Νέο χτύπημα δέχθηκε η ήδη πληγωμένη φήμη της Boeing στις ακροάσεις επιτροπής ερευνών της αμερικανικής Γερουσίας, με τους μάρτυρες να επιβεβαιώνουν τις έως τώρα καταγγελίες για τον ελαττωματικό τρόπο κατασκευής αεροπλάνων και την ασφάλειά τους. Αποκαλύφθηκε παράλληλα και η αδυναμία της Αμερικανικής Υπηρεσίας Αεροπορίας (FAA) να ασκήσει την απαιτούμενη εποπτεία στον κολοσσό αεροναυπηγικής.
Ενας από τους 4 βασικούς μάρτυρες δημόσιου συμφέροντος που κατέθεσαν την περασμένη Τετάρτη το βράδυ ήταν ο επί 17 συναπτά έτη μηχανικός της Boeing ειδικός σε θέματα ελέγχου ποιότητας, Σαμ Σαλεπούρ, που εδώ και χρόνια εξέφραζε σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια των μοντέλων 787 και 777. Η διεύθυνση όχι μόνο τον αγνόησε αλλά και τον απείλησε. «Μου είπαν να μην προκαλέσω καθυστερήσεις, μου είπαν, ειλικρινά, να σιωπήσω. Το αφεντικό μου είπε: “Θα είχα σκοτώσει κάποιον που είπε αυτά που είπατε σε μια συνάντηση”», είπε ο Σαλεπούρ στα μέλη της μόνιμης υποεπιτροπής ερευνών της Γερουσίας.
Ο μάρτυρας περιέγραψε μια εταιρική κουλτούρα που βάζει την παραγωγή πάνω από την ασφάλεια. Περιλάμβανε μεταξύ άλλων και πρόχειρες πρακτικές, όπως η προσπάθεια προσαρμογής εξαρτημάτων της ατράκτου των αεροσκαφών μεταξύ τους... πηδώντας πάνω τους, την οποία ο ίδιος ονόμασε «φαινόμενο Ταρζάν».
Ενας άλλος πρώην υπάλληλος της Boeing κατήγγειλε ότι η εταιρεία προσπάθησε να κρύψει ζωτικής σημασίας πληροφορίες που αφορούσαν το ατύχημα των Alaska Airlines τον περασμένο Ιανουάριο, όταν ένα 787 έχασε πόρτα εν πτήσει. Η Boeing τσακώνεται εδώ και εβδομάδες με το National Transportation Safety Board, μια ανεξάρτητη υπηρεσία που διερευνά τι πήγε στραβά. Η NTSB κατηγόρησε την Boeing ότι εμπόδισε τη δημοσιοποίηση πληροφοριών σχετικά με το ποιος είχε εργαστεί στην ελαττωματική πόρτα του αεροσκάφους. Η Boeing είπε ότι δεν είχε κάποια σχετικά ντοκουμέντα για το ποιος ακριβώς έκανε τη δουλειά στη σύνδεση της πόρτας. Ωστόσο, ο Εντ Πίρσον, πρώην μηχανικός της Boeing που είναι τώρα εκτελεστικός διευθυντής του Ιδρύματος για την Ασφάλεια της Αεροπορίας, είπε στην κατάθεσή του ότι τα αρχεία υπάρχουν και ότι τα είχε παραδώσει στο FBI (το υπουργείο Δικαιοσύνης διεξάγει ποινική έρευνα για το περιστατικό). «Δεν πρόκειται να το ζαχαρώσω αυτό - πρόκειται για εγκληματική συγκάλυψη», είπε ο Πίρσον στους γερουσιαστές.
Οι τελευταίοι -και από τα δύο κόμματα- εξέφρασαν την ανησυχία τους για όσα κατατέθηκαν. Ωστόσο δεν ήταν έτοιμοι να συζητήσουν κάποιες προτάσεις. Είχαν ελάχιστες συγκεκριμένες ιδέες για το τι πρέπει να κάνουν απέναντι στη ρυθμιστική προσέγγιση που έχει επιλέξει το ίδιο το Κογκρέσο εδώ και δεκαετίες. Με βάση αυτήν την προσέγγιση η FAA αναθέτει μεγάλο μέρος της επίβλεψης και πιστοποίησης στις ίδιες τις εταιρείες όπως η Boeing. Το σαθρό ρυθμιστικό πλαίσιο ήταν αυτό που επέτρεψε στις διοικήσεις της εταιρείας να βάλουν τη μεγιστοποίηση της παραγωγής και τα κέρδη πάνω από την ασφάλεια των αεροσκαφών.
Λεηλασία
Το πλέον εξοργιστικό είναι ότι από τα κέρδη των αμφιλεγόμενων αεροσκαφών ελάχιστα επενδύθηκαν για καλύτερα αεροπλάνα και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας. Το μεγαλύτερο μέρος κατευθύνθηκε μέσω επαναγορών μετοχών στον πλουτισμό των ανώτερων στελεχών της εταιρείας και των μεγαλομετόχων.
Σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από τον William Lazonick και το Academic-Industry Research Network, από το 1998 έως το 2018 η εταιρεία επαναγόρασε μετοχές αξίας 61 δισ. δολαρίων, που ισοδυναμούν με το 81,8% των συνολικών της κερδών. Αν προστεθούν και τα μερίσματα που καταβλήθηκαν στους μετόχους την ίδια περίοδο, το τελικό ποσό ισοδυναμεί με το 121% των κερδών της Boeing. Με άλλα λόγια, μεγαλομέτοχοι και ανώτερα διευθυντικά στελέχη της Boeing, που αμείβονται κυρίως με μετοχές, φαίνεται να πέρασαν τις προηγούμενες δύο δεκαετίες λεηλατώντας επί της ουσίας την εταιρεία τους.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας