Αθήνα, 18°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
19.0° 16.3°
2 BF
73%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.7° 16.0°
2 BF
85%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.2° 18.0°
3 BF
78%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
3 BF
77%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
1 BF
77%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.0° 17.0°
2 BF
75%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
0 BF
94%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
2 BF
82%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
18°C
17.8° 16.1°
3 BF
82%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.7° 15.9°
1 BF
66%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
2 BF
68%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.7° 16.7°
1 BF
77%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.1° 17.9°
2 BF
82%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.6° 16.6°
1 BF
87%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.1° 16.7°
2 BF
58%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
2 BF
64%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.3° 16.3°
2 BF
77%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
17°C
17.1° 17.1°
2 BF
82%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
92%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Εκτακτη φορολογία διυλιστηρίων ή… «φορο-απάτη pass»

Η κυβέρνηση η… σοσιαλίστρια προβάλλει με στεντόρεια φωνή ότι κάνει ριζοσπαστική αναδιανομή πλούτου φορολογώντας τα υπερκέρδη των δύο διυλιστηρίων. Αυτό τουλάχιστον διαβάζουν τα φιλικά της ΜΜΕ στην εξαγγελία Μητσοτάκη για το περίφημο «food pass», που θα χρηματοδοτηθεί με τα έσοδα από τη φορολόγηση των (υπερ)κερδών του 2022 από τη HelleniQ Energy και τη Motor Oil.

Αλλά επειδή ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες, ας δούμε τις πιο κρίσιμες από αυτές:

■ Στις αρχές του φθινοπώρου η Κομισιόν πρότεινε και οι 27 της Ε.Ε. συμφώνησαν στην επιβολή έκτακτου φόρου τουλάχιστον 33% στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων που προέκυψαν από τη μεγάλη άνοδο στην τιμή του πετρελαίου και την αύξηση των περιθωρίων κέρδους από τη διύλιση.

■ Η κυβέρνηση Μητσοτάκη υποτίθεται ότι υιοθέτησε τη σύσταση (όχι υποχρέωση) της Κομισιόν, παρά το γεγονός ότι τα δύο διυλιστήρια, HelleniQ Energy και Motor Oil, χαρακτήρισαν ούτε λίγο ούτε πολύ «δήμευση ιδιοκτησίας» και «άδικο, ανήθικο και εξοντωτικό τον φόρο 33%».

■ Ηρθε το πλήρωμα του χρόνου -δηλαδή η δημοσκοπική πίεση και το άνοιγμα της προεκλογικής αγοράς ψήφων- και ο πρωθυπουργός έβγαλε υποτίθεται ως άσο από το μανίκι ότι θα επιδοτήσει το 10% από τα ψώνια ενός σημαντικού ποσοστού νοικοκυριών. Αν και το ποσό είναι ασήμαντο, τα νοικοκυριά έχουν περιέλθει στην κατάσταση «μάζευε κι ας είν’ και ρώγες», οπότε αποδέχονται την προσφορά των 650 εκατ. ευρώ που υποτίθεται ότι θα κοστίσει το έσχατο pass της κυβέρνησης, που και καλά θα προέλθει από τα υπερκέρδη.

■ Τι είπε όμως ο ταχυδακτυλουργός πρωθυπουργός στη Βουλή το Σάββατο βγάζοντας τον άσο του; Οτι τα 650 εκατ. ευρώ «είναι το σύνολο του ποσού που θα εισπράξουμε από τα δύο διυλιστήρια». Εννοείται πως μιλάμε για το 2022.

■ Ναι, αλλά πόσα είναι τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων; Από ποιο καπέλο βγαίνει ο άσος; Σύμφωνα με τα αποτελέσματα 9μήνου, που με μεγάλο καμάρι ανακοίνωσαν οι δύο όμιλοι (πρώην ΕΛΠΕ-Λάτση και Βαρδινογιάννη), τα προ φόρων κέρδη τους στο 9μηνο είναι αθροιστικά 2,7 δισ. ευρώ (1,4 δισ. και 1,27 δισ. αντίστοιχα), από 665 εκατ. πέρσι όλο το έτος. Και στους δύο ομίλους η κερδοφορία αυξήθηκε 4-5 φορές. Επομένως, με τους πιο μετριοπαθείς υπολογισμούς και με βάση τις εκτιμήσεις των ίδιων των ομίλων, τα προ φόρων κέρδη τους θα ξεπεράσουν φέτος τα 3,2 δισ. ευρώ.

■ Αν η κυβέρνηση επέβαλλε πράγματι τον έκτακτο φόρο 33% που προτείνει η Κομισιόν, τα πρόσθετα έσοδα θα ήταν σχεδόν ένα δισ. ευρώ. Τα 650 εκατ. που εξαγγέλλει ότι θα εισπράξει και μάλιστα, όπως είπε ο πρωθυπουργός στη Βουλή «θα είναι το σύνολο του ποσού που θα εισπράξουμε από τα δύο διυλιστήρια», αντιστοιχούν σε πολύ μικρό ποσοστό φορολόγησης, κάτω και από τον μειωμένο συντελεστή 22% που ισχύει φέτος για τη φορολογία των επιχειρήσεων. Ο πραγματικός φόρος είναι μεταξύ 17% και 20%.

■ Αρα, με ποιον ακριβώς μπακαλίστικο υπολογισμό η κυβέρνηση και τα αρμόδια υπουργεία έβγαλαν τον λογαριασμό για τη φορολόγηση των διυλιστηρίων στα 650 εκατ. ευρώ; Πού είναι η κατά Κομισιόν «έκτακτη και προσωρινή συνεισφορά τουλάχιστον 33%»; Διότι ακόμη και με το τρικ της φορολογητέας «καθαρής κερδοφορίας» η κυβέρνηση φαίνεται ότι όχι μόνο δεν κάνει υπερφορολόγηση, αλλά μάλλον γενναιόδωρο φορολογικό σκόντο προσφέρει στους πετρελαιάδες. Προφανώς έπιασαν οι διαμαρτυρίες τους περί «φορολογικής εξόντωσης άνω του 50%». Θα πιάσει άραγε και στους καταναλωτές η φορο-εξαπάτηση της κυβέρνησης;

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Εκτακτη φορολογία διυλιστηρίων ή… «φορο-απάτη pass»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας