Tη σταδιακή επιβολή ενός μοντέλου «καθ’ οικονομίαν Δημοκρατίας» στην Τοπική Αυτοδιοίκηση έρχεται να επιβεβαιώσει η κυβέρνηση με το προωθούμενο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για την «αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης» δήμων και περιφερειών. Το νομοσχέδιο έρχεται να διευρύνει τις «αποστάσεις» μεταξύ δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων από τους πολίτες περιορίζοντας έτσι τον λαϊκό έλεγχο επί των τοπικών κέντρων λήψης αποφάσεων. Οι περιοριστικές λογικές επεκτείνονται και στα συλλογικά όργανα και τα νομικά πρόσωπα των δήμων με καταργήσεις και συγχωνεύσεις.
Το νομοσχέδιο, που αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση και θα παραμείνει ανοιχτό σε σχολιασμό έως τις 26 Σεπτεμβρίου με στόχο να ψηφιστεί από τη Βουλή ώς τις επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές - διευρύνει τις «τηλεσυνεδριάσεις» δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων «χάριν βελτίωσης του συστήματος διακυβέρνησης» των ΟΤΑ. Για τα δημοτικά συμβούλια περιορίζεται σε μόλις μία η υποχρεωτική διά ζώσης συνεδρίαση (δηλαδή με φυσική παρουσία όλων των αιρετών) τον μήνα, με τις υπόλοιπες συνεδριάσεις να μπορούν να γίνονται είτε με τηλεδιασκέψεις είτε με μικτό τρόπο (με τηλεδιάσκεψη και φυσική παρουσία). Με το ισχύον πλαίσιο μόνο μία συνεδρίαση μπορεί να είναι αυτή που διεξάγεται χωρίς φυσική παρουσία.
Οσον αφορά τα περιφερειακά συμβούλια, απαλείφεται η υποχρέωση διά ζώσης συνεδριάσεων, οι οποίες μπορούν να διεξάγονται με καθέναν από τους παραπάνω τρεις τρόπους. Τα παραπάνω δεν αποκλείουν τη δυνατότητα διεξαγωγής όλων των συνεδριάσεων με φυσική παρουσία, ωστόσο η μέχρι σήμερα εμπειρία έχει δείξει ότι ανάλογες αλλαγές λειτουργούν σχεδόν αποκλειστικά επί τα χείρω. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι συνεδριάσεις του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής επί διοίκησης Γ. Πατούλη: πλειοψηφούσα παράταξη και συνεργαζόμενοι σύμβουλοι επέλεγαν σε «κοινή γραμμή» τη σύνδεση μέσω τηλεδιάσκεψης, απορρίπτοντας πρακτικά τον δημοκρατικό διάλογο -«πυροδοτώντας» ενίοτε ακόμη και αντιπαραθέσεις από την οθόνη τους- και διατηρώντας το συλλογικό όργανο «αποστειρωμένο» από πολίτες που ήθελαν να τοποθετηθούν επί θεμάτων που αφορούσαν τις πόλεις και τις γειτονιές τους.
Παράλληλα καταργούνται οι Οικονομικές Επιτροπές και οι Επιτροπές Ποιότητας Ζωής των δήμων. Ενοποιούνται στις Δημοτικές Επιτροπές, στις οποίες μεταφέρονται οι αρμοδιότητες των δύο προς κατάργηση επιτροπών. Οι συσχετισμοί μεταξύ πλειοψηφίας και μειοψηφίας θα είναι κατά τα πρότυπα του «νόμου Βορίδη» και… χειρότεροι για την αντιπολίτευση.
Για παράδειγμα σε μια εννεαμελή Δημοτική Επιτροπή μόλις τα 3 μέλη (33%) θα είναι από την αντιπολίτευση, ενώ σε μια πενταμελή Δημοτική Επιτροπή -τη μικρότερη δηλαδή βαθμίδα- στην αντιπολίτευση θα ανήκει μόνο το ένα μέλος (20%). Ανάλογες προβλέψεις εισάγονται και για τις Περιφερειακές Επιτροπές, οι οποίες αντικαθιστούν τις Οικονομικές Επιτροπές. Ολες οι παραπάνω διατάξεις θα ισχύσουν τη νέα αυτοδιοικητική περίοδο, δηλαδή από 1/1/2024.
Μεταξύ άλλων με το νομοσχέδιο:
● Καταργούνται από 30/6/2024 -δηλαδή στο τέλος της σχολικής περιόδου που μόλις ξεκίνησε- οι Σχολικές Επιτροπές και οι αρμοδιότητές τους μεταφέρονται στον οικείο δήμο.
● Καταργούνται από 31/12/2023 πάνω από 500 Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) των δήμων, με τις αρμοδιότητές τους και το προσωπικό τους (καθώς και κινητά και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία) να μεταφέρονται στους οικείους δήμους. Πρόκειται για ΝΠΔΔ που θεωρούνται ότι δεν μπορούν να λειτουργήσουν ομαλά λόγω υποστελέχωσης ή έλλειψης άλλων πόρων. Ενα τέτοιο παράδειγμα αποτελούν τα ΚΑΠΗ. Μεταφέρονται στο οργανόγραμμα των δήμων. Ομοίως καταργούνται δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις. Ενας δήμος ωστόσο, διευκρινίζουν πηγές του υπουργείου Εσωτερικών, μπορεί με τεκμηριωμένο αίτημα να ζητήσει να μην καταργηθεί ένα ΝΠΔΔ και να παραμείνει ως έχει. Από τις διατάξεις του νομοσχεδίου εξαιρούνται δημοτικά περιφερειακά θέατρα (ΔΗΠΕΘΕ) και Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία. Το νομοσχέδιο δεν αφορά τις ΔΕΥΑ.
● Οι δήμοι αποκτούν από 1/1/2024 τη συνολική αρμοδιότητα καθαριότητας του οδικού δικτύου (και παράπλευρων δρόμων, νησίδων και πρανών τους) εντός των διοικητικών ορίων τους (ακόμη και όσων η κατασκευή και συντήρηση ανήκει στις περιφέρειες).
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας