 BF
52%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.6° 15.6°
1 BF
90%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
17°C
18.4° 17.2°
0 BF
80%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.8° 17.7°
4 BF
78%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
14.4° 13.8°
2 BF
82%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
14.8° 14.8°
2 BF
69%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.7° 15.7°
2 BF
85%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
10.7° 10.7°
1 BF
94%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 25 Απριλίου, 2025
Η πρώτη σελίδα του απολύτως χρηστικού σάιτ www.politis.gov.gr

Οταν το Δημόσιο καλωσορίζει τον πολίτη

Μια νέα συζήτηση έχει ανοίξει για τις αλλαγές που απαιτούνται στη δημόσια διοίκηση, την ώρα που παραμένει ανοιχτή μια άλλη συζήτηση -από την αρχή της εφαρμογής των μνημονίων-, εκείνη που αναφερόταν στην ανάγκη για απολύσεις και εξυμνούσε το «λιγότερο κράτος».

Θα αρκούσε όμως να στρέψει κάποιος το βλέμμα του στο ίδιο το κράτος, να δει από κοντά τη δουλειά που κάνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι για να αναδειχτεί και η πραγματική εικόνα.

Μας το θύμισαν το τελευταίο διάστημα μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, άνεργοι και επιστήμονες των Ιωαννίνων, που τους ακούσαμε να λένε ότι χρησιμοποιούν τον Οδηγό του Πολίτη της Περιφέρειας Ηπείρου, οι περισσότεροι για να αξιοποιήσουν προγράμματα του ΕΣΠΑ που άνοιξαν πρόσφατα.

Εναν Οδηγό του Πολίτη που το τελευταίο εξάμηνο έγινε ο ίδιος είδηση για την κοινή γνώμη, αποτελώντας μία από τις πιο καλές πρακτικές του Δημοσίου στην Ευρώπη. Ψάξαμε να δούμε πώς τα κατάφεραν στην Ηπειρο να φτιάξουν κάτι τόσο χρήσιμο, για να πιάσουμε και το νήμα της όντως αναγκαίας συζήτησης για τις αλλαγές που χρειάζεται το ελληνικό Δημόσιο.

Ο,τι χρειάζεται

Τι είναι ο Οδηγός του Πολίτη; Πρόκειται στην ουσία για την ιστοσελίδα www.politis.gov.gr, η οποία συγκεντρώνει όλες τις διοικητικές διαδικασίες που χρειάζεται για να εξυπηρετηθεί ένας πολίτης (προσεγγίζεται και από τη σελίδα της Περιφέρειας http://www.php.gov.gr). Οι πληροφορίες που παρέχονται περιλαμβάνουν τα δικαιολογητικά, το κόστος, τα βήματα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, τον χρόνο διεκπεραίωσης, το νομικό πλαίσιο και τα διαθέσιμα σχετικά έντυπα σε ηλεκτρονική μορφή για μεταφόρτωση.

«Δημοφιλή»

Τι ζητάνε, π.χ., οι περισσότεροι πολίτες: Ανανέωση άδειας οδήγησης, μεταβίβαση αγροτικού μηχανήματος, αντιστοίχιση παλαιάς άδειας ηλεκτρολόγου με νέου τύπου άδεια, αίτηση για βεβαίωση αναγγελίας έναρξης άσκησης επαγγέλματος βοηθού νοσηλευτή, διαβάζουμε στα «δημοφιλή», ενώ στις πρόσφατα ενημερωμένες διαδικασίες βρίσκουμε την «Αίτηση για βεβαίωση αναγγελίας έναρξης άσκησης επαγγέλματος λογοθεραπευτή/τριας» ή τη «Χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας Κέντρου Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ) κερδοσκοπικού χαρακτήρα».

Τον Νοέμβριο που μας πέρασε, ο Οδηγός του Πολίτη της Περιφέρειας Ηπείρου, στην απονομή των Ευρωπαϊκών Βραβείων Δημοσίου Τομέα 2015 που έγινε στο Μάαστριχτ, πήρε το βραβείο «Καλής Πρακτικής» συμμετέχοντας στον διαγωνισμό που διοργανώθηκε από το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Δημόσιας Διοίκησης (EIPA), το οποίο υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Αποτέλεσε έτσι το μοναδικό ελληνικό έργο που διακρίθηκε στην κατηγορία έργων ευρωπαϊκής, εθνικής ή περιφερειακής εμβέλειας και έγινε το μοναδικό ελληνικό έργο περιφερειακής εμβέλειας που έχει βραβευθεί σε όλη την ιστορία του θεσμού.

Βράβευση υπαλλήλων

Λίγες εβδομάδες μετά, η ΑΔΕΔΥ Ιωαννίνων επέδειξε αντανακλαστικά και βράβευσε τους υπαλλήλους που δημιούργησαν τον Οδηγό, υποδεικνύοντας έτσι και τον κοινωνικό ρόλο που μπορεί να επιτελέσει ένας δημόσιος υπάλληλος.

Εμπνευστής της ιδέας του Οδηγού του Πολίτη ήταν η αντιπεριφερειάρχης Ιωαννίνων Τατιάνα Καλογιάννη.

Τον επιχειρησιακό σχεδιασμό, την ευθύνη της υλοποίησης και τον συντονισμό της ομάδας είχε ο Αλέξανδρος Γέροντας, προϊστάμενος του Τμήματος Πληροφορικής της Π.Ε. Πρέβεζας, της Διεύθυνσης Διαφάνειας και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Περιφέρειας Ηπείρου, ενώ τη σχεδίαση και τεχνική υποστήριξη του δικτυακού τόπου ανέλαβε ο Νικόλαος Ντέμος, προϊστάμενος του Τμήματος «Σχεδίαση ηλεκτρονικών υπηρεσιών για τον πολίτη» της Διεύθυνσης Πληροφορικής & Επικοινωνιών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας. Ομάδα υπαλλήλων ανέλαβε την καταχώριση των πληροφοριών.

Συναντήσαμε τον κ. Ντέμο και μας έδειξε πώς λειτουργεί ο Οδηγός. Το μόνο που δεν ήθελε ήταν δηλώσεις, όπως και η αντιπεριφερειάρχης. Προτιμούν να αφήσουν τον κόσμο να ανακαλύψει τον Οδηγό.

Εχει σημασία να υπογραμμιστεί ότι ο Οδηγός του Πολίτη δεν είναι κάποιο «έργο» που ολοκληρώθηκε κι αυτό ήταν. Αποτελεί μια διαρκώς ανανεούμενη εφαρμογή που στόχο έχει να ανοίξει την είσοδο στη δημόσια διοίκηση σε κάθε πολίτη.

Δεν είναι μια απλή συλλογή πληροφοριών και εντύπων, αλλά έγινε με τέτοιο τρόπο ώστε να ενισχύεται η επιχειρησιακή και η τεχνολογική διαλειτουργικότητα μεταξύ υπηρεσιών εντός και εκτός της Περιφέρειας Ηπείρου.

Εκτός ωραρίου

Τεχνολογικά βασίζεται σε ανοικτά πρότυπα και ανοικτό λογισμικό και είχε μηδενικό κόστος ανάπτυξης, φιλοξενίας και συντήρησης, ενώ δημιουργήθηκε αποκλειστικά με τη δουλειά δημοσίων υπαλλήλων, πολλές φορές και εκτός ωραρίου εργασίας.

Παρέχει βέβαια ελεύθερη διάθεση των δεδομένων του δημόσιου τομέα μέσω του Διαδικτύου, ενώ δίνει έμφαση στην e-υποστήριξη με ανταπόκριση μέσω φορμών επικοινωνίας αλλά και live chat. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα οκτώ στα δέκα ερωτήματα που δέχεται είναι εκτός Ηπείρου.

Το πιο απλό και αποτελεσματικό που πετυχαίνει ο Οδηγός είναι ότι επιτρέπει στον πολίτη να φτάσει ώς το γραφείο της δημόσιας υπηρεσίας προετοιμασμένος, ώστε και ο ίδιος και ο υπάλληλος να μη χάνουν χρόνο. Από εκεί και μετά, πολίτης και Δημόσιο καλούνται να κάνουν τη δουλειά τους. Αυτό δεν θέλουμε όλοι μας άλλωστε;

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Οταν το Δημόσιο καλωσορίζει τον πολίτη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας