Τον Μάιο του 2020 τα ανθρώπινα όντα ξανάρχισαν να βαδίζουν.
Πρότζεκτ: να ερευνηθεί το περπάτημα.
Ομάδα DADA, 14 Απριλίου του 1921.
Μία από τις πρώτες περφόρμανς συνδεδεμένες με το περπάτημα.
Πρότειναν εξορμήσεις σε «μέρη που δεν είχαν λόγο ύπαρξης».
Καλλιτέχνες, συγγραφείς.
Λουί Αραγκόν, Αρπ, Αντρέ Μπρετόν, Πολ Ελυάρ, Τεοντόρ Φρενκέλ, Μπενζαμέν Περέ, Φρανσίς Πικαμπιά, Ζακ Ριγκώ, Φιλίπ Σουπώ και Τριστάν Τζαρά.
14 Απριλίου του 1921.
Πολλά λαμπρά ανθρώπινα όντα να προχωρούν μαζί προς ένα μέρος που δεν είχε λόγο ύπαρξης.
Μια εφικτή σύνοψη ουτοπιών και δυστοπιών.
Να βρει κανείς ένα μέρος που να μην έχει λόγο ύπαρξης και να μείνει εκεί μέχρι να είναι αργά, άλλο πρότζεκτ.
Προς το παρόν όμως να βαδίσει με κατεύθυνση χαζά μέρη.
Στην Ελλάδα ξαναρχίζουν τα μαθήματα τάνγκο.
Χορός είναι να βαδίζει κανείς προς ένα μέρος που βρίσκεται δίπλα ακριβώς από το μέρος όπου βρίσκονται τώρα τα πόδια.
Και το τάνγκο είναι ένας χορός που αν μη τι άλλο προχωρά ενάντια στο Σύνταγμα.
Ένα προσωρινό Σύνταγμα που λέει: τουλάχιστον δυο μέτρα ανάμεσα σ’ ένα σώμα και στον εχθρό του. Ή στο ταίρι του.
Τον Μάιο του 2020, το τάνγκο θα ‘πρεπε να είναι διπλά παράνομο.
Η Ελληνίδα μεταφράστριά μου, η Αθηνά, λέει πως δεν είναι μόνο το τάνγκο.
Εγκαθίστανται παντού ανεμογεννήτριες.
Βουνά, προστατευόμενες περιοχές, κτλ.
Ανεμογεννήτριες σε όλη την Ελλάδα.
Μια μηχανή μπαίνει στη φύση για να πάρει την ενέργεια του ανέμου.
Να μεταμορφώσει τον άνεμο σε κάτι άλλο.
Οι γίγαντες των μύθων είναι τώρα από καθαρό μέταλλο.
Ο άνεμος δεν είναι αρκετός.
Οι ΗΠΑ ξεπέρασαν τους εκατό χιλιάδες νεκρούς.
Ένας άλλος νεκρός, αυτός. Ένας νεκρός που είναι ένας.
«Δεν μπορώ να αναπνεύσω», Τζορτζ Φλόιντ.
«Η αστυνομία συνέλαβε έναν άοπλο, μαύρο άντρα που ασφυκτιούσε επί εννιά λεπτά, μέχρι θανάτου.
Ένας, κανένας και εκατό χιλιάδες, βιβλίο του Πιραντέλο.
Είσαι ένας, κανένας ή εκατό χιλιάδες;
Στον Πιραντέλο, το ζήτημα των ταυτοτήτων.
Τον Μάιο του 2020,το ζήτημα της ποσότητας ενός θανάτου.
Ένας θάνατος είναι ένας, κανένας ή εκατό χιλιάδες;
Ταραχές ξεκίνησαν τώρα στους δρόμους της Μινεάπολης όπου ο Τζορτζ Φλόιντ πέθανε από ασφυξία στα χέρια της αστυνομίας.
Στην εφημερίδα Γκλόμπο, πριν μερικές μέρες.
«Μαρία ντα Γκλόρια Ολιβέιρα ντα Κρουζ, 80 χρονών.
Έλεγε πάντα στις γυναίκες πως «καλά λεφτά είναι τα λεφτά που είναι δικά μας».
Ζοζέ Μπράουλιο Σόζα Άιρες, 66 χρονών.
Χειροτονήθηκε ιερέας το 1981, ήταν εφημέριος στην Ενορία Σαντίσιμα Τριντάντε, στο Σάο Λουίς. Αφήνει πίσω πλήθος ορφανά.
Άνα Μισέλι Περέιρα Φερέιρα, 36 χρονών.
Πάντα γελαστή και εύθυμη, η Άνα Μισέλι μιλούσε δυνατά και δεν το έβαζε κάτω.
Φρανσίσκα ντας Σάγκας Κορέα, 84 χρονών. Πέθανε στην Πετρόπολη.
Είχε τη φήμη ότι έφτιαχνε ρύζι, κοτόπουλο και μακαρόνια όπως κανείς άλλος. Και τον καλύτερο καφέ του κόσμου.
Ένας φόρος τιμής, φαντάζομαι, σε κάθε νεκρό: περιγράφοντας αυτό που τους άρεσε περισσότερο να τρώνε.
Να το κάνω, να το γράψω.
20ος αιώνας: Ο Χάιντεγκερ στην Ελλάδα – απογοητεύτηκε.
Τι θα σκεφτόταν σήμερα για τις ανεμογεννήτριες στα ελληνικά βουνά;
Ο Χάιντεγκερ και η σκέψη/ όριο: «μόνο στα σύνορα παίρνονται οι αποφάσεις».
Δεν μπορούμε να σκεφτούμε οτιδήποτε σε οποιοδήποτε μέρος.
Το μέρος όπου βρίσκεσαι σωματικά καθορίζει εκείνο που σκέφτεσαι.
Πριν από μερικά χρόνια βρέθηκα στον Μέλανα Δρυμό.
Ένα δάσος όπου ένας φιλόσοφος έφτιαξε μια καλύβα.
Υπάρχουν πράγματα που μόνο στα σύνορα μπορεί να τα σκεφτεί κανείς.
Στη μετάβαση από έναν χώρο προς άλλον, από έναν χρόνο προς άλλον.
Μόνο κάποιες σκέψεις είναι εφικτές το 2020.
Πολύτιμη εποχή από αυτή την άποψη: πρέπει να εκμεταλλευτούμε τα σύνορα.
*Ο Γκονσάλο Μ. Ταβάρες είναι Πορτογάλος συγγραφέας και γράφει το Ημερολόγιο της Πανούκλας καθημερινά από τις 23 Μαρτίου για την εφημερίδα Expresso.
**Η Αθηνά Ψυλλιά που έκανε τη μετάφραση είναι ψυχολόγος και μεταφράστρια λογοτεχνίας από τα πορτογαλικά και συνεργάζεται με τον Γκονσάλο Μ. Ταβάρες από το 2011.
Σημείωση efsyn.gr: Τα κείμενα του Γκονσάλο Μ.Ταβάρες από την εφημερίδα Expresso θα αναδημοσιεύονται σε καθημερινή βάση από την ιστοσελίδα μας, κατόπιν συμφωνίας μαζί του
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας