Με ηρωίδα μία δασκάλα Γυμναστικής, που κρύβοντας επιμελώς το γεγονός ότι είναι λεσβία, βρίσκεται σε διαρκή μελαγχολία, η Τζόρτζια Οουκλεϊ κάνει ένα εξαιρετικό σκηνοθετικό ντεμπούτο με την ταινια «Blue Jean» | «Καμουφλάζ» του Νικολά Μπεντός, που γράφει και σκηνοθετεί ένα δραματικό θρίλερ το οποίο αντλεί από τον Πολάνσκι και, μαζί, από τον παλιό Γκοντάρ | «Ο Θεός είναι μια σφαίρα» σε σκηνοθεσία Νικ Κασσαβέτης, ένα φιλμ που στο βάθος δεν είναι τίποτε παραπάνω από μια ιστορία αυτοδικίας (βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα), ένα «Taken» με καλλιτεχνικό άλλοθι | «Τμήμα Απολεσθέντων Μαδρίτης» του Χόρχε Ντοράντο, ένα ισπανικό θρίλερ, το οποίο, κατά τα άλλα, όχι απλώς εξελίσσεται προβλέψιμα, αλλά μοιάζει και να περνά ιδιαιτέρως καλά στο ζοφερό ανθρώπινο τοπίο που περιγράφει | «Μπαμπάς να σου πετύχει...» της Λόρα Τερούσο, μια κωμωδία πολιτισμικών στερεοτύπων και φαρσικών επεισοδίων που, ακόμα κι αν προκαλεί το γέλιο στην αρχή, γρήγορα το πνίγει σε εφηβικής έμπνευσης «πλάκες» | «Στοιχειωμένο αρχοντικό» σε σκηνοθεσία Τζάστιν Σίμιεν
Blue Jean (Ην. Βασίλειο, 2022, 97’)
★★★½☆
● σκηνοθεσία: Τζόρτζια Οουκλεϊ
● ηθοποιοί: Ρόουζι ΜακΓιούεν, Κάρι Χέιζ, Εϊμι Μπουθ-Στιλ, Λούσι Χάλιντεϊ
Σκηνοθετικό ντεμπούτο για τη Βρετανίδα δημιουργό, με βραβείο κοινού από το Φεστιβάλ Βενετίας μεταξύ άλλων, ένα καίριο, ρεαλιστικό και μαζί ονειροπόλο δράμα για την ανθρώπινη ισότητα, τη δικαιοσύνη και το γεμάτο εμπόδια κυνήγι της ευτυχίας.
Στα τέλη του ’80, στην Αγγλία της Θάτσερ, ψηφίζεται το άρθρο 28 που επιτείνει τη θεώρηση της ομοφυλοφιλίας ως εγκληματικής πράξης. Η Τζιν είναι δασκάλα Γυμναστικής σε σχολείο, είναι, επίσης, λεσβία σε σχέση, κρυφή φυσικά, είναι και διαρκώς «blue», μια και νιώθει πως δεν έχει το δικαίωμα να ζήσει τη ζωή που θα ήθελε. Οταν στην τάξη της έρχεται ένα νέο γκέι κορίτσι, οι άμυνες της Τζιν, καλά χτισμένες πίσω από την ντουλάπα, θα κινδυνεύσουν να καταρρεύσουν.
Χρησιμοποιώντας μια υφή που αναβιώνει το βρετανικό νέο κύμα, αλλά και τον τρυφερό ρεαλισμό του Μάικ Λι, αντλώντας από μια ιστορία που μοιάζει χαμένη στο παρελθόν αλλά παραμένει τόσο πραγματική και σήμερα, η ταινία της Οουκλεϊ παρασύρει χωρίς να χάνει τη συγκρότησή της, πείθει χωρίς να «διδάσκει», συγκινεί χωρίς επιτηδευμένες κορυφώσεις. Κινείται στις γκρίζες ζώνες της αυτογνωσίας, της αυτο-αποδοχής, της ανεύρεσης του θάρρους, κεφαλαιοποιώντας μια λεπτοδουλεμένη και μαγευτική ερμηνεία από την Ρόουζι ΜακΓιούεν, ταυτόχρονα ευάλωτη και σιδερένια.
Καμουφλάζ (Mascarade, Γαλλία, 2022, 134’)
★★☆☆☆
● σκηνοθεσία: Νικολά Μπεντός
● ηθοποιοί: Πιερ Νινέ, Μαρίν Βακτ, Ιζαμπέλ Ατζανί, Φρανσουά Κλουζέ
Ο Αντριέν, πάλαι ποτέ φέρελπις χορευτής που είδε την καριέρα του να γκρεμίζεται εξαιτίας ενός δυστυχήματος, ζει ως slacker σε αδιέξοδο, ώσπου γνωρίζει τη Μαργκό. Εκείνη, στιλάτη, πανέμορφη, αδίστακτη, χρησιμοποιεί τον ερωτισμό της για να ξαφρίσει περιουσίες από εύπιστα θύματα. Ο Αντριέν θα την ακολουθήσει στη ζωή και στο έγκλημα.
Ο Νικολά Μπεντός, των «Αντελμάν» και της «Belle Époque», διάσημος ως σκηνοθέτης αλλά και ως ηθοποιός και γόης στη Γαλλία –το μοιραίο timing τον θέλει ακριβώς αυτόν τον καιρό κατηγορούμενο για βιασμό έπειτα από τρεις καταγγελίες– γράφει και σκηνοθετεί ένα δραματικό θρίλερ που αντλεί από τον Πολάνσκι και, μαζί, από τον παλιό Γκοντάρ. Σ’ ένα εκπάγλου καλλονής ντεκόρ που προσφέρει η γαλλική Ριβιέρα, με σταρ πρωταγωνιστές και ένα σενάριο εξαιρετικά αναδιπλούμενο και περιστρεφόμενο, καταλήγει σ’ ένα μάλλον αυτάρεσκο, επιτηδευμένο πόνημα που, ωστόσο, δίνει τροφή στα μάτια.
Ο Θεός είναι μια σφαίρα
(God is a bullet, ΗΠΑ, 2022, 156’)
★★☆☆☆
● σκηνοθεσία: Νικ Κασσαβέτης
● ηθοποιοί: Νικολάι Κόστερ-Βαλντάου, Μάικα Μονρό, Τζένιουαρι Τζόουνς, Τζέιμι Φοξ
Ο ντετέκτιβ Μπομπ Χάιταουερ είναι οργισμένος και ορκισμένος να εκδικηθεί: τη δολοφονία της γυναίκας του και την απαγωγή της κόρης του από μια σατανιστική οργάνωση. Σίγουρος ότι ο μόνος δρόμος είναι να πάρει την υπόθεση στα χέρια του, ζητά βοήθεια από την Κέις, τη μοναδική γυναίκα που γλίτωσε από τη σέκτα.
«Ως πού θα έφτανες για να σώσεις το παιδί σου;», το tag line της ταινίας – κι εξίσου χειριστική είναι κι ολόκληρη. Ο Κασσαβέτης δουλεύει στο σινεμά είδους, έχει ένα φωτογενές, νευρώδες καστ και τη δυνατότητα να χτίσει ασφυκτική, βίαιη, απειλητική ατμόσφαιρα, αλλά το φιλμ του στο βάθος δεν είναι τίποτε παραπάνω από μια ιστορία αυτοδικίας (βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα), ένα «Taken» με καλλιτεχνικό άλλοθι.
Τμήμα Απολεσθέντων Μαδρίτης
(Objetos, Ισπανία, Αργεντινή, Γερμανία, 2022, 100’)
★★☆☆☆
● σκηνοθεσία: Χόρχε Ντοράντο
● ηθοποιοί: Αλβαρο Μόρτε, Τσίνα Σουάρεζ, Βερόνικα Ετσέγκουι
Ο Μάριο είναι ένας εσωστρεφής, μονήρης υπάλληλος στο Τμήμα Απολεσθέντων της Μαδρίτης, ταγμένος στη δουλειά του και στο να ανακαλύπτει την πορεία και συχνά τους ιδιοκτήτες των χαμένων αντικειμένων στη δικαιοδοσία του. Οταν ο Μάριο ανακαλύψει, σε μια βαλίτσα πεταμένη σ’ ένα ποτάμι, το πτώμα ενός βρέφους, θα ξεκινήσει μια αγωνιώδη πορεία διερεύνησης που θα τον οδηγήσει σ’ ένα τρομακτικό κύκλωμα εμπορίας ανθρώπων. Ο «Μάριο» δεν είναι άλλος από τον τρανό El Professor του «La Casa de Papel» κι αυτό είναι το μόνο στοιχείο που δίνει... ετερόφωτη ένταση στο ισπανικό θρίλερ, το οποίο, κατά τα άλλα, όχι απλώς εξελίσσεται προβλέψιμα, αλλά μοιάζει και να περνά ιδιαιτέρως καλά στο ζοφερό ανθρώπινο τοπίο που περιγράφει.
Μπαμπάς να σου πετύχει...
(About my father, ΗΠΑ, 2023, 90’)
★½☆☆☆
● σκηνοθεσία: Λόρα Τερούσο
● ηθοποιοί: Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Σεμπάστιαν Μανισκάλκο, Κιμ Κατράλ
Ο Σεμπάστιαν, γιος ενός Ιταλο-αμερικανού πατέρα από το Σικάγο, τα πάει θαυμάσια με την κοπέλα του, την Ελι, από μια εύπορη, wasp οικογένεια της Βιρτζίνια. Με τη γιορτή της 4ης Ιουλίου να πλησιάζει, οι δυο τους αποφασίζουν να τη γιορτάσουν στο πατρικό της Ελι, φέρνοντας όμως μαζί και τον Σάλβο, τον μπαμπά του Σεμπάστιαν. Η σύγκρουση των δυο οικογενειών και των καταβολών τους θα είναι πιο εκρηκτική κι από τα πυροτεχνήματα. Ο stand up κωμικός Σεμπάστιαν Μανισκάλκο και ο -εδώ και δεκαετίες κυρίως διεκπεραιωτικός- Ντε Νίρο πρωταγωνιστούν σε μια κωμωδία πολιτισμικών στερεοτύπων και φαρσικών επεισοδίων που, ακόμα κι αν προκαλεί το γέλιο στην αρχή, γρήγορα το πνίγει σε εφηβικής έμπνευσης «πλάκες».
Στοιχειωμένο αρχοντικό
(Haunted mansion, ΗΠΑ, 2023, 122’)
● σκηνοθεσία: Τζάστιν Σίμιεν
● ηθοποιοί: ΛαΚίθ Στάνφιλντ, Τίφανι Χάντις, Οουεν Γουίλσον, Ντάνι ΝτεΒίτο, Ροζάριο Ντόσον
Μια ανύπαντρη μητέρα αγοράζει ένα παλιό αρχοντικό στη Νέα Ορλεάνη αλλά γρήγορα διαπιστώνει ότι… είναι στοιχειωμένο! Θα χρειαστεί τη βοήθεια μιας ομάδας ετερόκλητων συνεργατών (από ξεναγό μέχρι μέντιουμ κι από ιστορικό μέχρι ιερέα), για να εξορκίσει τα πνεύματα που δεν την αφήνουν να μετακομίσει. Από τον Τζάστιν Σίμιεν του «Dear White People» και μ’ ένα χαριτωμένο καστ, μια μεταφυσική κωμωδία εμπνευσμένη από το Τρενάκι του Τρόμου της Disneyland.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας