Τη δέσμευση της κυβέρνησης ότι θα εξαντλήσει τα περιθώρια αναθεώρησης των συμβάσεων παραχώρησης των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων υπογράμμισε χθες στη Βουλή ο υπουργός Οικονομίας και Υποδομών Γιώργος Σταθάκης.
Ενημερώνοντας την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο κ. Σταθάκης τάχθηκε υπέρ της μείωσης των διοδίων με τη δημιουργία ενός αναλογικού συστήματος χρέωσης ανά χιλιόμετρο.
«Θα ξαναδούμε την πολιτική των διοδίων για το σύνολο των δρόμων, ηλεκτρονικών-αναλογικών διοδίων, με κοινωνική μέριμνα ιδιαίτερα για ανθρώπους που χρησιμοποιούν τους δρόμους και έχουν κοινωνικά κριτήρια πολύ ισχυρά», επισήμανε χαρακτηριστικά, ενώ εξήγησε, αναφερόμενος στο ύψος των διοδίων, ότι π.χ. η Εγνατία Οδός έχει χαμηλά διόδια, 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο, δηλαδή το μισό απ’ ό,τι τα διόδια που υπάρχουν σε όλους τους άλλους αυτοκινητόδρομους, που είναι 0,066.
Ο υπουργός χαρακτήρισε τα διόδια «εξωφρενικά υψηλά, διότι καλούνται να αποσβέσουν το 60-70% του έργου» και σημείωσε ότι η προβλεπόμενη απόδοση των ιδίων κεφαλαίων των παραχωρησιούχων δεν μπορεί να είναι 8-10% και πρέπει να μειωθεί.
Σχολιάζοντας γενικά την πολιτική γύρω από την κατασκευή των αυτοκινητόδρομων, ο υπουργός επισήμανε ότι «η ιδέα ότι θα φτιάχναμε ταυτόχρονα όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας σε μια δεκαετία, αποτέλεσε μια “φαραωνική” σκέψη κάποιων ανθρώπων στο παρελθόν», οι οποίοι, όπως παρατήρησε, θεώρησαν ότι το τραπεζικό σύστημα και η ιδιωτική χρηματοδότηση θα μπορούσαν να υποκαταστήσουν τους περιορισμούς του κρατικού προϋπολογισμού και του συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων.
Κόστος κατασκευής
Ο κ. Σταθάκης έκανε ιδιαίτερη μνεία και στην κοστολόγηση των έργων. Σύμφωνα με τον υπουργό, το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 7 εκατ. ευρώ ανά χλμ. και το κόστος συντήρησης κυμαίνεται από 60 έως 250 χιλιάδες ευρώ ανά χλμ., ενώ σε άλλες συμβάσεις είναι ακόμη πιο υψηλό. «Αυτά είναι πάνω από τους διεθνείς μέσους όρους, κατά τη γνώμη μας», υπογράμμισε και συμπλήρωσε ότι το κόστος των έργων θα μπορούσε να είναι χαμηλότερο, εάν άλλαζε ο τρόπος κοστολόγησης.
Ο κ. Σταθάκης αναφέρθηκε και στην ανάγκη για μεγαλύτερο μερίδιο του Δημοσίου στις παραχωρήσεις, σημειώνοντας ότι «το κράτος θα παίρνει μερίδιο από τον δρόμο, χωρίς να πληρώνει». Ετσι, πρότεινε την είσοδο του κράτους στο μετοχικό κεφάλαιο των εταιρειών, με στόχο «να αποφύγουμε τυχόν αύξηση των διοδίων και να κάνουμε μία προσέγγιση που θα αλλάξει τη χρονική διάρκεια της απόσβεσης, προκειμένου να πάμε σε σημαντική μείωση διοδίων με βάση την αναλογική αρχή».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας