Την επαναδημοπράτηση των έργων για το μετρό της Θεσσαλονίκης, αν μέσα στην επόμενη εβδομάδα δεν υπάρξει συμφωνία με τους εργολάβους, προανήγγειλε από τη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος αποκάλυψε ότι η κοινοπραξία πούλησε τους δύο μετροπόντικες στην εταιρεία που έχει αναλάβει την επέκταση της γραμμής προς την Καλαμαριά! Για τη συγκεκριμένη συναλλαγή έχει ξεκινήσει έλεγχος νομιμότητας.
«Ελπίζω ότι η κοινοπραξία θα συνετιστεί και ξεσυνηθίσει από αυτά που είχε εθιστεί», τόνισε και, ενημερώνοντας την αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ανέφερε ότι ανάλογες μεθοδεύσεις και εκβιασμοί καταγράφονται σε πολλά δημόσια έργα.
Παραδέχτηκε ότι σε περίπτωση διάλυσης της εργολαβίας θα υπάρξει καθυστέρηση έξι μηνών, εφόσον θα πρέπει να γίνει νέα δημοπράτηση, αλλά αποκάλυψε ότι τότε οι εργολάβοι θα αναγκαστούν να επιστρέψουν την μη αποσβεσθείσα προκαταβολή των 65,5 εκατ. ευρώ, ενώ εκπίπτουν εγγυήσεις ύψους 100 εκατ. ευρώ. Ανακοίνωσε πάντως ότι θα ακυρωθεί ο διαγωνισμός για τις ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες ώστε να είναι συμβατές με την επέκταση προς Καλαμαριά, καθώς και τις μελλοντικές προς το αεροδρόμιο.
Επέμεινε ωστόσο στην επίτευξη συμφωνίας, σημειώνοντας ότι σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο το μετρό μπορεί να ολοκληρωθεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2018, ενώ διαβεβαίωσε ότι σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση θα κάνει τα πάντα για να διασφαλιστούν οι θέσεις των εργαζομένων. Εθεσε όμως προϋποθέσεις, όπως η καταγραφή της πορείας του έργου και των πραγματικών προβλημάτων, η κατάρτιση χρονοδιαγράμματος και η παραίτηση της κοινοπραξίας από παράλογες απαιτήσεις.
Ηταν πάντως σαφής ότι θα δοθούν αποζημιώσεις, τις οποίες δεν προσδιόρισε. Ο αρχικός προϋπολογισμός ανέρχεται στα 900 εκατ. ευρώ με βάση τη σύμβαση του 2005 και σήμερα, σχεδόν τρία χρόνια από την προθεσμία ολοκλήρωσης, το έργο βρίσκεται στο 38% και οι εργολάβοι έχουν πάρει 445 εκατ. ευρώ, ποσοστό 47%! Διεκδικούν μέσω 71 ενστάσεων επιπλέον 682 εκατ. ευρώ.
Τους τελευταίους μήνες προστέθηκαν άλλα 17 αιτήματα! Εως τώρα έχουν εκδικαστεί 31 ενστάσεις για ποσά 392 εκατ. ευρώ και με αποφάσεις της διαιτησίας έχει εγκριθεί η καταβολή 28,9 εκατ. ευρώ, περίπου το 10% των διεκδικούμενων ποσών, από τα οποία έχουν ήδη καταβληθεί 8,9 εκατ. ευρώ.
«Το μετρό Θεσσαλονίκης είναι πρότυπο για το πώς δεν πρέπει να γίνονται τα δημόσια έργα», είπε ο Χρήστος Σπίρτζης και αποκάλυψε ότι η σύμβαση υπογράφηκε χωρίς να έχουν προηγηθεί οριστικές μελέτες, ενώ ακόμη και σήμερα δεν έχουν γίνει για το 25% του έργου, γεγονός που εκμεταλλεύονται οι εργολάβοι για συνεχείς διεκδικήσεις αποζημιώσεων.
Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι λόγω αυτής της ανεπίτρεπτης προχειρότητας ο σταθμός της Νέας Ελβετίας είχε χωροθετηθεί πάνω σε ρέμα, της Βούλγαρη πάνω σε ρήγμα και στην Ανάληψη δεν μπορούν να κατασκευαστούν οι είσοδοι γιατί πέφτουν κάτω από μπαλκόνια πολυκατοικιών! Χρειάστηκε να γίνουν αλλαγές που έφεραν πρόσθετα εκατομμύρια στους εργολάβους.
Μεγάλες αποκλίσεις στον προϋπολογισμό έχουν οι δαπάνες για τις αρχαιολογικές ανασκαφές, όπου έχουν διατεθεί 90 εκατ. ευρώ, ενώ οι αρχικές προβλέψεις ήταν μόνον 15 εκατ. ευρώ. «Ο σταθμός στη Βενιζέλου θα γίνει», διαβεβαίωσε ο αναπληρωτής υπουργός, αλλά είναι σαφές ότι θα παραδοθεί αργότερα.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας