Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.6° 20.2°
2 BF
63%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
22.0° 19.2°
3 BF
61%
Πάτρα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.5° 19.4°
2 BF
75%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
1 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
63%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.4° 20.4°
1 BF
67%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
0 BF
77%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
2 BF
62%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.8° 20.8°
3 BF
64%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
17.9° 16.0°
2 BF
68%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
5 BF
63%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.3° 21.3°
2 BF
67%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.9°
3 BF
82%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.9° 21.9°
1 BF
53%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
23°C
22.7° 20.6°
1 BF
48%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.0° 19.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.8° 21.8°
2 BF
49%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.3° 19.3°
3 BF
56%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.4° 21.4°
2 BF
66%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
18.5° 18.5°
0 BF
67%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Η ασυδοσία των πλουσίων που πληρώνουν για ένα τουρ της Αρκτικής με κρουαζιερόπλοιο θέτει σε ακόμα μεγαλύτερο κίνδυνο τους πάγους | CRYSTAL CRUISES

Κρουαζιέρα στους πάγους που λιώνουν

Μέσα σε άκρατη χλιδή, 1.070 ζάπλουτοι επιβάτες που επέβαιναν στο υπερπολυτελές κρουαζιερόπλοιο Crystal Serenity είχαν την ευκαιρία τις προηγούμενες μέρες να γνωρίσουν τη μοναδική άγρια φύση της Αρκτικής. Επρόκειτο για ένα ξεχωριστό ταξίδι για πολλούς λόγους.

Το λιώσιμο των πάγων, εξαιτίας της αύξησης της θερμοκρασίας που αποδίδεται στην κλιματική αλλαγή, έδωσε τη δυνατότητα στην εταιρεία Crystal Cruises να προετοιμάσει αυτό το ταξίδι που θα μπορούσε να καταστεί επικίνδυνο ανάμεσα από τους εναπομείναντες όγκους των θαλάσσιων πάγων, προκειμένου το πλοίο της να αναχωρήσει στις 16 Αυγούστου από τις ακτές της Αλάσκας στον Ειρηνικό για να δέσει στη Νέα Υόρκη μετά 32 ημέρες.

Το Crystal Serenity, εκμεταλλευόμενο την απώλεια των θαλάσσιων πάγων, διέσχισε το άλλοτε αδιάβατο Βορειοδυτικό Πέρασμα, που είναι γνωστότερο ως Βερίγγειος πορθμός.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο επιβατηγό πλοίο που διέπλευσε αυτή τη θάλασσα από τότε που η υποχώρηση του θαλάσσιου πάγου άνοιξε για πρώτη φορά τον δρόμο για τη ναυσιπλοΐα, το 2007.

Το ιστορικό

Συνολικά από το Βορειοδυτικό Πέρασμα υπήρξαν περίπου 240 διελεύσεις σκαφών μέσα σε 110 χρόνια από τότε που ο εξερευνητής Ρόαλντ Αμούδσεν έγινε ο πρώτος που το διέπλευσε το 1906, έπειτα από ταξίδι τριών ολόκληρων ετών, ενώ στη διάρκεια του περασμένου αιώνα μόλις ένα πλοίο τον χρόνο κατά μέσο όρο επιχειρούσε να περάσει από αυτά τα νερά.

Ωστόσο οι περισσότερες από αυτές τις 240 διελεύσεις, μεταξύ των οποίων και οι 17 του περασμένου έτους, έχουν συμβεί από το 2007, όταν για πρώτη φορά στην ιστορία το Βορειοδυτικό Πέρασμα, που προσφέρει στη ναυσιπλοΐα τη μικρότερη, φτηνότερη διαδρομή μεταξύ δύο ωκεανών, θεωρήθηκε «ελεύθερο πάγου» το καλοκαίρι.

Και σε ό,τι αφορά το φετινό καλοκαίρι οι θαλάσσιοι πάγοι βρίσκονται στο τρίτο χαμηλότερο επίπεδο που έχει ποτέ καταγραφεί, σύμφωνα με το Αμερικανικό Εθνικό Κέντρο Δεδομένων Χιονιού και Πάγου.

Το μεγαλύτερο χαμηλό των πάγων καταγράφηκε το 2012, όταν 421 άτομα έκαναν με ένα μικρότερο κρουαζιερόπλοιο το ίδιο ταξίδι, ενώ το πρώτο πλοίο που διέσχισε αυτή τη θάλασσα μεταφέροντας επιβάτες ήταν το Lindblad Explorer το 1984.

Στην ιστοσελίδα της η Crystal Cruises αναφέρει γι’ αυτήν την κρουαζιέρα: «Σε έναν κόσμο μακριά από την ηλιόλουστη Μεσόγειο και τις λευκές αμμώδεις παραλίες της Καραϊβικής, οι κρουαζιέρες γύρω από τις πολικές περιοχές προσφέρουν μια εντελώς διαφορετική περιπέτεια».

Μόνο που πρόκειται για μια περιπέτεια εξ ολοκλήρου εκ του ασφαλούς, γεγονός στο οποίο συνέβαλε και η τσέπη των πλούσιων επιβατών.

Καθένας από τους επιβάτες πλήρωσε 22.000 έως 120.000 δολάρια για το ταξίδι και υποχρεώθηκε να αγοράσει επιπλέον ασφαλιστική κάλυψη 50.000 δολαρίων για την περίπτωση ανάγκης εκκένωσης του πλοίου.

Ενός πλοίου-μεγαθήριο με ύψος 13 καταστρωμάτων, μήκος 250 μέτρων, βάρος 68.870 τόνων και με πλήρωμα 655 μέλη.

Και το μέγεθος είναι ένα πρόβλημα για τη διέλευση από το Βορειοδυτικό Πέρασμα, καθώς δεν πρόκειται για μια καθορισμένη διαδρομή, αλλά για έναν λαβύρινθο πιθανών οδών εκ των οποίων μόλις το 10% έχει χαρτογραφηθεί μέσα στο αρχιπέλαγος των 36.000 νησιών της Αρκτικής.

Λόγος για τον οποίο το πλοίο συνοδευόταν από ένα παγοθραυστικό, που παρείχε υλικοτεχνική υποδομή και βοήθεια σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, και δύο ελικόπτερα που συνέδραμαν σαρώνοντας τον πάγο.

Η Crystal Cruises ισχυρίστηκε ότι η χρήση πετρελαίου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και η αργή ταχύτητα του πλοίου της ελαχιστοποιεί τις επιπτώσεις στο Αρκτικό περιβάλλον.

Κι ακόμη ότι το σκάφος θα απελευθερώνει τα απόβλητα τουλάχιστον 12 ναυτικά μίλια από την ακτή, την ελάχιστη απόσταση που μπορεί να απελευθερώνει λύματα χωρίς να τα επεξεργαστεί πρώτα.

Πρόκειται για μια κίνηση που δεν ελαχιστοποιεί τις επιπτώσεις, καθώς το Crystal Serenity θα παράγει κάθε μέρα περίπου 68.000 λίτρα ανθρώπινων και 525.000 λίτρα άλλων λυμάτων.

Κάποιοι τοπικοί άρχοντες και παράγοντες των μικρών πόλεων που βρίσκονται σε αυτή την απομονωμένη περιοχή του πλανήτη θεωρούν ότι το πέρασμα του Crystal Serenity θα συντελέσει στο άνοιγμα της κρουαζιέρας και θα τονώσει την οικονομία της περιοχής.

Αποψη που δεν συμμερίζονται οι οικολόγοι, καθώς οι τοπικές κοινότητες των Ινουίτ, των οποίων τα χωριά επισκέφτηκαν οι επιβάτες του πλοίου, ανησυχούν για τις επιπτώσεις σε παρθένα περιβάλλοντα και για την εισροή των ανθρώπων και των σκουπιδιών που τους συνοδεύουν.

Η περιβαλλοντική οργάνωση WWF ανέφερε ότι το Crystal Cruises θέτει σε κίνδυνο μια παρθένα περιοχή και το «σπίτι» απειλούμενων με εξαφάνιση ειδών, όπως οι πολικές αρκούδες και οι θαλάσσιοι ίπποι.

«Αυτό το ταξίδι συμβολίζει τον κίνδυνο της δραστηριοποίησης μεγάλης κλίμακας κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή της Αρκτικής. Η μοναδική άγρια φύση έχει ήδη πιεστεί από την αύξηση της θερμοκρασίας και την απώλεια των θαλάσσιων πάγων» ανέφερε εκπρόσωπος του WWF.

Και τα κρουαζιερόπλοια αποτελούν μόνο την πιο πρόσφατη απειλή για την Αρκτική. Το λιώσιμο των πάγων έχει ανοίξει την όρεξη των πετρελαϊκών εταιρειών που γνωστοποίησαν τις προθέσεις τους για την πραγματοποίηση γεωτρήσεων.

Ανάμεσα σε αυτές και η Shell, που προς το παρόν εγκατέλειψε τις προσπάθειες για εξερευνήσεις στα ανοιχτά των ακτών της Αλάσκας.

Το αυξανόμενο ενδιαφέρον για την εκβιομηχάνιση της περιοχής καθώς τήκονται οι πάγοι έχει επίσης ενεργοποιήσει γεωπολιτικές εντάσεις και κάποιοι μιλούν για έναν νέο ψυχρό πόλεμο μεταξύ των κυβερνήσεων που ερίζουν σχετικά με τα αμφισβητούμενα δικαιώματα ναυσιπλοΐας στην Αρκτική.

Δουλειές με φούντες

Ωστόσο για την Crystal Cruises η Αρκτική κρουαζιέρα είναι μια πολλά υποσχόμενη επένδυση. Τα εισιτήρια για τη διέλευση του Βορειοδυτικού Περάσματος πουλήθηκαν μέσα σε 48 ώρες, δίχως να προσφερθούν εκπτώσεις έγκαιρης κράτησης, και η λίστα αναμονής των 7.000 ανθρώπων ήταν η μεγαλύτερη για οποιαδήποτε κρουαζιέρα έχει πραγματοποιήσει η εταιρεία.

Λόγος για τον οποίο η εταιρεία, δίχως να χάνει χρόνο, έχει ήδη ανακοινώσει ότι σχεδιάζει ακόμη μία κρουαζιέρα που θα διαπλεύσει το Βορειοδυτικό Πέρασμα το καλοκαίρι του 2017.

Ετσι το μέλλον της κρουαζιέρας στο Βορειοδυτικό Πέρασμα, όσο κι αν διαφαίνεται λαμπρό, προκαλεί σκοτεινές σκέψεις και φόβους, που συνδέονται με την πρόκληση ενός καταστροφικού ατυχήματος και τη ρύπανση που θα μπορούσε να επιφέρει στο εύθραυστο οικοσύστημα της Αρκτικής.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Κρουαζιέρα στους πάγους που λιώνουν

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας