Η υλοποίηση των προτεινόμενων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πολιτικών για το κλίμα (Fit for 55) μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο κόστος λειτουργίας της εγχώριας ακτοπλοΐας κατά 207 εκατ. ευρώ το 2026, εάν δεν ληφθούν κατάλληλα μέτρα προσαρμογής. Αυτή η επιβάρυνση μπορεί να προκαλέσει αύξηση των τιμών των εισιτηρίων κατά περίπου 30% και μείωση της ακτοπλοϊκής κίνησης κατά 28% το ίδιο έτος. Η μειωμένη δραστηριότητα και ο χαμηλότερος αριθμός επισκεπτών στα νησιά δύναται να επιφέρει μείωση του ΑΕΠ κατά περισσότερα από 900 εκατ. ευρώ το 2026, ενώ σε όρους απασχόλησης, η απώλεια των θέσεων εργασίας εκτιμάται σε 29.000, στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας.
Αυτά είναι κάποια από τα συμπεράσματα της μελέτης του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών-IΟΒΕ, που παρουσιάστηκε την Πέμπτη στην εκδήλωση «Μετάβαση στην Πράσινη Ακτοπλοΐα» του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας-ΣΕΕΝ.
Από τη μελέτη του ΙΟΒΕ προκύπτει ακόμα ότι η εφαρμογή της δέσμης «Fit for 55» αναμένεται να έχει αρνητικές επιδράσεις για την οικονομία των νησιών, με τη μεγαλύτερη επίπτωση να καταγράφεται στις περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου και Κρήτης. Ειδικότερα, η επίπτωση στο ΑΕΠ του Νοτίου Αιγαίου εκτιμάται σε 522 εκατ. ευρώ το 2026, επίπεδο που αντιστοιχεί στο 8,2% του ΑΕΠ της περιφέρειας, ενώ στην Κρήτη η επίπτωση στο ΑΕΠ εκτιμάται σε 16 εκατ. ευρώ το 2023 και πλησιάζει τα 96 εκατ. ευρώ το 2026 (1,0% του ΑΕΠ της περιφέρειας).
Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνεται να εξεταστεί η δυνατότητα μεγαλύτερης μεταβατικής περιόδου για την εφαρμογή της συγκεκριμένης δέσμης στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας. Η μετάβαση σε «πράσινη» ακτοπλοΐα απαιτεί σημαντικές επενδύσεις, ωστόσο η ενεργειακή κρίση και οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, λόγω της εισβολής στην Ουκρανία, δημιουργούν επιπλέον αβεβαιότητες, δυσκολεύοντας περαιτέρω την εύρεση επενδυτικών κεφαλαίων. Θα πρέπει, επίσης, να εξεταστεί η δυνατότητα διευκόλυνσης της χρηματοδότησης επενδύσεων για ανανέωση του στόλου με πλοία χαμηλών και μηδενικών εκπομπών. Προς την κατεύθυνση αυτή μπορεί να συμβάλει η αξιοποίηση πόρων για την προώθηση της πράσινης μετάβασης ακτοπλοΐας από διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία (Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας-RRF, ΕΣΠΑ, Αναπτυξιακός νόμος).
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας