Ενα έργο που ανατρέπει στερεότυπα και κοινωνικές προκαταλήψεις. Μια σκηνοθέτρια που αποθεώνει την καλλιτεχνική φύση και το ελεύθερο πνεύμα. Ενας σκηνογράφος που υμνεί τον Τουλούζ-Λοτρέκ και γεμίζει τη σκηνή με εικόνες που μοιάζουν βγαλμένες από νοσταλγικές πολύχρωμες καρτ-ποστάλ. Παριζιάνικες σοφίτες, μουσικοί, φιλόσοφοι, παρέες που περιφέρονται στο Καρτιέ Λατέν αναζητώντας μια συνάντηση με την τύχη, παγωμένη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα. Πάνω από όλα όμως, μια ιστορία για τον σφοδρό έρωτα ανάμεσα στον ποιητή Ροντόλφο και τη ράφτρα Μιμή, από τη στιγμή που συναντιούνται έως τον θάνατο της κοπέλας από φυματίωση.
Ενα από τα πιο κλασικά και δημοφιλή έργα του οπερατικού ρεπερτορίου, η συγκλονιστική «Μποέμ» του Πουτσίνι (που αναγκαστικά λόγω συγκεντρώσεων στο κέντρο της Αθήνας ανέβαλε την προχθεσινή της πρεμιέρα), είναι πανέτοιμη να επιστρέψει στο θέατρο «Ολύμπια». Το έργο που είχε παλιότερα σκηνοθετήσει για την Εθνική Λυρική Σκηνή η διάσημη Ιταλίδα Λίνα Βερτμίλερ (πρωτοπαρουσιάστηκε το 1997) κάνει αύριο πρεμιέρα σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και με αναβίωση σκηνοθεσίας σε επιμέλεια Κατερίνας Πετσατώδη. Στον ρόλο της Μιμής η Τσέλια Κοστέα και η νεαρή Αννα Στυλιανάκη, ενώ τον ρόλο του Ροντόλφο θα ερμηνεύσουν ο Λουτσάνο Γκάντσι (τον ακούσαμε στην πρόσφατη Μαντάμα Μπατερφλάι του Ηρωδείου) και ο Γιάννης Χριστόπουλος.
Οχι άδικα, η «Μποέμ» θεωρείται μια όπερα για τους νέους και γι’ αυτούς που μένουν πάντα νέοι. Συνδυάζει υπέροχο θέαμα, συγκινητική ιστορία, ακραία συναισθήματα και μια μοναδική μουσική που ο Ιταλός συνθέτης έγραψε το 1896 μεταφέροντας όλη την παλέτα των συναισθημάτων: από τον κεραυνοβόλο έρωτα έως την απόγνωση.
Η διάσημη, κυρίως από το σινεμά, Ιταλίδα σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ («Μίμης ο σιδεράς», «Ιστορία Ερωτα και Αναρχίας», «Η κυρία και ο ναύτης») ξέρει όσο λίγοι να πλαισιώνει τις δουλειές της με επαναστατικό, σατιρικό αλλά και ιδεολογικό στίγμα, απόλυτα προσωπικά. Εκανε και στην «Μποέμ» ένα «μικρό» οπερατικό θαύμα. Παρέα με τον σύζυγό της, σκηνογράφο και ενδυματολόγο Ενρίκο Γιομπ, δεν ήθελαν μια Μιμή εξαρχής μελαγχολική και λυπημένη, που κεντά λουλούδια και είναι ερωτευμένη με τον ποιητή Ροντόλφο ενώ ασθενεί και οδεύει προς τον θάνατο. Αντιθέτως, επέλεξαν να παρουσιάσουν δύο νέους ανθρώπους λουσμένους από τη χαρά της ζωής και της νιότης.
«Μποέμ είναι εκείνος που βρίσκεται εκτός της αστικής νοοτροπίας και των κοινωνικών συμβάσεων. Εκείνος που είναι νέος και καλλιτέχνης μαζί», είχε εξηγήσει η Βερτμίλερ σε παλιότερη συνέντευξή της. Είναι, λοιπόν, σαφές γιατί ο Γιομπ επιχείρησε με τα σκηνικά και τα κοστούμια του μια υπέροχη αναβίωση της παριζιάνικης μποέμικης ατμόσφαιρας του Καρτιέ Λατέν στα τέλη του 19ου-αρχές του 20ού αιώνα, αντλώντας μεγάλο μέρος της έμπνευσής του από την εικονογραφία του Τουλούζ-Λoτρέκ.
Αλλωστε και η ίδια η Βερτμίλερ μια ξεχωριστή μποέμ σκηνοθέτρια είναι. Σημαντικό κεφάλαιο στον ευρωπαϊκό και διεθνή κινηματογράφο, η Ιταλίδα υπήρξε πάντοτε πρωτοπόρος και επαναστάτρια. Ηταν η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτρια που προτάθηκε το 1976 για Οσκαρ στην ιστορία του θεσμού (για την ταινία της «Ο Πασκουαλίνο και οι 7 καλλονές») κι εκείνη που με το έργο της ανανέωσε τις αφηγηματικές φόρμες και τους χαρακτήρες της ιταλικής κωμωδίας.
Info:
Παραστάσεις: 10, 11, 12, 13, 14, 28, 30 και 31 Δεκεμβρίου, στο θέατρο Ολύμπια. Ωρα έναρξης: 20.00 (στις 31/12, ώρα έναρξης: 18.30).
Τους υπόλοιπους ρόλους ερμηνεύουν: Μαρτσέλο: Διονύσης Σούρμπης, Κύρος Πατσαλίδης. Σονάρ: Ακης Λαλούσης, Ζαφείρης Κουτελιέρης. Κολίνε: Τάσος Αποστόλου, Πέτρος Μαγουλάς. Μουζέτα: Μαρία Μητσοπούλου, Βασιλική Καραγιάννη, Κάτια Πάσχου. Μπενουά: Παύλος Μαρόπουλος, Παναγιώτης Αθανασόπουλος.
Τιμές: 20, 30, 40, 50, 60, 65 €, Παιδ.-φοιτ. 15 €. Τηλ.: 210 3662100.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας