Αθήνα, 18°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
19.0° 16.3°
2 BF
73%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.7° 16.0°
2 BF
85%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.2° 18.0°
3 BF
78%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
3 BF
77%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
1 BF
77%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.0° 17.0°
2 BF
75%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
0 BF
94%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
2 BF
82%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
18°C
17.8° 16.1°
3 BF
82%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.7° 15.9°
1 BF
66%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
2 BF
68%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.7° 16.7°
1 BF
77%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.1° 17.9°
2 BF
82%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.6° 16.6°
1 BF
87%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.1° 16.7°
2 BF
58%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
2 BF
64%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.3° 16.3°
2 BF
77%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
17°C
17.1° 17.1°
2 BF
82%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
92%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εύλογα ερωτήματα για την παρέμβαση της Ε.Ε. στην ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής

Η υπαναχώρηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από τις βασικές παραδοχές που είχαν συμφωνηθεί με την ελληνική πλευρά και ειδικότερα με τον ΑΔΜΗΕ για τον οδικό χάρτη που αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής δημιουργεί εύλογα ερωτήματα, όπως υπογραμμίζουν πηγές κοντά στον Ανεξάρτητο Διαχειριστή. Κάνουν μάλιστα λόγο για υπονόμευση του έργου, το οποίο είναι ώριμο προς δημοπράτηση το 1ο τρίμηνο του 2019 και είναι εθνικής σημασίας καθώς διασφαλίζει τον εφοδιασμό του μεγαλύτερου νησιού της χώρας.

Η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, αποτελεί σκέλος έργου κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (Project of Common Interest) και συνδυάζεται με τα άλλα δύο σκέλη-διασυνδέσεις: Κύπρου-Κρήτης, το οποίο εκτιμάται ότι θα είναι ώριμο το νωρίτερο το 2021, και Ισραήλ-Κύπρου, το οποίο δεν είναι ακόμη ούτε σχέδιο επί χάρτου καθώς οι ρυθμιστικές αρχές των εμπλεκόμενων χωρών δεν έχουν κατορθώσει να συναντηθούν.

H υπηρεσία της Ε.Ε. που ασχολείται με τα PCI, όπως υπογραμμίζουν οι ίδιοι κύκλοι, διαφωνεί τώρα σε τουλάχιστον δύο ζητήματα σε σχέση με όσα είχαν συμφωνηθεί επί τις αρχής στις Βρυξέλλες πριν από δύο εβδομάδες.

Ειδικότερα, παρεμβαίνει σε εμπορικά ζητήματα ως προς τα απαιτούμενα κεφάλαια της εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) που θα χρηματοδοτήσει και θα υλοποιήσει τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, αλλά και ζητεί ενοποίηση των προμηθειών για τα τρία υποέργα-σκέλη του PCI.

Πώς θα ενοποιηθούν οι συμβάσεις προμηθειών για τρία υποέργα που βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια ωρίμανσης και ποιο νομικό πρόσωπο θα είναι υπεύθυνο είναι ένα ερώτημα που μόνο η Ε.Ε. μπορεί να απαντήσει.

Σε ό,τι αφορά τα εμπορικά ζητήματα, οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η υπηρεσία της Ε.Ε. προτάσσει την άποψη ότι το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV, θυγατρική του ΑΔΜΗΕ) Ariadne Interconnection, που θα χρηματοδοτήσει και θα κατασκευάσει και τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, θα μπορούσε αρχικά να έχει μικρό κεφάλαιο το οποίο στη συνέχεια θα αυξάνεται αν οι συμμετέχοντες στην SPV βρίσκουν τα απαραίτητα κεφάλαια.

Ωστόσο η άποψη αυτή συμπίπτει με τις θέσεις της Euroasia Interconnector ltd (κυπριακών συμφερόντων), η οποία, ενώ είχε προτείνει το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο να είναι ίσο με το 30% του προϋπολογιζόμενου κόστους, όταν ήρθε η ώρα του... λογαριασμού για να μπει στην SPV, πρότεινε ως αρχικό μετοχικό κεφάλαιο το… αστρονομικό ποσό των 24.000 ευρώ!

Για να γίνει κατανοητό το αστείο του πράγματος, η Ariadne Interconnection διαθέτει ήδη μετοχικό κεφάλαιο 200 εκατ. ευρώ, ικανό να εξασφαλίσει το σύνολο του δανεισμού που απαιτείται για το έργο, και η Επιτροπή φαίνεται να ευνοεί με την πρότασή της τη Euroasia να ξεκινήσει με κεφάλαιο ικανό για έναρξη λειτουργίας περιπτέρου και στη συνέχεια… βλέπουμε.

Σημειώνεται ότι και για το ζήτημα των ενιαίων προμηθειών οι απόψεις της υπηρεσίας της Ε.Ε. και της Euroasia ταυτίζονται.

Τέλος, αυτό που επισημαίνεται από τις ίδιες πηγές είναι ότι τα οικονομικά στοιχεία του ΑΔΜΗΕ, βασικού μετόχου της Ariadne, είναι γνωστά και δημοσιευμένα. Αντίθετα, για τη Εuroasia Interconnector λίγα πράγματα είναι γνωστά.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Εύλογα ερωτήματα για την παρέμβαση της Ε.Ε. στην ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας