Οσα προτείνουμε για μεγάλους και παιδιά αρέσουν πρώτα σ’ εμάς, είναι συνεπώς λίγα απ’ όσα μπορεί να ανακαλύψει κάποιος αυτές τις μέρες στο γοητευτικό «καλειδοσκόπιο» των χριστουγεννιάτικων επιλογών. Προτάσεις για δώρα ή εξόδους με απόλυτη… υποκειμενικότητα, καθώς μαζέψαμε ό,τι θα επιλέγαμε εμείς γι’ αυτές τις μέρες. Θα μπορούσαμε να παραθέσουμε και πολλά άλλα, όπως εξόδους, συναυλίες, θέατρα, βιβλία, ταινίες, γκάτζετ, αλλά ο χώρος μάς περιόριζε. Εσάς, πάλι, όχι. Αυτές τις μέρες η βεντάλια των επιλογών τέχνης ανοίγει πανέμορφη και εντυπωσιακή. Αρκεί μια βόλτα ή, καλύτερα, πολλές βόλτες (με προσοχή, μάσκες και καλή διάθεση). Καλά Χριστούγεννα!
ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ■ ΘΕΑΤΡΟ
Η επιστροφή του Μορμόλη
Ο Μορμόλης δεν χρειάζεται πολλές συστάσεις, είναι ο φανταστικός φίλος των παιδιών που ξεφωνίζει ελεύθερα αυτά που δεν τολμούν να πουν οι μικροί στους μεγάλους. Οι μεγάλοι δεν μπορούν να καταλάβουν τι είναι αυτό το μυστηριώδες και ανατρεπτικό «ξύλινο κουτί». Τον Μορμόλη δεν μπορείς να τον συλλάβεις, να τον τιμωρήσεις, να τον καταστρέψεις, είναι άτρωτος... γιατί είναι η φαντασία των παιδιών και μπορεί να γίνεται ό,τι αυτά θέλουν: παπούτσι, καπέλο, ποτήρι ή μπουρί σόμπας...
Η Συντεχνία του Γέλιου επαναφέρει στο ρεπερτόριό της τον «Μορμόλη» του Rainer Hachfeld, την ιστορία που επέδρασε καθοριστικά στις γενιές παιδιών της Μεταπολίτευσης και έθεσε το σημείο εκκίνησης νέων παιδαγωγικών προσεγγίσεων παγκοσμίως. Μετάφραση/διασκευή: Παναγιώτης Σκούφης. Σκηνοθεσία: Γιώργος Παλούμπης, Βασίλης Κουκαλάνι. Διανομή: Βασιλική Διαλυνά, Βάσια Λακουμέντα, Φώτης Λαζάρου, Δήμος Μαμαλούδης, Αντώνης Τσιοτσιόπουλος, Αντώνης Χρήστου. Και με τα θρυλικά τραγούδια του Γιάννη Σπανού.
ΙΝFΟ: Σύγχρονο Θέατρο Ευμολπιδών 45, Γκάζι, τηλ. 210-3464380. Κάθε Κυριακή στις 14.30. Γενική είσοδος: 10 €.
Ψάχνοντας την ωραιότερη ιστορία του κόσμου
Σ’ έναν τόπο έρημο, σκοτεινό και άδειο φτάνουν επτά άνθρωποι ταλαίπωροι, κυνηγημένοι, πεινασμένοι και κυρίως πολύ φοβισμένοι. Από τα ρούχα που φορούν, παρότι τώρα σέρνονται κουρελιασμένα, μπορεί εύκολα να μαντέψει κανείς πως πρέπει κάποτε να έζησαν μεγάλες δόξες. Μάλλον πρόκειται για παλιούς βασιλιάδες, πριγκίπισσες, γενναίους ιππότες, σοφούς μάγους και πλούσιες αρχόντισσες, που τους έπληξε μια μεγάλη συμφορά ή μια ξαφνική καταστροφή. Ψάχνουν να σωθούν; Να κρυφτούν; Να ξεχάσουν χωρίς να ξεχαστούν; Ενα, όμως, γνωρίζουμε στα σίγουρα: ψάχνουν να βρουν την ωραιότερη ιστορία του κόσμου.
Το νέο πρωτότυπο έργο του Θωμά Μοσχόπουλου «Ο μαγικός κύκλος ή η ωραιότερη ιστορία του κόσμου και άλλα τέτοια παραμύθια» έκανε πρεμιέρα για θεατές 5 έως 105 χρόνων στο θέατρο «Πόρτα». Μια φανταστική ιστορία για εκείνα που παρηγορούν αλλά και που αφυπνίζουν, για τις καταστροφικές ενέργειες αλλά και τα θαύματα για τα οποία είναι ικανοί οι άνθρωποι, για τις ανθρώπινες αξίες και για άξιους ανθρώπους.
Κείμενο-σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος. Σκηνικά-κοστούμια: Βασίλης Παπατσαρούχας. Επιμέλεια κίνησης: Σοφία Πάσχου - Αυγουστίνος Κούμουλος. Παίζουν: Ελένη Δαφνή, Σπύρος Μαραγκουδάκης, Μαρία Μοσχούρη, Αλκης Μπακογιάννης, Γιώργος Μπουφίδης, Παύλος Παυλίδης, Πολύκαρπος Φιλιππίδης.
INFO: Θέατρο Πόρτα, Μεσογείων 59, τηλ.: 210-7711333. Τιμές εισιτηρίων: 10 €, 8 € ομαδικό (από 10 άτομα και πάνω).
Ενα έργο για την προσφυγιά μας
Εκατό χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή συμπληρώνονται το 2022 και στο Εθνικό Θέατρο παρουσιάζουν το βραβευμένο εφηβικό μυθιστόρημα της Αγγελικής Δαρλάση «Το αγόρι στο θεωρείο» που ενέπνευσε το πραγματικό γεγονός της εγκατάστασης προσφύγων από τη Μικρά Ασία στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών το 1922. Ενα έργο για την απώλεια, την προσφυγιά, την αντιμετώπιση μικρών και μεγάλων καταστροφών αλλά και τη δύναμη της φαντασίας και της ανθρωπιάς, όπου κάθε θεωρείο κρύβει μια ιστορία και μια ελπίδα. Σε διασκευή της Ανδρης Θεοδότου και σκηνοθεσία της Σοφίας Μαραθάκη. Για παιδιά πάνω από έξι ετών.
ΙΝFO: Εθνικό Θέατρο, κτίριο Τσίλερ, Κεντρική Σκηνή (Αγίου Κωνσταντίνου 22-24). Σάββατο στις 15.30, Κυριακή 11.00, Τετάρτη 16.00. Εισιτήρια 8 € παιδικό, 10 € ενηλίκων. Ισχύουν προσφορές σε εορταστικά πακέτα. https://www.ticketservices.gr/event/to-agori-sto-theoreio/?lang=el
■ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΗΧΟ-ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ
Το εορταστικό διαδραστικό πρόγραμμα «Ηχο-αφηγήσεις για παράξενες θεϊκές γεννήσεις» έχει θέμα τη γέννηση θεϊκών παιδιών. Για παράδειγμα, η πιο σοφή θεά γεννήθηκε από το κεφάλι του πατέρα της ενώ ο δυνατότερος όλων των ηρώων, βρέφος ακόμα, έπνιξε στην κούνια του δυο πελώρια φίδια! Στόχος του προγράμματος είναι τα παιδιά και οι συνοδοί τους να εκφραστούν με τη μουσική και να δημιουργήσουν ένα ηχητικό σκηνικό που θα πλαισιώσει την αφήγηση. Συνεργάζεται η μουσικός/μουσικοπαιδαγωγός Χαρά Ασημίνα (Τετάρτη 29/12 & Πέμπτη 30/12, 10.30 π.μ., 12.30 μ.μ. & 2.30 μ.μ. Για παιδιά 4-11 ετών ελεύθερη είσοδος & 5 ευρώ για τους συνοδούς. Απαραίτητη η κράτηση θέσεων).
■ ΜΠΑΛΕΤΟ
«Καρυοθραύστης» σε χορογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου
Ο Κωνσταντίνος Ρήγος επιστρέφει στον αγαπημένο του συνθέτη και δημιουργεί για δεύτερη φορά μια νέα χορογραφία για τον «Καρυοθραύστη». Και οι φίλοι του μπαλέτου επιστρέφουν στην ομορφότερη ιστορία των Χριστουγέννων μέσα από μια ανάγνωση που ζουμάρει στα παιδιά που νιώθουν ότι βρίσκονται στο περιθώριο και είναι αναγκασμένα να δημιουργήσουν τα δικά τους όνειρα σε έναν κόσμο που διέλυσαν οι «μεγάλοι». Το δημοφιλές μπαλέτο με την υπέροχη μουσική του Τσαϊκόφσκι παρουσιάζεται για 8 γιορτινές παραστάσεις από την Εθνική Λυρική Σκηνή (Αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος»), σε μια νέα εντυπωσιακή χορογραφία που ξετυλίγεται σε έναν μαγευτικό-παράξενο κόσμο. Εκεί οι χορευτές φορούν κοστούμια των Deux Hommes και το γυάλινο δωμάτιο-βιτρίνα της Μαρί-Κλάρας συναντά φωτεινά πολύχρωμα αντικείμενα που αιωρούνται στη σκηνή...
■ ΜΟΥΣΙΚΗ
«Τα όνειρα του Τεμπέλη Δράκου» - Γιώργος Χατζηπιερής
Ο Τεμπέλης Δράκος, ένας από τους πιο αγαπημένους παιδικούς ήρωες που δημιούργησε μέσω των τραγουδιών του ο Γιώργος Χατζηπιερής, επιστρέφει πάντα ορεξάτος και έτοιμος για νέες μουσικές περιπέτειες. Δεκαέξι χρόνια μετά την κυκλοφορία του άλμπουμ «Ο Τεμπέλης Δράκος και άλλες ιστορίες...», που μύησε και συνεχίζει να μυεί με τον καλύτερο τρόπο τα παιδιά στον κόσμο της μουσικής και ενώ εν τω μεταξύ έχουν κυκλοφορήσει «Η επιστροφή του Τεμπέλη Δράκου» (2009), «Τα ταξίδια του Τεμπέλη Δράκου» (2015) και «Ο Τεμπέλης Δράκος - Πατημασιές στο χιόνι» (2019), ο γλυκύτατος δράκος αποφάσισε να μας επισκεφτεί ξανά για να μας μιλήσει για τα όνειρά του αυτή τη φορά. Στον δίσκο «Τα όνειρα του Τεμπέλη Δράκου» τα ευφάνταστα, παιχνιδιάρικα και πολύχρωμα τραγούδια του, στα οποία ως συνήθως συμβαίνουν διάφορα ασυνήθιστα και παράξενα πράγματα, ερμηνεύουν οι Ελευθερία Αρβανιτάκη, Μάρκος Κούμαρης, Πέννυ Μπαλτατζή, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Κώστας Μακεδόνας, Γιάννης Κότσιρας, Μιχάλης Ττερλικκάς, Monsieur Doumani, Ειρήνη Σκυλακάκη, Ελένη Τσαλιγοπούλου, Αλέξανδρος Κτιστάκης, Δημήτρης Μπάκουλης.
ΓΙΑ ΕΝΗΛΙΚΕΣ ■ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
«Η Αυλή του Χίτλερ» - «Ο στενός κύκλος του Φύρερ στο Τρίτο Ράιχ και μετέπειτα» της Heike B. Görtemaker
«Ζώα στον Εθνικοσοσιαλισμό» του Jan Mohnhaupt
Και τα δύο από τις εκδόσεις Gutenberg σε μετάφραση Γιάννη Κέλογλου
Η ιστορία τρομαχτική όταν επαναλαμβάνεται, πολύτιμη όταν τη γνωρίζεις, γοητευτική όταν μάλιστα μπορείς τη διαβάσεις ως αφήγημα. «Για όσους δεν ξέρουν τίποτα για το περιβάλλον του Χίτλερ, αυτό το βιβλίο αρκεί», μας είπε ένας φίλος γνώστης, συστήνοντάς μας την «Αυλή του Χίτλερ» («Ο στενός κύκλος του Φύρερ στο Τρίτο Ράιχ και μετέπειτα») της Heike B. Görtemaker που κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Gutenberg σε μετάφραση Γιάννη Κέλογλου. Η ιστορικός Heike B. Görtemaker καταρρίπτει τον μύθο του «μοναχικού» Χίτλερ. Παρουσιάζει άγνωστα μέχρι σήμερα ντοκουμέντα που αποδεικνύουν ότι ήδη από τη δεκαετία του 1920 ο Χίτλερ είχε πάντα ανθρώπους που φρόντιζαν την εικόνα του και του εξασφάλιζαν χρήματα και «υψηλούς» συμμάχους σε διάφορες χώρες. Μας μεταφέρει στο πολυτελές ορεινό καταφύγιό του και παρακολουθεί την καθημερινότητα της «Αυλής» του.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον ρόλο των γυναικών της «Αυλής», στην πανίσχυρη Μάγκντα Γκέμπελς, στην αδελφή του Νίτσε, στην κόρη του Βάγκνερ και στις πολύ νεαρές ερωμένες του «Φύρερ»: από την ανιψιά του μέχρι την Εύα Μπράουν. Εναν άλλο «εξειδικευμένο» μύθο καταρρίπτει ο Γερμανός συγγραφέας και γνωστός δημοσιογράφος Jan Mohnhaupt στο βιβλίο του «Ζώα στον Εθνικοσοσιαλισμό» που κυκλοφορεί από τις ίδιες εκδόσεις, σε μετάφραση Γιάννη Κέλογλου και πάλι. Αυτόν του φιλόζωου Χίτλερ και των εθνικοσοσιαλιστών. Η ναζιστική κοσμοθεωρία περί αναδιοργάνωσης της κοινωνίας σε εθνοφυλετική βάση είχε εφαρμογή τόσο στους ανθρώπους όσο και στα ζώα. Θεωρούσαν τα γουρούνια φυλετικά ανώτερα, τις γάτες όμως κατώτερες. Οι αρκούδες στον ζωολογικό κήπο του στρατοπέδου συγκέντρωσης απολάμβαναν πλούσια γεύματα την ώρα που δίπλα τους οι κρατούμενοι λιμοκτονούσαν. Τα παιδιά από το σχολείο ήδη μάθαιναν με την εκτροφή μεταξοσκώληκα ότι κάθε παράσιτο πεθαίνει, κάθε κηφήνας πεθαίνει, τόσο μεταξύ των ζώων όσο και μεταξύ των ανθρώπων!
Ο Μονχάουπτ παρουσιάζει, με αφηγηματικό τρόπο, άγνωστες πτυχές της φυλετικής κτηνωδίας του εθνικοσοσιαλισμού, αντλώντας από ημερολόγια, υλικό προπαγάνδας, μέχρι και σχολικά βιβλία της εποχής. Και μας δείχνει μια άλλη πλευρά που έμοιαζε αθώα, αλλά δηλητηρίαζε το ίδιο βαθιά και επικίνδυνα τον λαό.
■ «Οι τελευταίες μέρες του Τζον Λένον» (μετάφραση Μάνος Βιτεντζάκης, Εκδόσεις Δίχτυ)
Το καλοκαίρι του 1980, μία δεκαετία μετά τη διάλυση των Beatles, ο Τζον Λένον είχε υπογράψει με νέα δισκογραφική εταιρεία, είχε έτοιμο νέο άλμπουμ, η ζωή στην Αμερική έμοιαζε να του έχει χαρίσει την πολυπόθητη ευτυχία. Λίγους μήνες μετά ένας επικίνδυνος και εμμονικός θαυμαστής του, ο Μαρκ Ντέιβιντ Τσάπμαν, επιβιβαζόταν σε μια πτήση από τη Χαβάη προς Νέα Υόρκη με ένα όπλο στις αποσκευές του. Δεν επέστρεψε ποτέ ξανά σπίτι του αλλά το όπλο αυτό στέρησε από τον πλανήτη μία από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες της μουσικής ιστορίας. Εδώ, ο Τζέιμς Πάτερσον ξεδιπλώνει την ιστορία της δολοφονίας του «Σκαθαριού», προσπαθεί να μας βάλει στο μυαλό του παραληρηματικού Τσάπμαν και παράλληλα μας βυθίζει στη ζωή του Λένον.
■ Ημερολόγιο για καλό σκοπό όλο το 2022
Δώρα, δωράκια, μεγάλα, καθωσπρέπει και μικρά, κορδέλες, σούπερ αμπαλάζ, κοκκινο-πράσινοι φιόγκοι και χρυσόσκονη είναι τέλεια γιατί σηματοδοτούν Χριστούγεννα. Στις μεγάλες βόλτες σάς θυμίζουμε και την αγορά του ημερολογίου του νέου έτους για να μη χάσουμε το μέτρημα. Οι προτάσεις μας αφορούν τα δύο εξαιρετικά ημερολόγια για... καλό σκοπό όλο το 2022! Και Καλή Χρονιά.
Στο θέμα «Κομμούνες - Ζώντας την ουτοπία» είναι αφιερωμένο το Ημερολόγιο για το 2022 που κυκλοφορεί από το Ταμείο Αλληλοβοήθειας της Ελευθεριακής Συνδικαλιστικής Ενωσης (ΕΣΕ) Αθήνας. Τα περιεχόμενά του αφορούν τις ενότητες «Μεσαίωνας, Γη και Ελευθερία», «Εκκλησιαστής: επίγεια απόλαυση», «Μια άλλη επταετία (Η Κομμούνα της Θεσσαλονίκης 1342-1349)», «Κραυγή του Λαού: Κόμικ για την Παρισινή Κομμούνα (1871)», «Η κοινοτική πολυτέλεια της Κομμούνας (και πάλι για την Παρισινή Κομμούνα)», «Μαριναλέδα ή Tierra Utopia (Ανδαλουσία)», «Γη και Ελευθερία στο Μεξικό», «Από τη Μεξικάνικη Επανάσταση (1911-1919) έως το Κίνημα των Ζαπατίστας (EZLN) σήμερα», «Urupia: μια ελευθεριακή κοινότητα στο Σαλέντο (Ιταλία)», «Επαναστατημένη Ροζάβα και Διεθνιστική Κομμούνα της Ροζάβα». Η τιμή είναι 3 ευρώ και τα έσοδα διατίθενται στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας της Ελευθεριακής Συνδικαλιστικής Ενωσης Αθήνας που στηρίζει αποκλειστικά φυσικά πρόσωπα, εργαζόμενους δηλαδή που βρίσκονται σε ανάγκη λόγω απόλυσης, ανεργίας, ασθένειας, ατυχήματος ή άλλου κοινωνικού λόγου. Το Ταμείο της ΕΣΕ ενισχύεται με τις προσφορές των φίλων και των συναγωνιστών, με τα έσοδα από διάφορες εκδηλώσεις ή δράσεις όπως το Ημερολόγιο κ.ο.κ.
Οποιος-α ενδιαφέρεται για το ημερολόγιο των εργαζομένων, μπορεί να επικοινωνήσει στο mail [email protected]. Οικονομικές εισφορές μπορούν να κατατίθενται στον τραπεζικό λογαριασμό: Τράπεζα Πειραιώς Αριθμός λογαριασμού: 5087-070937-715
IBAN: GR86 0172 0870 0050 8707 0937 715. BIC: PIRBGRAA
■ Οι μορφές γυναικών που πρωτοστάτησαν στις μάχες ενάντια στον ρατσισμό, εκείνες που αντέδρασαν ενεργά στην απόπειρα της Αστυνομίας να σταματήσει την κινητοποίηση της ΚΕΕΡΦΑ στις 9 Οκτώβρη, οι γυναίκες πρόσφυγες που συμμετείχαν στην πορεία του Πολυτεχνείου, οι μετανάστριες καθαρίστριες του Δήμου της Αθήνας, η Ολλανδή δημοσιογράφος Ινγκεμποργκ Μπέγκελ, η Παρβανά Αμιρί είναι ορισμένες από εκείνες που περνούν από τις σελίδες του ημερολογίου της ΚΕΕΡΦΑ 2022 (Κίνηση Ενωμένοι Ενάντια στο Ρατσισμό και τη Φασιστική Απειλή). Κυκλοφορεί με τη δυναμική πνοή των εικόνων του αντιφασιστικού και του αντιρατσιστικού κινήματος και το μεράκι, τη συνδρομή και την αλληλεγγύη ζωγράφων, φωτογράφων, σκιτσογράφων, συγγραφέων, ακτιβιστών. Φωτογραφίες, έργα, θραύσματα από εμβληματικά κείμενα συγγραφέων όπως οι: Πρίμο Λέβι, Μάρω Δούκα, Θανάσης Σκρουμπέλος, Μαρκ Τουέιν, Παρβανά Αμιρί, Παντελής Μπουκάλας, οι δηλώσεις των δικηγόρων πολιτικής αγωγής στη δίκη της Χρυσής Αυγής, Κώστα Παπαδάκη και Θανάση Καμπαγιάννη, και άλλα περνούν από τις σελίδες του κάθε μήνα του νέου έτους.
«Αγοράζοντας ένα ημερολόγιο της ΚΕΕΡΦΑ ενισχύετε τους αγώνες για έναν κόσμο χωρίς φράχτες, σύνορα, ρατσισμό και φασίστες!» γράφουν οι εμπνευστές του. Οσοι ενδιαφέρεστε, επικοινωνήστε στα 6932828964, 210-3232871 ή στείλτε email στο [email protected] για να το παραγγείλετε.
■ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΑΛΜΠΟΥΜ
Η «νέα» σχέση μας με το ρεμπέτικο
«Ρεμπώτικα» Μιχάλης και Παντελής Καλογεράκης («Μικρή Αρκτος»)
«Καημομπούρια - Ενα ρεμπέτικο παραμύθι και τα τραγούδια του», Δημήτρης Καρράς, Νίκος Γύρας (OGDOO MUSIC GROUP)
Νέοι δημιουργοί που ανακαλύπτουν τα ρεμπέτικα και τα επανερμηνεύουν με τον δικό τους τρόπο ή γράφουν καινούργια; Ακριβώς. Αλλά δεν είναι αυτός ο μόνος λόγος που συστήνουμε ανεπιφύλακτα τα «Ρεμπώτικα» των Μιχάλη και Παντελή Καλογεράκη («Μικρή Αρκτος») και τα «Καημομπούρια» («Ογδοο») του Δημήτρη Καρρά σε μουσική Νίκου Γύρα. Είναι ότι πρόκειται για πραγματικά εμπνευσμένες μουσικές δουλειές βασισμένες σε ευφυείς ιδέες.
Οι Καλογεράκηδες «παντρεύουν» ρεμπέτικα τραγούδια, δημοφιλή αλλά και λιγότερα γνωστά στο ευρύ κοινό, με αποσπάσματα της ερωτικής αλληλογραφίας του Ρεμπό με τον Βερλέν. Στο άλμπουμ τους κάθε απόσπασμα (από την πρώτη επιστολή τον Σεπτέμβρη του 1871 που αποστέλλει ο Ρεμπό στον 27χρονο Πολ Βερλέν, ο οποίος ζούσε νιόπαντρος στο Παρίσι με την έγκυο γυναίκα του, μέχρι και την τελευταία τους συνάντηση το 1875, από τη γνωριμία των δύο ποιητών δηλαδή μέχρι και τον χωρισμό τους) όπως το αφηγούνται οι Παντελής Καλογεράκης και Μάνος Πετράκης «μπλέκεται» και μ’ ένα ρεμπέτικο («Μάχαιρα έδωσες», «Λόγια ανταλλάξαμε βαριά», «Μονά-Ζυγά» κ.ά.) όπως το ερμηνεύουν οι αδελφοί Καλογεράκη, Νεφέλη Φασούλη, Λένα Κιτσοπούλου, Μάνος Πετράκης, Μάρθα Φριντζήλα, Απόστολος Κίτσος, Ελένη Κοκκίδου. Το αποτέλεσμα είναι συναρπαστικό καθώς αυτή η «συνύπαρξη» φωτίζει διαφορετικά γεγονότα και τραγούδια και μειώνει τις πολιτιστικές και υφολογικές αποστάσεις. Ο έρωτας, ο πόνος, ο πόθος είναι κοινός και ανυπέρβλητος. Αριστούργημα!
Στα «Καημομπούρια», πάλι, δέκα καινούργια τραγούδια σε στίχους του Δημήτρη Καρρά και μουσική του Νίκου Γύρα και ένα ορχηστρικό συγκροτούν το soundtrack ενός ρεμπέτικου παραμυθιού, που παραθέτει σε βιβλιαράκι ο Καρράς στην πρώτη του συγγραφική (ή και σεναριακή ίσως) απόπειρα. Καθώς διαβάζουμε την ιστορία συναντάμε τους στίχους των τραγουδιών που σε απόλυτη αρμονία συμπληρώνουν το κυρίως κείμενο. Και, βέβαια, με αφηγηματικές παρεμβολές από ηχογραφημένα αποσπάσματα σχολίων του δάσκαλου Ηλία Πετρόπουλου, ακούμε τα τραγούδια ερμηνευμένα από τους Φώτη Βεργόπουλο, Νίκο Γύρα, Γιάννη Διονυσίου, Κώστα Δουμουλιάκα, Ιουλία Καραπατάκη, Ανατολή Μαργιόλα, Θοδωρή Μέρμηγκα, Σοφία Παπάζογλου, Σωτήρη Παπατραγιάννη, Φώτη Σιώτα, Παντελή Καναράκη. Κι ένα ακόμα tip: το βιβλιαράκι που περιλαμβάνει την ιστορία και τους στίχους έχει εικονογραφήσει ο Λάκης Λαζόπουλος. Μια πλήρης, εξαιρετική δουλειά με άποψη.
● Επετειακό... ΣΥΛΛΟΓΗ «15» (Puzzlemusik)
Συμπλήρωσε 15 χρόνια από την ίδρυσή της και το γιορτάζει με μια επετειακή συλλογή στην οποία συγκεντρώνει ακυκλοφόρητες ηχογραφήσεις από τους καλλιτέχνες με τους οποίους συνεργάζεται. Ο λόγος για τη δισκογραφική εταιρεία Puzzlemusik και τη συλλογή «15» στην οποία συμμετέχουν με αλφαβητική σειρά οι καλλιτέχνες Αντώνης Λιβιεράτος, ARTéfacts Ensemble, Γιάννης Κασέτας, Γιώργος Κοντραφούρης Τρίο, Demetria, Κ. Βήτα, Μπάμπης Παπαδόπουλος, Next Step, Playground Theory, Σωτήρης Δεμπόνος, Theo Καπηλίδης, Τρύφων Λάζος, Χρήστος Αλεξόπουλος, Ψύλλοι στ’ Αχυρα. Το άλμπουμ «15» αποτελεί την 71η άλμπουμ κυκλοφορία στο ενεργητικό της, κυκλοφορεί ήδη σε streaming/download, ενώ αναμένεται σε CD πριν από τα Χριστούγεννα.
Αναφερόμενη στον ήχο της η εταιρεία κάνει λόγο για το άθροισμα των ιδιαιτεροτήτων των καλλιτεχνών της, «ένα παζλ δημιουργικών αναζητήσεων της εποχής μας», με κύριες αλλά όχι αποκλειστικές ηχητικές κατευθύνσεις εκφάνσεις της jazz, eclectic instrumental μουσικής, improv, την ελληνική τραγουδοποιία αλλά και σχήματα που τραγουδούν με αγγλικό στίχο.
● Κλασικά χριστουγεννιάτικο... «I dream of Christmas» - Norah Jones
Το πρώτο της εορταστικό άλμπουμ κυκλοφόρησε πριν από λίγες μέρες η πολύ αγαπημένη και στο ελληνικό κοινό Norah Jones και είναι σίγουρο ότι το «I dream of Christmas» (Minos EMI) θα αποτελέσει μια μουσική επένδυση κατάλληλη να ομορφύνει τα φετινά Χριστούγεννα. Πρόκειται για μια συλλογή από αγαπημένα της χριστουγεννιάτικα τραγούδια αλλά και κάποια καινούργια που έγραψε ειδικά για την περίσταση η σπουδαία δημιουργός και ερμηνεύτρια, της οποίας η φωνή και οι μελωδίες είναι ιδανικές για να γλυκάνουν λίγο τις καταταλαιπωρημένες -εξαιτίας όλων των δεινών που έχει προκαλέσει τα τελευταία δύο χρόνια η πανδημία- ζωές μας και να μας χαλαρώσουν.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας