Μια διαφήμιση σε ένα σάιτ με ωροσκόπια:
Αποκτήστε περισσότερο χώρο και ασφάλεια στο μέιλ σας,’
Η αστρονομία που θέλει να είναι σύγχρονη κι έχει απαρχαιώσει τους κινδύνους της.
Πρωί. Η πληροφορία:
‘Ο Αντρέα Μποτσέλι δίνει συναυλία την Κυριακή του Πάσχα στον (έρημο) καθεδρικό του Μιλάνου.’
Θα τραγουδήσει Ave Maria του Μπαχ. Στις έξι.
Ο Μπαχ ήξερε πράγματα μπροστά από την εποχή του.
Μουσική που διευκρινίζει – ένα ηχητικό ωροσκόπιο.
‘προχωρούσα ανάμεσα στους δρόμους και την ατμόσφαιρα, μια έφτανα μια αποχαιρετούσα’.
Ανάμεσα στους δρόμους και την ατμόσφαιρα περνούν τρομαγμένοι άνθρωποι..
Κοιτάζω από το παράθυρο και είναι παράξενο.
Αποκτήστε περισσότερο χώρο και ασφάλεια στο μέιλ σας.’
Στον δρόμο μπροστά από το σπίτι οι άνθρωποι δεν το βάζουν στα πόδια, αλλά επιταχύνουν.
Δεν πρέπει να κοιτάζει κανείς πολύ ψηλά∙ τα άστρα δεν βρίσκονται στο ύψος των ματιών μας.
Ούτε προς τα πάνω ούτε προς τα κάτω.
Εγώ συνεχίζω να το γυροφέρνω, να κοιτάζω προς τα κάτω.
Ένας τεράστιος αριθμός ονόματι Γκούγκολ.
Κι ένας άλλος ακόμη μεγαλύτερος.
Αριθμός 10(10100) ή 10googol.
Αντί να μετράω στα δάχτυλα, παρατηρώ την αισθητική του 10googol.
Δεν είναι όμορφο, αλλά ανήκει στην ίδια οικογένεια με το όμορφο.
Δικαιούται να έχει μια σειρά μόνο του.
10googol
Μια τρομερή φράση του Κανέτι: ‘Κατέφυγε στον Θεό. Εκεί όπου περισσότερο του αρέσει να νιώθει φόβο.’
Να επιλέξει κανείς τα μέρη όπου προτιμά να φοβάται.
Πολλοί σήμερα προτιμούν να φοβούνται μέσα στο σπίτι. Άλλοι όχι.
Κοιτάζω τη Ρώμη και τη Ζέρι. Η μια με ύφος τρελής, η Ρώμη∙ η άλλη, η Ζέρι, με ύφος αυτής που βρίσκεται πλάι σε μια τρελή.
Να έχουμε έναν αριθμό στον τοίχο σαν να είχαμε έναν πίνακα.
Σαν να ήταν ο αριθμός χρώμα ή σχέδιο.
Να ζωγραφίσουμε τον τοίχο με 10googol.
Ειδήσεις ενθαρρυντικές, άλλες όχι, άλλες στο περίπου, άλλες ναι.
‘Ο Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον πήρε εξιτήριο και βγήκε από το νοσοκομείο’.
Ευχαρίστησε τους γιατρούς και είπε: μου έσωσαν τη ζωή.
Ωροσκόπιο, μια σύνοψη:
‘Έντονη ικανότητα εξωτερίκευσης των ιδεών και δημιουργίας νέων δυαδικών συμπράξεων.΄
Σύμπραξη για έναν – λέω στον πατέρα μου, από το τηλέφωνο.
Μια δυάδα μείον έναν κάνει έναν, απαντά εκείνος.
Τα αστέρια εντελώς παράφρονα, σκέφτομαι.
Μια ξαφνική βλάβη κι εκεί πάνω.
Δύο ειδήσεις, μία σχετική με την αστρολογία:
‘Ο Κρόνος αφήνει τον Αιγόκερω για τρεις μήνες από τον Μάρτιο’.
Στο εν λόγω σάιτ.
Και δύο πάνω στην απλή επιφάνεια των πραγμάτων, αυτό που συμβαίνει στη γη:
‘Η Ινδία παρατείνει την απαγόρευση κυκλοφορίας για απροσδιόριστο χρόνο’.
Και ‘η Αργεντινή παρατείνει την καραντίνα ως τις 27 Απριλίου.’
Μια φράση: ήταν αρκετό ‘το μικρότερο στοιχείο της φύσης, ένας ιός’, για να θυμηθεί η ανθρωπότητα ότι είναι θνητή και ότι η ‘στρατιωτική και τεχνολογική ισχύς’ δεν είναι αρκετή για να την σώσει.
Αυτό το είπε ο ιερέας Ρανιέρο Κανταλαμέσα στο Βατικανό.
Προβλεπόταν ήλιος για το σαββατοκύριακο, γι’ αυτό η τούρκικη κυβέρνηση επέβαλε υποχρεωτική απομόνωση.
Σε Άγκυρα, Ιστανμπούλ: 31 πόλεις συνολικά.
Φοβήθηκαν ότι πολλοί θα ξεχνούσαν τις συμβουλές και θα έβγαιναν να χαρούν τη ζέστη.
Αυτό που ίσχυε πριν ήταν μια συμβουλή.
Μείνετε στο σπίτι, είναι πιο συνετό.
Με τον ήλιο και το Σάββατο ήρθε η ξεκάθαρη απαγόρευση.
Υποχρεωτική η απομόνωση στο σπίτι.
Γνωστές προ πολλού oι συστάσεις για να μη βγουν στην κακοκαιρία.
Τυφώνες και θύελλες, θερμοκρασίες κάτω από το κατώτερο που αντέχει το ανθρώπινο ον.
Αυτά είναι που έστηναν πάντα τους πολίτες στο παράθυρο. Δεν είναι καινούριο.
Αλλά τώρα, η καλοκαιρία σημαίνει τον συναγερμό.
Όλοι στα σπίτια γιατί έρχεται μια ωραία μέρα.
Ένα μετεωρολογικό δελτίο επίσης παράφρον.
Αύριο θα κάνει καλό καιρό: παρακαλείσθε να μη βγείτε από το σπίτι.
Η συγγραφέας Αντέλια Πράντο, συνέντευξη στην εφημερίδα Γκλόμπο.
‘Η βραζιλιάνικη δημοκρατία μοιάζει με κουτσό που το βάζει στα πόδια στην καταιγίδα.’
Έξι και κάτι, άργησα.
Ο Μποτσέλι με άσπρα μαλλιά.
Live στο YouΤube.
Οι τυφλοί γερνούν διαφορετικά.
Τεταμένος, αποφασισμένος και ήρεμος.
Δεν υπάρχει τίποτα πάνω του που να βρίσκεται αλλού.
Ή να συνοψίσω ακόμη περισσότερο.
(Η γλώσσα αξίζει να καταλαμβάνει τον ελάχιστο χώρο.)
Τίποτα πάνω του δεν είναι αλλού.
Καλύτερα έτσι.
Η ευστοχία της γλώσσας είναι συνέπεια της σύνοψής της.
Πολύ σε λίγο χώρο.
Το ίδιο με την φωνή που βγαίνει από ένα ακίνητο σώμα.
Πολύ με λίγη κίνηση.
Μπαίνω στο YouΤube κοντά στο τέλος της συναυλίας.
Ο Μποτσέλι βγαίνει έξω από τον Καθεδρικό του Μιλάνου, μερικά βήματα και σταματά.
Έξω, τραγουδά Amazing Grace.
‘Πριν ήμουν χαμένος, αλλά τώρα έχω βρεθεί’.
Εικόνες από άδειες πόλεις.
Παρίσι, Λονδίνο, Μιλάνο.
Νέα Υόρκη, η Τάιμς Σκουέρ άδεια.
Μονάχα ένας αστυνομικός με κίτρινο γιλέκο να προχωρά γρήγορα.
I was blind but now I see.
Μιλώ με έναν Ιταλό φίλο.
Μιλάμε για τον Πάολο ένα δεκατετράχρονο αγόρι, από τη Νότια Ιταλία.
Τον ρωτώ αν ξέρει από ποια ηλικία ξεκινά να έχει κανείς θάρρος.
Στα δέκα;
Λιγότερο, βέβαια.
Στα δέκα υπάρχουν πολλές πράξεις θάρρους.
Στα τέσσερα, πέντε;
Να σκεφτούμε αυτό: από ποια ηλικία εμφανίζεται το θάρρος;
Ένα μωρό μετά τον πρώτο χρόνο μπορεί ήδη να είναι θαρραλέο, λέει εκείνος.
Πριν όχι.
‘Σήμερα μόνο στη Νέα Υόρκη πέθαναν’…η κλήση χάνεται.
Μποτσέλι, άψογο κοστούμι, λευκά μαλλιά.
Μόνο ύστερα χρειάζεται να τον οδηγήσουν.
Όταν τραγουδά είναι προφανές ότι βλέπει.
‘Μερικές φορές έχει την εντύπωση ότι έχει ψεύτικα μάτια, τοποθετημένα από τον Θεό.’
Μια φράση του Κανέτι.
Φαντάζομαι ψεύτικα μάτια τοποθετημένα από τον Θεό να αρχίζουν να βλέπουν πράγματα που οι άλλοι δεν βλέπουν.
*Ο Γκονσάλο Μ. Ταβάρες είναι Πορτογάλος συγγραφέας και γράφει το Ημερολόγιο της Πανούκλας καθημερινά από τις 23 Μαρτίου για την εφημερίδα Expresso.
**Η Αθηνά Ψυλλιά που έκανε τη μετάφραση είναι ψυχολόγος και μεταφράστρια λογοτεχνίας από τα πορτογαλικά και συνεργάζεται με τον Γκονσάλο Μ. Ταβάρες από το 2011.
Σημείωση efsyn.gr: Τα κείμενα του Γκονσάλο Μ.Ταβάρες από την εφημερίδα Expresso θα αναδημοσιεύονται σε καθημερινή βάση από την ιστοσελίδα μας, κατόπιν συμφωνίας μαζί του
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας