Αθήνα, 18°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
19.5° 15.8°
3 BF
51%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.8° 15.8°
1 BF
74%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
15.0° 14.4°
2 BF
70%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
8.9° 8.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
11°C
10.9° 10.9°
0 BF
82%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.8° 14.8°
1 BF
76%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
9.4° 9.4°
1 BF
87%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.8° 14.8°
1 BF
83%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
14°C
16.6° 13.8°
2 BF
58%
Μυτιλήνη
Αραιές νεφώσεις
16°C
16.1° 16.0°
1 BF
69%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.4° 18.4°
2 BF
45%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
2 BF
65%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.5° 17.5°
2 BF
40%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
14.6° 14.6°
1 BF
81%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.5° 14.5°
2 BF
62%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.8° 17.7°
4 BF
87%
Χαλκίδα
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.8° 13.8°
2 BF
66%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.1° 17.1°
1 BF
75%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.8° 15.8°
1 BF
75%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.2° 10.2°
1 BF
88%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Ακρόπολη- Φωτο από την επίδειξη του Οικου Ντιόρ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Ο Dior «μάς» κάνει για την Ακρόπολη, ο Λάνθιμος όχι

Ακατανόητη η αρνητική γνωμοδότηση του ΚΑΣ σε επίσημο αίτημα της ελληνικής εταιρείας παραγωγής της νέας ταινίας τού διεθνούς απήχησης, πολυβραβευμένου Ελληνα σκηνοθέτη, για μόλις ένα 6ωρο γύρισμα στην Ακρόπολη, στις 10 Απριλίου, κάνει πολλούς να σκέφτονται πως τα μέλη του Συμβουλίου αποφάσισαν με γνώμονα, ως μη όφειλαν, το περιεχόμενο της σκηνής

Το «Bugonia» είναι η νέα ταινία που ετοιμάζει ο Γιώργος Λάνθιμος, και πάλι με πρωταγωνίστρια την Εμα Στόουν, καθώς και τον Αμερικανό Τζέσι Πλέμονς, που έλαβε το Βραβείο Ερμηνείας στο περσινό Φεστιβάλ των Κανών για την ταινία «Ιστορίες καλοσύνης» και πάλι σε σκηνοθεσία Γ. Λάνθιμου. Ενός σκηνοθέτη που ο ίδιος, το έργο και οι ηθοποιοί του έχουν αποσπάσει τεράστιες διακρίσεις σε Κάνες και Βενετία, ενώ βέβαια έχει και Οσκαρ στο ενεργητικό του (το 2019 η Ολίβια Κόλμαν κέρδισε Οσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την «Ευνοούμενη», ενώ το 2024 το «Poor Things» απέσπασε 4 Οσκαρ στις κατηγορίες Α’ Γυναικείου Ρόλου στην Εμα Στόουν, Σκηνογραφίας, Μακιγιάζ & Κομμώσεων και Κοστουμιών).

Στο εσωτερικό, ωστόσο, δεν χαίρει παρόμοιας μεταχείρισης. Απόδειξη πως, σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Καθημερινής», η ελληνική εταιρεία παραγωγής της νέας του ταινίας αιτήθηκε επισήμως να γίνουν συγκεκριμένα γυρίσματα στην Ακρόπολη, αλλά το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) αρνήθηκε, αποφασίζοντας ομόφωνα να μην κάνει δεκτό το αίτημά του. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΚΑΣ θεώρησε πως οι σκηνές που θα γυρίζονταν στο μνημείο δεν ταίριαζαν με τον χαρακτήρα του (!) αλλά και πως θα χρειαζόταν ο χώρος να μείνει κλειστός αρκετό (κατά τους ίδιους) χρόνο κι αυτό θα εμπόδιζε την περιήγηση των επισκεπτών. Παράδοξο, γιατί εμείς μάθαμε πως η παραγωγή ζήτησε να γίνουν γυρίσματα μόνον στις 10 Απριλίου και για το διάστημα από τις 6 το πρωί (ενώ η Ακρόπολη ανοίγει στις 8) μέχρι τις 12 το μεσημέρι.

Η αλήθεια είναι πως δεν γνωρίζουμε ακριβώς ποια σκηνή θα γυριζόταν εκεί (αν και τα κανάλια από χθες το πρωί επέμεναν πως θα γυριζόταν το φινάλε της ταινίας και μία σκηνή με σπαρμένα πτώματα), ωστόσο ξέρουμε πως το «Bugonia» είναι μια κωμωδία επιστημονικής φαντασίας (σε σενάριο του βραβευμένου με Εmmy, Γουίλ Τρέισι). Πρόκειται συγκεκριμένα για ένα αγγλόφωνο ριμέικ της νοτιοκορεατικής ταινίας του 2003 «Save the Green Planet!» από τον Jang Joon-hwan.

Λίνα Μενδώνη | Γιώργος Λάνθιμος

Σε άλλα νέα, είμαστε σοβαροί; Οτι δηλαδή η φωτογράφιση που έγινε από τον Dior το 2021 για τα 70 χρόνια του οίκου, με τεράστια φορτηγά να έχουν ανέβει πάνω στον Ιερό Βράχο ή η διαφήμιση αυτοκινήτου που έγινε με τον Σάκη Ρουβά πρωταγωνιστή το 2020 έξω από την κεντρική είσοδο του Ωδείου Ηρώδου του Αττικού, κάτω ακριβώς από την Ακρόπολη (δίχως καν να έχει λάβει σχετική άδεια!), συνάδουν με τον «χαρακτήρα» του μνημείου; Ή μήπως η φωτογράφιση της Τζένιφερ Λόπεζ που είχε γίνει το 2008; Ή να θυμηθούμε τον Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη που το 2021, ως υπουργός τότε της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, είχε πατήσει πάνω στις αρχαίες πέτρες σε σημείο όπου απαγορευόταν, λες και ήταν στο ιδιόκτητο αμπελοχώραφο του παππού του, για να βγάλει σέλφι; Να θυμηθούμε επίσης ότι τα τελευταία χρόνια στην Ακρόπολη έχουν αδειοδοτηθεί τα γυρίσματα για «Τα δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου» του Χοσεΐν Αμινί το 2014 και τη «Μικρή τυμπανίστρια» του BBC, το 2018. Οπότε;

Μπορεί αρκετοί να ισχυριστούν πως όλα τα παραπάνω (αν εξαιρέσουμε την περίπτωση Βαρβιτσιώτη) ήταν μια προβολή της Ελλάδας και της Ακρόπολης και ίσως δεν έχουν άδικο, αν και το μνημείο αποτελεί από μόνο του τη μεγαλύτερη διαφημιστική καμπάνια που θα μπορούσε να έχει ποτέ η χώρα. Αυτό ακριβώς είχε απαντήσει και η πρώην υπουργός Πολιτισμού επί ΣΥΡΙΖΑ, Λυδία Κονιόρδου, σαν η Google είχε υποβάλει αίτημα να χρησιμοποιεί δωρεάν φωτογραφίες από το μνημείο – πράγμα που δεν δέχτηκε η ίδια με την ανωτέρω εξήγηση ως πρόταγμα. Ωστόσο, και όλα τα παραπάνω να ισχύουν, το ίδιο είναι να ανεβάζουν τεράστια φορτηγά του Dior (είχαν δώσει και το Καλλιμάρμαρο τότε για την επίδειξη και είχαν γίνει πολλές καταγγελίες από τους περίοικους για τον θόρυβο και τα πυροτεχνήματα που είχαν προξενήσει τεράστια ενόχληση) και το ίδιο είναι να γυριστούν κάποιες σκηνές από τους πιο γνωστούς στο εξωτερικό Ελληνες σκηνοθέτες; Δύο μέτρα και δύο σταθμά;

Σύμφωνα με δικό μας ρεπορτάζ, δεν μπορεί να γνωστοποιηθεί (για προφανείς λόγους) το ακριβές περιεχόμενο των γυρισμάτων και ούτε και το ΚΑΣ ξέρει ακριβώς, καθώς έλαβε μiα γενική περιγραφή. Οπότε με ποια ακριβώς κριτήρια αποφάσισε; Ηρθαμε σε επαφή και με την Either Or Productions, την παραγωγό εταιρεία από ελληνικής πλευράς της ταινίας «Bugonia», και η επίσημη απάντησή τους ήταν η εξής: «Δημοσιεύθηκαν εικασίες στον Τύπο σχετικά με την αίτησή μας για άδεια κινηματογράφησης για μισή ημέρα στην Ακρόπολη. Επισημαίνουμε ότι μέχρι στιγμής δεν μας έχει κοινοποιηθεί καμία επίσημη απόφαση επί του θέματος και παραμένουμε αισιόδοξοι για μια θετική έκβαση της αίτησής μας». Προφανώς οι άνθρωποι, θέλοντας να κάνουν αυτό που χρειάζεται για την ταινία, περιμένουν επίσημη απάντηση για να σχολιάσουν. Εως τότε, αυτό που ξέρουμε είναι πως το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων έχει ήδη πραγματοποιηθεί σε Αγγλία και Νέα Υόρκη και ο Λάνθιμος ήθελε την Ακρόπολη και την Αθήνα για το ανατρεπτικό της φινάλε. Μήπως έχει ήδη αρχίσει να ψάχνει αλλού; Εξάλλου, τον θυμόμαστε να μας λέει στη συνέντευξη Τύπου για το «Poor Things» πως θα ήθελε να κάνει όλα τα γυρίσματα στην Ελλάδα, αλλά δυστυχώς δεν διαθέτει η χώρα μεγάλα στούντιο (που θα μπορούσε, καθώς σχετική ιδέα είχε καταθέσει ο Γιώργος Αρβανίτης, αναφέροντας συγκεκριμένους τεράστιους χώρους που υπάρχουν στη Δράμα). Τώρα ο Λάνθιμος έμαθε βέβαια πως δεν υπάρχει καν βούληση όχι για στούντιο, ούτε για ολιγόωρη άδεια...

Στο θέμα αναφέρθηκε και η τομεάρχης Πολιτισμού της Νέας Αριστεράς Σία Αναγνωστοπούλου με ποστ της στο Facebook όπου σχολίασε: «Τελικά, η εταιρεία παραγωγής της ταινίας του Λάνθιμου αιτήθηκε για 4 ώρες τον χώρο του μνημείου. Οχι για 4 μέρες όπως είχε κυκλοφορήσει. Επομένως η απορριπτική απόφαση του ΚΑΣ εδράζεται στην “ακαταλληλότητα” του σεναρίου, δηλαδή τα πτώματα που υπάρχουν στο σενάριο.

»Τα πολλά λόγια είναι φτώχεια. Η κ. Μενδώνη ας μην κρυφτεί πίσω από το ΚΑΣ. Μπορεί και οφείλει να αναπέμψει την απόφαση του ΚΑΣ. Ο χώρος της Ακρόπολης, με όλους τους όρους και τις προϋποθέσεις που απαιτεί ο σεβασμός στο μνημείο και ο αρχαιολογικός νόμος, μπορεί και πρέπει να δοθεί για 4 ώρες στον Λάνθιμο.

»Είναι απαράδεκτο να “συνομιλούν” με το μνημείο οι οίκοι μόδας και τα τραγελαφικά που είχαμε δει Ινδών επιχειρηματιών με σκετσάκια κιτς αρχαίων Ελλήνων, και όχι μια ταινία του επιπέδου του Λάνθιμου. Μήπως η κ. Μενδώνη και το ΚΑΣ φοβούνται αντιδράσεις των γνωστών κανοναρχών της πολιτιστικής μας ζωής;».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ο Dior «μάς» κάνει για την Ακρόπολη, ο Λάνθιμος όχι

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας