Τις κυβερνητικές ευθύνες για την εγκατάλειψη του σιδηροδρομικού δικτύου που οδήγησε στην τραγωδία των Τεμπών κατέδειξαν με τις καταθέσεις τους στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής οι εμπειρογνώμονες που συνέταξαν το «πόρισμα Γεραπετρίτη», αφού δήλωσαν εν πολλοίς πως εάν λειτουργούσαν τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας θα είχε αποφευχθεί η μετωπική σύγκρουση των τρένων που κόστισε 57 ζωές.
«Μόνο το ETCS χρειαζόταν…», ξεκαθάρισε χαρακτηριστικά ο ακαδημαϊκός, καθηγητής του ΔΠΘ Βασίλης Προφυλλίδης, καθώς αναφερόταν στην καθοριστικής σημασίας έλλειψη όλων των δικλίδων ασφαλείας που προβλέπονται. Εξίσου επιβαρυντική για τη θέση του τότε αρμόδιου υπουργού Κ. Αχ. Καραμανλή ήταν η κατάθεση του δεύτερου εμπειρογνώμονα που ακολούθησε, του καθηγητή σιδηροδρομικής στο ΑΠΘ Χρήστου Πυργίδη, ο οποίος, εξηγώντας τη λειτουργία του συγκεκριμένου συστήματος προστασίας των συρμών, υποστήριξε επίσης κατηγορηματικά πως εάν λειτουργούσε το πιθανότερο θα ήταν να είχε αποφευχθεί η τραγωδία, διότι τα τρένα θα σταματούσαν αυτόματα.
Μάλιστα, σε σχετική ερώτηση του εισηγητή της πλειοψηφίας Λάζαρου Τσαβδαρίδη για το ενδεχόμενο λάθους στη χάραξη της διαδρομής από πλευράς του σταθμάρχη, απάντησε πως «το ETCS λειτουργεί ανεξάρτητα από τη χάραξη της διαδρομής», ενώ σε έτερη ερώτηση του κ. Τσαβδαρίδη για το εάν «η σηματοδότηση παρέχει σωστή πληροφορία» απάντησε καταφατικά, εξηγώντας: «Ναι, γιατί η σηματοδότηση δεν είναι χρονική, είναι χωρική, δεν μπορεί να μπει ένα τρένο σε ένα τμήμα εάν υπάρχει άλλο. Αυτό γίνεται με το σύστημα ανίχνευσης συρμών… Από μόνη της εξασφαλίζει την προστασία των επιμέρους τμημάτων».
Ο ίδιος, απαντώντας στις ερωτήσεις του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Βασίλη Κόκκαλη, επανέλαβε τα συμπεράσματα του πορίσματος ως προς την έλλειψη των ηλεκτρονικών συστημάτων, τονίζοντας πως δεν καλύπτονταν οι τεχνικές προδιαγραφές στον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης. «Εκτός αν εμείς, ως χώρα, είχαμε προκαθορίσει τους όρους λειτουργίας μέχρι να αποκατασταθούν τα συστήματα…», πρόσθεσε, ενώ όταν ρωτήθηκε εάν είχαν καθοριστεί οι όροι, απάντησε πως δεν γνωρίζει κάτι σχετικό.
«Εάν είχαν ολοκληρωθεί έγκαιρα όλα τα έργα στον άξονα (τηλεδιοίκηση κ.λπ.), τότε η διαδρομή θα γινόταν με ασφάλεια», επικαλέστηκε σχετική αναφορά στη σελ. 199 του πορίσματος της επιτροπής η εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ Μιλένα Αποστολάκη, ρωτώντας τον μάρτυρα αν αυτές οι ασφαλιστικές δικλίδες ακυρώνουν τις συνέπειες του ανθρώπινου λάθους. «Σωστά», απάντησε ο κ. Πυργίδης.
● Σημειώνεται πως η εξεταστική επιτροπή αποφάσισε ομόφωνα, ύστερα από σχετική εισήγηση του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., να διαβιβαστεί στην Εισαγγελία Εφετών η κατάθεση του διευθύνοντος συμβούλου της Hellenic Train, Maurizio Capotorto, για ενδεχόμενη ψευδορκία, με αφορμή τις απαντήσεις του σχετικά με τις ευθύνες της εταιρείας.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας