Αθήνα, 18°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
19.0° 16.3°
2 BF
73%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.7° 16.0°
2 BF
85%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.2° 18.0°
3 BF
78%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
3 BF
77%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
1 BF
77%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.0° 17.0°
2 BF
75%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
0 BF
94%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
2 BF
82%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
18°C
17.8° 16.1°
3 BF
82%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.7° 15.9°
1 BF
66%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
2 BF
68%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.7° 16.7°
1 BF
77%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.1° 17.9°
2 BF
82%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.6° 16.6°
1 BF
87%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.1° 16.7°
2 BF
58%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
2 BF
64%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.3° 16.3°
2 BF
77%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
17°C
17.1° 17.1°
2 BF
82%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
92%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Ερυθρά Θάλλασα- εμπορικά πλοία
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
φωτογραφία αρχείου

Η «καυτή» ζώνη της Υεμένης απογειώνει ναύλους και... τσουρουφλίζει καταναλωτές

Η «ανάφλεξη» της Ερυθράς Θάλασσας, με την κλιμάκωση των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι σε εμπορικά πλοία, σε συμπαράσταση προς τη Χαμάς στη σύγκρουσή της με το Ισραήλ, προκαλεί μεγάλη αναστάτωση στη ναυτιλία, με σοβαρές συνέπειες για τους καταναλωτές και ωφελημένους (ποιους άλλους;) τους εφοπλιστές, που βλέπουν τους ναύλους να «απογειώνονται».

Μέχρι τώρα περισσότερα από 13 εμπορικά πλοία έχουν δεχτεί επίθεση στην «καυτή» περιοχή, κοντά στο στενό Μπαμπ- ελ- Μαντέμπ, στην Υεμένη, Γι’ αυτό τις τελευταίες μέρες μια σειρά μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών μεταφοράς κοντέινερ και πετρελαιοειδών, όπως η BP, ανακοίνωσαν ότι τα πλοία τους θα αλλάξουν πορεία και δεν θα διέρχονται πλέον από την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ, αλλά θα κάνουν τον γύρο της Αφρικής περνώντας από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Η αλλαγή πορείας έχει αποτέλεσμα να προστεθούν περίπου 10 μέρες στη διάρκεια του ταξιδιού από την Ασία στη Βόρεια Ευρώπη και την Ανατολική Μεσόγειο, με αντίστοιχη καθυστέρηση στην παράδοση καταναλωτικών αγαθών, δεδομένου ότι με τα κοντέινερ μεταφέρονται τα πάντα, από παιχνίδια μέχρι έπιπλα.

Η νέα κατάσταση οδηγεί σε «εκτόξευση» των ναύλων. Μόνο μέσα σε ένα 20ήμερο αυξήθηκε το μεταφορικό κόστος του κοντέινερ κατά 61,7% στο ταξίδι από Κίνα/Ανατολική Ασία σε Μεσόγειο, καθώς «έκλεισε» στις 15 Δεκεμβρίου στα 2.413,6 δολάρια, σύμφωνα με τον δείκτη Freightos Baltic Index, ενώ στις 24 Νοεμβρίου ήταν στα 1.492 δολάρια. Ωστόσο, οι αναλυτές εκτιμούν ότι η αλματώδης αύξηση θα συνεχιστεί, με αντίστοιχη επιβάρυνση των καταναλωτών.

Τα πλοία αλλάζουν πορεία και αντί να περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ, θα κάνουν τον γύρο της Αφρικής, με αποτέλεσμα να προστίθενται περίπου 6-10 μέρες στη διάρκεια του ταξιδιού από την Ασία στη Β. Ευρώπη και την Ανατολική Μεσόγειο

Αυξήσεις αναμένονται και για τα δεξαμενόπλοια μεγέθους Suezmax (χωρητικότητας μεταξύ 120.000 και 200.000 τόνων) και τα μεγαλύτερα Aframax, με εκτιμήσεις να αναφέρουν ότι ειδικά στην πρώτη κατηγορία, ο ημερήσιος ναύλος θα μπορούσε να φτάσει και 200.000 δολάρια από 48.800 δολάρια, που είναι σήμερα.

Τα καλά νέα για τις ναυτιλιακές εταιρείες, που με τις αυξημένες ναυλώσεις θα αντισταθμίσουν το υψηλότερο κόστος καυσίμων των πλοίων από το μεγαλύτερο ταξίδι, δεν σταματάνε εδώ. Οι μετοχές των εισηγμένων ναυτιλιακών σημειώνουν διαρκή άνοδο από τις 13 Δεκεμβρίου, με τους δείκτες του τομέα να φτάνουν σε επίπεδα-ρεκόρ μετά το 2015.

Αντίθετα, για τους καταναλωτές, εκτός από τις αυξήσεις στα μεταφορικά που θα επωμιστούν, υπάρχουν και... παράπλευρες ζημιές, καθώς με την ανακοίνωση της BP ότι τα πλοία της θα αλλάξουν «ρότα» η τιμή του πετρελαίου άρχισε να αυξάνεται.

Επίσης, αναμένεται να υπάρξουν καθυστερήσεις στις αποστολές εμπορευμάτων και ελλείψεις, οι οποίες αναμένεται να εμφανιστούν στις αγορές από τον Φεβρουάριο.

Υπουργείο Ναυτιλίας

Μπροστά σε αυτή την κατάσταση οι ΗΠΑ, που μέχρι τώρα τα πολεμικά πλοία τους στην περιοχή δεν έχουν καταφέρει να ανακόψουν τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι, ανακοινώνουν ότι θα συγκροτήσουν ναυτική δύναμη για την προστασία των εμπορικών πλοίων. Ωστόσο, ήδη εκφράζονται αμφιβολίες για την επιτυχία του εγχειρήματος. Ναυτιλιακοί αναλυτές σημειώνουν ότι ακόμη και εάν οι ναυτιλιακές εταιρείες αποδεχτούν να μπαίνουν τα πλοία τους σε νηοπομπές αυτό δεν αποτελεί μακροπρόθεσμη λύση, καθώς και πάλι θα υπάρχουν καθυστερήσεις. Επίσης εκφράζεται ανησυχία μήπως αυτή η πρωτοβουλία οδηγήσει σε κλιμάκωση της έντασης με μεγάλη διάρκεια.

Η ελληνική κυβέρνηση και τα αρμόδια υπουργεία Εξωτερικών και Ναυτιλίας παρακολουθούν τις εξελίξεις στην περιοχή, ωστόσο όπως δήλωσε την Τρίτη ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στους δημοσιογράφους, μέχρι στιγμής δεν έχει εκδοθεί από το υπουργείο Ναυτιλίας οδηγία προς τα ελληνόκτητα πλοία ή με ελληνική σημαία, οπότε μέχρι στιγμής οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφασίζουν μόνες τους τι δρομολόγιο θα ακολουθήσουν. Πάντως, η Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας του Λιμενικού Σώματος, έχει εκδώσει, από τις 16 Δεκεμβρίου, συστάσεις προς τα πλοία ελληνικών συμφερόντων, όπως να πραγματοποιούν κατά το δυνατό, νυκτερινό διάπλου της νότιας Ερυθράς Θάλασσας και να αποφεύγουν τη θαλάσσια περιοχή της Υεμένης.

Χθες ο υπουργός Αμυνας Νίκος Δένδιας ανακοίνωσε ότι θα σταλεί, τελικά, φρεγάτα στην Ερυθρά Θάλασσα για να συμμετάσχει στην πολυεθνική επιχείρηση των ΗΠΑ.

ΕΒΕΠ

Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ), Βασίλης Κορκίδης, επεσήμανε τις συνέπειες από την παράταση της κρίσης λέγοντας ότι εφόσον η παρέμβαση των ΗΠΑ με την πρώτη ομάδα των χωρών της Ε.Ε. και του ΝΑΤΟ δεν αποδώσει σύντομα, τότε οι οικονομικές ζημίες σε παγκόσμια κλίμακα θα ανέλθουν ημερησίως σε πολλά δισ. δολάρια. Τόνισε ακόμα ότι οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφορών θα επιβαρυνθούν και, αντίστοιχα, θα επιβαρύνουν, με επιπλέον κόστος για κάθε ημέρα καθυστέρησης, τους παραλήπτες των φορτίων, ενώ όπως είπε η αναδρομολόγηση των πλοίων σημαίνει 10 ημέρες επιπρόσθετο ταξίδι για 700.000 TEU, με εμπορεύματα αξίας 35 δισ. δολαρίων και βεβαίως ζημιά για τα λιμάνια της ανατολικής Μεσογείου και κυρίως του μεγαλύτερου που είναι ο Πειραιάς. Ηδη οι εταιρείες BP, Maersk, MSC, CMA, Hapag Lloyd, μετά και την αύξηση των ασφαλίστρων κατά κινδύνων πολέμου, αμέσως ανακοίνωσαν αναστολή διελεύσεων από την Ερυθρά Θάλασσα και αναδρομολόγηση με περίπλου της Αφρικής.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Η «καυτή» ζώνη της Υεμένης απογειώνει ναύλους και... τσουρουφλίζει καταναλωτές

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας