Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.7° 17.8°
2 BF
76%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
22.8° 19.8°
2 BF
58%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
20°C
21.0° 18.3°
2 BF
69%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
21.9° 21.9°
3 BF
56%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
0 BF
68%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
3 BF
48%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.1° 21.1°
1 BF
65%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
21°C
20.8° 19.4°
4 BF
68%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 18.2°
1 BF
59%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.1° 19.1°
3 BF
62%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
3 BF
77%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.3°
4 BF
68%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
21.8° 21.8°
2 BF
55%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
24.0° 18.9°
2 BF
52%
Ρόδος
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.3° 19.3°
2 BF
81%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
20°C
20.0° 20.0°
2 BF
52%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.4° 18.3°
3 BF
75%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
22°C
22.2° 22.2°
2 BF
60%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.0° 18.0°
2 BF
58%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Henk Wildschut, «Shelter», 2006-2009

Τέχνη στον καθρέφτη της κρίσης

Kάθε καλοκαίρι η Ελευσίνα δίνει δυναμικό στίγμα στον εικαστικό χάρτη με εκθέσεις επίκαιρες και πρωτοκλασάτους καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Αυτή τη φορά, κι ενώ διεκδικεί την υποψηφιότητα για Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, οργανώνει στο πλαίσιο των Αισχύλειων 2015 στο Πολιτιστικό Κέντρο Λεωνίδας Κανελλόπουλος την ενδιαφέρουσα έκθεση «In Flux» που αφουγκράζεται τα καίρια πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα της εποχής.

Υπεύθυνη για την έκθεση είναι η Shoair Mavlian, επιμελήτρια της Tate Modern του Λονδίνου, με πλούσιο εκθεσιακό και ερευνητικό έργο, κυρίως γύρω από τη φωτογραφία.

Οι εννέα καλλιτέχνες που έχει επιλέξει προέρχονται από την Ευρώπη και τις γειτονικές της χώρες και όλοι κάνουν σημαντική καριέρα εκτός συνόρων με συμμετοχές σε διεθνείς εκθέσεις και Μπιενάλε.

Ανάμεσά τους είναι και η Αικατερίνη Γεγησιάν, Θεσσαλονικιά με αρμένικη καταγωγή, η οποία συμμετείχε στο περίπτερο της Αρμενίας στη φετινή Μπιενάλε Βενετίας με το έργο «Ενας μικρός οδηγός για τις αόρατες θάλασσες».

Βασίζεται σε φωτογραφικά άλμπουμ της σοβιετικής Αρμενίας, της Τουρκίας και της Ελλάδας από το 1960 έως τη δεκαετία του '80, τα οποία μερικές φορές λειτουργούν σαν ντοκουμέντα μεταβαλλόμενων τοπίων και άλλες φορές σαν τουριστικοί κατάλογοι που περικλείουν την εικόνα κάθε έθνους.

Η έκθεση «Ιn Flux» που εγκαινιάζεται την 1η Σεπτεμβρίου φέρνει στο προσκήνιο την ιδέα ότι βρισκόμαστε σε μια μεταβατική περίοδο. Υπογραμμίζει το πώς ανταποκρίνονται και εμπλέκονται στις ραγδαίες πολιτικοκοινωνικές αλλαγές οι καλλιτέχνες.

Εστιάζει κυρίως στην Ευρώπη και τις γειτονικές της χώρες που για κάποιο διάστημα ενεπλάκησαν σε διάλογο ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος και επικεντρώνεται σε τέσσερα θέματα γύρω από τα οποία περιστρέφεται το έργο των συμμετεχόντων καλλιτεχνών τα τελευταία χρόνια: τη σύγκλιση και απόκλιση Ανατολής και Δύσης, το προσφυγικό ζήτημα και τη μεταναστευτική κρίση, τις στιγμές διαμαρτυρίας και αντίστασης και την κατασκευή εθνικής ταυτότητας.

Τα έργα των Bouillon Group (Γεωργία) και Ahmet Ogut (γεννήθηκε το 1981 στην Τουρκία) εξερευνούν την πολύπλοκη σχέση Ανατολής και Δύσης αναφορικά με το αν μια χώρα είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης ή όχι.

Το Bouillon Group είναι μια δραστήρια ομάδα που συγκροτήθηκε το 2008 και αναζητά εναλλακτικούς χώρους δράσης εκτός αιθουσών τέχνης και μουσείων με περφόρμανς και χάπενινγκ.

Στην Μπιενάλε Βενετίας το 2013 παρουσίασε το «Aerobic movements», αποτυπώνοντας με ιδιαίτερο τρόπο τις τελετουργικές κινήσεις των χριστιανών, των μουσουλμάνων και των Εβραίων.

Το έργο των Thomas Mailaender (γεν. 1979, Γαλλία) και Henk Wildshchok (γεν. 1967, Ολλανδία) πραγματεύεται τη μετανάστευση και το προσφυγικό ζήτημα καταδεικνύοντας το πώς αποτυπώνονται αυτά τα τεράστια θέματα με τους όρους των εικαστικών τεχνών σε όλη την ευρωπαϊκή ήπειρο.

Τα έργα των Emine Gozde Sevim (γεν. 1985, Τουρκία), Emeric Lhuisset (γεν. 1983, Γαλλία), Sergiy Lebedynskyy και Vlad Krasnoshchok από την Ουκρανία αποκρυσταλλώνουν στιγμές διαμαρτυρίας και αντίστασης που έχουν ξεσπάσει σε μεγάλες πόλεις τα τελευταία χρόνια, όπως τα γεγονότα στην πλατεία Ταξίμ, ο πόλεμος στη Συρία, η κρίση στην Ουκρανία.

Η δουλειά της Αικατερίνης Γεγησιάν εξερευνά τους τρόπους κατασκευής των εθνικών ταυτοτήτων και τη συγχώνευση παρελθόντος και παρόντος σε μεταβατικές εποχές.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της επιμελήτριας: Η έκθεση επιζητεί να παρουσιάσει την ευθραυστότητα των φαινομενικά παγιωμένων, ακατάλυτων, θεσμικών συστημάτων, το πόσο γρήγορα μπορεί να αποδομηθούν ή να καταρρεύσουν και τη συχνά άμεση έλευση της αλλαγής. Από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, η Ευρώπη αποτέλεσε σύμβολο δημοκρατίας και ευημερίας. Ωστόσο, σήμερα, αυτή η εικόνα έχει θεμελιωδώς τρωθεί από την κρίση του 2008 και τα παρεπόμενά της που εξακολουθούν να ανακαθορίζουν τις θεσμικές δομές οι οποίες συνδέουν τα επιμέρους κράτη σε μια Ενωση.

Αυτές οι θεσμικές δομές και διευρύνονται και συστέλλονται· η αλλαγή έχει αναδυθεί σε όλους τους τομείς της κοινωνίας μας και αποτυπώνεται και με ήπιο και με δραστικό τρόπο στην πολιτική, οικονομική και κοινωνική σφαίρα.

Τα εικαστικά έργα αιχμηρά κι ευαίσθητα, ποιητικά και ρεαλιστικά, λειτουργούν σαν καθρέφτης της πραγματικότητας που κεντρίζει τη συνείδηση και ελευθερώνει τη φαντασία.

Μας δίνουν την ευκαιρία να σκεφτούμε τα πρόσφατα γεγονότα και να θέσουμε ερωτήματα που αφορούν το μέλλον, καθώς κάθε καλλιτέχνης προσφέρει διαφορετικές οπτικές γωνίες και προοπτικές της σημερινής ρευστής μας κατάστασης.

Info:

Πολιτιστικό Κέντρο Λ. Κανελλόπουλος, Δραγούμη 37, παραλία Ελευσίνας, τηλ.: 210-5565613.

Από 1/9 έως 9/10. Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Κυριακή, 10.00-13.00 & 18.00-21.30.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Τέχνη στον καθρέφτη της κρίσης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας