Στην Ευρώπη, τα ανθρώπινα όντα άρχισαν πια να επιστρέφουν και μαζί τους ο φόβος αλλάζει θέση.
Ο φόβος πρέπει να γυρίσει στην καρδιά των άγριων ζώων.
Τα άγρια ζώα θα πρέπει να οπισθοχωρήσουν στο 2019.
Εκεί που ήταν λίγο ως πολύ ξεκάθαρο ότι το κέντρο των πόλεων δεν ήταν για τα τσακάλια.
Βολτέρος: «κάθε κακό φτάνει πετώντας και φεύγει κουτσαίνοντας».
Ο Αλεξάντερ Κλούγκε έγραψε για την πυρηνική τραγωδία της Φουκουσίμα.
Και υπενθύμισε πως υπάρχει μια αγορά για προσωρινούς εργάτες, καλοπληρωμένους, που επιχειρούν επικίνδυνες δουλειές – επιδιόρθωση πυρηνικών αντιδραστήρων σε βλάβη.
Στην Ευρώπη, στις Αμερικές και στην Ανατολή. Ειδήσεις για τεστ εμβολίων.
Σε κάποια μέρη, δοκιμάζονται εμβόλια σε προσωρινά μπράτσα.
Μπράτσα προσωρινά καλοπληρωμένα.
Είναι προφανές: τα ρομπότ είναι ανίκανα για πολλές εργασίες.
Δεν έχουν μπράτσα που να είναι τόσο ανθρώπινα όσο τα ανθρώπινα μπράτσα, για παράδειγμα.
Αλλά είναι χρήσιμα.
Σημειώνω δύο σχετικά σημεία.
Η καφετιέρα μου είναι στα πρόθυρα της κατάρρευσης αλλά η φωτιά εξακολουθεί να λειτουργεί το 2020.
Βραζιλία. Ο συγγραφέας Σέρζιο Σαντ’Άννα νοσηλεύεται με συμπτώματα του Covid-19 στο Ρίο ντε Ζανέιρο.
Πληροφορία από τον γιο του, τον επίσης συγγραφέα Αντρέ Σαντ’Άννα.
Εκατοντάδες νεκροί στη Βραζιλία.
Πέθανε ο Βραζιλιάνος μουσικός Άλντιρ Μπλανκ.
«Έπεφτε το απόγευμα σαν να ‘ταν οδογέφυρα
Κι ένας μεθυσμένος ντυμένος πένθιμα μου θύμισε τον Καρλίτος».
Ένας βουλευτής του Οχάιο αρνείται να φορέσει μάσκα για να μην προσβάλει τον Θεό.
Νίνο Βιτάλε, ο βουλευτής: ο άνθρωπος δημιουργήθηκε κατ’ εικόνα του Θεού, η κάλυψη του προσώπου θα ήταν ασέβεια προς αυτόν.
Ο βουλευτής χρησιμοποίησε το Facebook για να εξηγήσει ότι «δεν θα χρησιμοποιήσει μάσκα για λόγους ιερούς».
Μπορούμε επίσης να σκεφτούμε τη χρήση ή όχι του Facebook για ιερούς λόγους.
Έχουμε δημιουργηθεί κατ’ εικόνα και ομοίωση του Θεού, είπε.
Ενδιαφέρον να σκεφτούμε αν το πρόσωπο στην οθόνη εξακολουθεί να είναι ένα ανθρώπινο πρόσωπο κατ’ εικόνα και ομοίωση του Θεού.
Ένα πρόσωπο που στέκεται μέσα σε ένα τετράγωνο.
Και που όταν δεν υπάρχει ηλεκτρισμός εξαφανίζεται.
Αλλά και η φυσική σκοτεινιά είναι έτσι: εξαφανίζει το πρόσωπο του άλλου.
Ο βουλευτής είπε: όποιος θέλει είναι ελεύθερος να χρησιμοποιεί μάσκα αλλά «η ελευθερία των άλλων τελειώνει στην άκρη της μύτης μου».
Η μύτη του ενός, η μύτη του άλλου.
Πρότζεκτ: να σημειώσουμε με κιμωλία το σύνορο ανάμεσα σε δύο ανθρώπους σαν να ήταν δύο στερεά.
Αλλά το σώμα δεν είναι μόνο η μύτη, ούτε οι μύτες των ποδιών.
Είναι επίσης τα υγρά. Και η αναπνοή.
Θυμάμαι το ωραίο διήγημα του Γκόγκολ, Η μύτη.
Το σημαντικό είναι να μη μας κλέψουν τη μύτη.
Την επόμενη βδομάδα, βροχή μετεωριτών του κομήτη Χάλεϊ.
Αναμένουμε τη στιγμή που θα στρέψουμε εν χορώ το κεφάλι ψηλά.
Ένας φύλακας καταστήματος στο Μίσιγκαν σκοτώθηκε όταν ζήτησε από ένα άτομο που ήθελε να μπει μέσα να βάλει μάσκα.
Η μύτη μου, η ζωή σου.
Σφαίρα με σφαίρα, Άλντιρ Μπλανκ∙ στίχοι, Ζουάο Μπόσκο:
«Η αίθουσα σωπαίνει κι η εφημερίδα προετοιμάζει όποιον
βρίσκεται στην αίθουσα
με ποπ κορν και σφαίρα και το ουρούμπου βγαίνει
πετώντας, ήμερο».
Οι σουρεαλιστές έλεγαν πως χρειαζόταν να κόβουν τα μαλλιά και τη μύτη.
Ίσως για να αλλάξουν ζωή.
Σε κάθε περίπτωση, είναι αυτό: ο άλλος ως κίνδυνος.
Η επιδημία δείχνει πως δεν υπάρχει σύγχυση: ο άλλος δεν είμαι εγώ.
Εγώ δεν είμαι ένας άλλος.
*Ο Γκονσάλο Μ. Ταβάρες είναι Πορτογάλος συγγραφέας και γράφει το Ημερολόγιο της Πανούκλας καθημερινά από τις 23 Μαρτίου για την εφημερίδα Expresso.
**Η Αθηνά Ψυλλιά που έκανε τη μετάφραση είναι ψυχολόγος και μεταφράστρια λογοτεχνίας από τα πορτογαλικά και συνεργάζεται με τον Γκονσάλο Μ. Ταβάρες από το 2011.
Σημείωση efsyn.gr: Τα κείμενα του Γκονσάλο Μ.Ταβάρες από την εφημερίδα Expresso θα αναδημοσιεύονται σε καθημερινή βάση από την ιστοσελίδα μας, κατόπιν συμφωνίας μαζί του
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας