Δύο διεθνείς συμπαραγωγές λυρικού θεάτρου με αντίστοιχες πανελλήνιες πρεμιέρες έργων, τέσσερα σύγχρονα μουσικοθεατρικά έργα, αναβιώσεις παραγωγών όπερας που αγαπήθηκαν, μια βουτιά στο ιστορικό ρεπερτόριο οπερέτας στην Ελλάδα, τα αγαπημένα φεστιβάλ μπαρόκ μουσικής και κρουστών, αλλά και μιούζικαλ, συναυλίες και εκδηλώσεις για όλη την οικογένεια περιλαμβάνει το καλλιτεχνικό πρόγραμμα της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για την ερχόμενη περίοδο 2024/25.
Με σταθερό όραμα τη συμπερίληψη, στην Εναλλακτική Σκηνή θα δούμε αυτή τη σεζόν την όπερα δωματίου «Κασσάνδρα» σε συμπαραγωγή με το Κέντρο Πειραματισμού του Θεάτρου Κολόν του Μπουένος Αϊρες, σε λιμπρέτο του Ουρουγουανού δραματουργού Σέρχιο Μπλάνκο και μουσική του Αργεντινού συνθέτη Πάβλο Ορτίς, με τη διεμφυλική σοπράνο Μαρία Καστίγιο ντε Λίμα στον πρωταγωνιστικό ρόλο, σε σκηνοθεσία των Ντιάνας Θεοχαρίδη και Αλέξανδρου Ευκλείδη, ο οποίος έχει και την επιμέλεια του προγράμματος της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ. Παρουσιάζεται 27, 28, 29 Σεπτεμβρίου μετά την παγκόσμια πρεμιέρα στις 23 Αυγούστου 2024 στο Θέατρο Κολόν του Μπουένος Αϊρες. Τον μονόλογο του Μπλάνκο, για τη μυθική Κασσάνδρα που είναι αποξενωμένη από το σώμα της αλλά και κάθε πατρίδα, περιθωριοποιημένη από κοινωνική και έμφυλη σκοπιά, όπως κάθε φτωχός ξένος, πρόσφυγας και μετανάστρια που αναζητεί ταυτότητα, μας τον είχε συστήσει στην Ελλάδα η Δέσποινα Σεραφείδου πριν από πολλά χρόνια.
Η άλλη συμπαραγωγή είναι η παράσταση «Μythos» (σε πανελλήνια πρεμιέρα, 21-23/2/2025), με τη γαλλική ομάδα Anima Theatre που συμπληρώνει 20 χρόνια σε φαντασμαγορικές «ενορχηστρώσεις» κουκλοθέατρου, εικόνων και μαριονετών που ντύνει μουσικά ο Γιώργος Καρακάντζας.
Νεοελληνική δραματουργία-σύχρονο μουσικοθεατρικό έργο
Εκπλήξεις επιφυλάσσει και η νεοελληνική δημιουργία. Θα ζωντανέψει επί σκηνής η συγκλονιστική ιστορία της «κιβωτού» με τον ανθό της ελληνικής νεολαίας των τεχνών και των γραμμάτων, με το έργο «Ματαρόα στον ορίζοντα», από το όνομα του θρυλικού πλοίου που, σε μια από τις δυσκολότερες περιόδους της νεοελληνικής ιστορίας, παραμονές του Εμφυλίου, απέπλευσε από την Ελλάδα τα ξημερώματα της 22ας Δεκεμβρίου του 1945 για να μεταφέρει στη Γαλλία 125 νέους Ελληνες επιστήμονες και καλλιτέχνες και να τους γλιτώσει από τη «λευκή τρομοκρατία», ανοίγοντας ένα παράθυρο στο όνειρο και στη δικαιοσύνη, με πρωτοβουλία του διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου, του φιλέλληνα Οκτάβιου Μερλιέ, σε συνεργασία με τον υποδιευθυντή Ροζέ Μιλλιέξ. Η παράσταση μουσικού θεάτρου, σε μουσική των Νίκου Κυπουργού και Θοδωρή Αμπαζή (που θα κάνει και τη σκηνοθεσία) και σε κείμενο της Ελσας Ανδριανού, με την Ελίτα Κουνάδη στην έρευνα και τη δραματουργική συνεργασία, είναι μια συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο (από τις 14/12).
Στις σύγχρονες παραγωγές περιλαμβάνονται επίσης:
● Το μιούζικαλ για όλη την οικογένεια «Ιζαντόρα Ντακ», σε κείμενο και σκηνοθεσία Στέλλας Μιχαηλίδου και μουσική Κώστα Βόμβολου (Νοέμβριος).
● Υποκύπτοντας στη γοητεία της «νοσταλγίας» αλλά και τη σχέση της με την ευαισθησία τού σήμερα θα παρουσιαστεί η οπερέτα «Θέλω να δω τον Πάπα!» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, έργο που δυναμιτίζει την οικογενειακή ζωή ξεσκεπάζοντας την υποκρισία της αστικής τάξης, σε μια νέα παραγωγή, σε μουσική διεύθυνση Νίκου Βασιλείου και σκηνοθεσία Νατάσας Τριανταφύλλη, με ένα λαμπερό καστ λυρικών ερμηνευτών (Ιανουάριος-Φεβρουάριος).
● Η νέα όπερα του συνθέτη Νικόλα Τζώρτζη «Ο πεθαμένος και η Ανάσταση», βασισμένη στο ομώνυμο πεζογράφημα του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη, σε σκηνοθεσία Αναστασίας Κουμίδου (Μάρτιος).
● Η παράσταση μουσικού θεάτρου-χειρονομία μνήμης Madre Salonico, με σεφαραδίτικα τραγούδια στα λαντίνο, τη μητρική γλώσσα των Εβραίων της Θεσσαλονίκης. Το κείμενο είναι του Λέοντα Ναρ, η σκηνοθεσία του Βίκτωρα Αρδίττη και η διασκευή της Μάρθας Μαυροειδή (Απρίλιος).
Επαναλήψεις
Δύο παραγωγές θα ανανεώσουν το ραντεβού τους με το κοινό: «Ο αποτυχημένος», παράσταση βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του κορυφαίου Αυστριακού συγγραφέα Τόμας Μπέρνχαρντ, σε θεατρική διασκευή και σκηνοθεσία Εκτορα Λυγίζου (από τις 9/10) και η σύγχρονη όπερα «The fall of the House of Commons», επηρεασμένη από το σκοτεινό σύμπαν του Εντγκαρ Αλαν Πόε, που παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, σε μουσική Ορέστη Παπαϊωάννου, σύλληψη και δραματουργία Αλέκου Λούντζη, μουσική διεύθυνση Μιχάλη Παπαπέτρου και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη (Μάιος).
Συναυλίες
Στις συναυλίες περιλαμβάνονται:
Αφιέρωμα στο πολύπλευρο έργο του σπουδαίου συνθέτη Γιάννη Κωνσταντινίδη / Κώστα Γιαννίδη με αφορμή τα σαράντα χρόνια από τον θάνατό του, μέσα από τέσσερις ξεχωριστές συναυλίες που επιμελήθηκε ο Λάμπρος Λιάβας (Νοέμβριος).
Ενα μουσικό πορτρέτο του πρωτοποριακού μινιμαλιστή Αφροαμερικανού συνθέτη Τζούλιους Ιστμαν (που ανέδειξε ζητήματα κοινωνικής δικαιοσύνης και που μόνο από τους τίτλους έργων του, όπως «Κακός νέγρος» ή «Γκέι αντάρτης», αντιλαμβάνεται κανείς την αντισυμβατικότητά του) από το πιανιστικό ντούο Ρ42 (Piano for two) των Μπεάτας Πίντσετιτς και Χρήστου Σακελλαρίδη (Ιανουάριος).
Το ρεσιτάλ «My Bloody Valentine» για τις μοναχικές ψυχές που αναγκάζονται να υπομείνουν την ευθυμία της Ημέρας του Αγίου Βαλεντίνου, από την ταλαντούχα υψίφωνο Αφροδίτη Πατουλίδου, τραγουδίστρια όπερας και κλασικού τραγουδιού, αλλά και μουσικής μέταλ και παραδοσιακών τραγουδιών από όλη την Ευρώπη (Φεβρουάριος, 12).
Αφιέρωμα στα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Πιερ Μπουλέζ από τη βραβευμένη με Γκράμι και Εμι πιανίστρια Γκλόρια Τσενγκ και τον Ολλανδό πιανίστα Ραλφ βαν Ράατ (Ιούνιος 2025).
Στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ και την ιστορική αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός θα δοθούν τέσσερις ξεχωριστές συναυλίες, υπό τον τίτλο «Η εποχή των πειραμάτων» στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής (24, 29, 30 Νοεμβρίου), σε καλλιτεχνική επιμέλεια Δήμου Γκουνταρούλη, ενώ του χρόνου τον Ιούνιο επιστρέφει και το δεύτερο Φεστιβάλ Κρουστών της Εναλλακτικής, σε καλλιτεχνική επιμέλεια Μαρίνου Τρανουδάκη, με δράσεις που εκτείνονται από εργαστήρια και σεμινάρια έως μοναδικές συναυλίες με διακεκριμένα σύνολα και σολίστ.
Πληροφορίες: Η προπώληση των εισιτηρίων της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ για το πρώτο τετράμηνο της σεζόν 2024/25 (Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 2024) ξεκινάει αύριο, από τα Ταμεία της ΕΛΣ και την ticketservices.gr
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας