Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
22.2° 15.8°
2 BF
94%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
22.8° 20.5°
2 BF
58%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
20°C
21.0° 20.5°
3 BF
67%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.9°
2 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
3 BF
60%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.5° 21.5°
2 BF
59%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
18°C
18.4° 18.4°
0 BF
63%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.4° 21.4°
2 BF
62%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.1° 20.8°
5 BF
73%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 16.5°
2 BF
68%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.4° 20.4°
4 BF
49%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
3 BF
77%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
19.9° 19.9°
3 BF
77%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
23°C
22.9° 22.9°
1 BF
49%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
24°C
23.8° 21.2°
2 BF
47%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.8° 19.3°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
24°C
23.8° 23.8°
0 BF
35%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.3° 21.3°
2 BF
43%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
22.1° 22.1°
2 BF
63%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.7° 20.7°
1 BF
56%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Ο άγγελος του Αισχύλου, του Θουκυδίδη, του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του Αποστόλου Παύλου, ο άγγελος του Πλουτάρχου, του Σέξπιρ και «Ο ξεχασμένος άγγελος» του Θεόδωρου Γρηγοριάδη

Εφτά άγγελοι στους Φιλίππους

Το Φεστιβάλ Φιλίππων και το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας παρουσιάζουν απόψε και αύριο στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων στις 9 το βράδυ, το έργο «Εφτά Αγγελοι των Φιλίππων» σε σκηνοθεσία Θοδωρή Γκόνη.

Η παράσταση εκκινεί από την αντίληψη ότι άγγελος είναι κάτι παραπάνω από αγγελιοφόρος, είναι η ίδια η αγγελία. Ετσι, εφτά άγγελοι θα εμφανιστούν, ο καθένας με το δικό του μήνυμα, τον δικό του λόγο, τον δικό του δρόμο, τη δική του στιγμή μέσα στην αιωνιότητα των Φιλίππων.

Ο άγγελος του Αισχύλου, του Θουκυδίδη, του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του Αποστόλου Παύλου, ο άγγελος του Πλουτάρχου, του Σέξπιρ και «Ο ξεχασμένος άγγελος» του Θεόδωρου Γρηγοριάδη. Εφτά ηθοποιοί, εφτά κείμενα και η εργασία των δύο φωτογράφων σε μια παράσταση όπου ο λόγος εναλλάσσεται με την εικόνα.

Η ιδέα ξεκίνησε από τη στιγμή που ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων αποτέλεσε την ελληνική υποψηφιότητα για τον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Το γεγονός έδωσε την αφορμή για να προκύψει το θέμα του φετινού φεστιβάλ.

Τα επτά κείμενα της παράστασης του Θοδωρή Γκόνη μιλούν για την ιστορία των Φιλίππων από καταβολής.

- Στο πρώτο εμφανίζεται ο άγγελος από τους «Πέρσες» του Αισχύλου. Το όρος Παγγαίο και το πέρασμα των Φιλίππων δεσπόζουν στην αφήγησή του.

- Στο δεύτερο ο άγγελος του ιστορικού Θουκυδίδη μιλάει για τη μάχη της Αμφίπολης.

- Ο τρίτος άγγελος έχει ένα ξεχωριστό ενδιαφέρον. Βγαίνει μέσα από τη Φυλλάδα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπου ακούμε την ιστορία του βίου, των άθλων και των ταξιδιών του Μακεδόνα βασιλιά έτσι όπως τη δημιούργησε η λαϊκή φαντασία αιώνες μετά την εποχή του. «Πρόκειται για ένα κράμα Αγίας Γραφής, Ιλιάδας, Οδύσσειας και παραμυθιών της Χαλιμάς», λέει ο Θοδωρής Γκόνης. «Το “Διήγησις Αλεξάνδρου του Μακεδόνος”, ένα εξαιρετικό κείμενο ανώνυμου συγγραφέα, γράφτηκε 4 αιώνες μετά τον θάνατο του Μ. Αλεξάνδρου, εκδόθηκε το 1700 στη Βενετία και βάζει τον στρατηλάτη να ξεκινά την εκστρατεία του από τους Φιλίππους».

- Ο τέταρτος άγγελος είναι το κείμενο του Αποστόλου Παύλου «Προς Φιλιππησίους».

- Ο πέμπτος έρχεται από τους «Παράλληλους Βίους» του Πλουτάρχου και αναφέρεται στη μάχη των Φιλίππων.

- Ο έκτος άγγελος είναι του Σέξπιρ από τον «Ιούλιο Καίσαρα», που μιλάει για το τέλος του Βρούτου και του Κάσσιου στους κάμπους των Φιλίππων.

- Ο έβδομος άγγελος είναι σύγχρονος. Τον επινόησε επί τούτου ο συγγραφέας Θεόδωρος Γρηγοριάδης. Ο «Ξεχασμένος Αγγελος» μιλάει για έναν σημερινό άνθρωπο που έχει μια καντίνα έξω από το θέατρο των Φιλίππων.

«Οταν λέμε άγγελο, δεν εννοούμε της αρχαίας τραγωδίας ούτε της χριστιανοσύνης», λέει ο σκηνοθέτης. «Εδώ η σημασία δίνεται στην ίδια την είδηση, την αγγελία. Η παράσταση είναι ένα είδος “σκυταλοδρομίας” 4x7 στον κάμπο των Φιλίππων. Το φεστιβάλ αρέσκεται να σκέφτεται και να αναπνέει τον ρυθμό του τόπου, αλλά συγχρόνως να δρα και να διεκδικεί παγκόσμια. Τώρα, αυτός ο υπέροχος τόπος διεκδικεί να ενταχθεί στα μνημεία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, δικαίως».

Οι ηθοποιοί κάποια κείμενα τα παίζουν, άλλα τα αφηγούνται ή τα διαβάζουν, ενώ το δόγμα της θέασης αντιστρέφεται. Οι ηθοποιοί τοποθετούνται στην κερκίδα και το κοινό στο κέντρο της σκηνής. Ενα σύνολο 300 θεατών σαν μια μεγάλη «ορχήστρα» που θα παρακολουθήσει τη «συμφωνία» των αγγέλων στις κερκίδες. Ο χώρος επέβαλε τη δική του σκηνική γεωγραφία. Το κουβούκλιο της ηλεκτρολόγου και οι κολόνες συμπράττουν στο εικαστικό περιβάλλον.

Η παράσταση θα κινηματογραφηθεί και θα σταλεί στην UNESCO στην επίσημη παρουσίαση του φακέλου των Φιλίππων.

INFO:

Σκηνοθεσία-επιλογή-επιμέλεια κειμένων: Θοδωρής Γκόνης. Εικαστική σύλληψη, φωτογράφηση: Στράτος Καλαφάτης, Λία Ναλμπαντίδου. Βίντεο-μοντάζ: Θόδωρος Ανδρεάδης. Video mapping: Γιάννης Πειραλής. Παίζουν: Φιλαρέτη Κομνηνού, Λυδία Φωτοπούλου, Παύλος Σταυρόπουλος, Δημήτρης Κοντός, Εύα Οικονόμου-Βαμβακά, Ναταλία-Αννα Βασιλέκα, Λάζαρος Βρουλάκος.

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Εφτά άγγελοι στους Φιλίππους

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας