Η Γερμανία έχει ήδη λάβει περιοριστικά μέτρα και ετοιμάζεται να προχωρήσει σε ακόμη πιο σκληρές αποφάσεις με στόχο την επιβράδυνση της πανδημίας στη χώρα, αλλά και την στήριξη της οικονομίας που δέχεται ισχυρούς τριγμούς.
Ήδη ανακοινώθηκε πως ο κεντρικός οργανισμός παρακολούθησης της δημόσιας υγείας, το Ινστιτούτο Ρόμπερτ Κόχ αναμένεται να παρακολουθεί τα δεδομένα κινητών
τηλεφώνων εκατομμυρίων πελατών ώστε να εξακριβώσει εάν συμμορφώνονται με τις υποδείξεις για περιορισμό των μετακινήσεων.
Την ίδια στιγμή δεν θεωρείται απίθανο να επιβληθεί γενική απαγόρευση κυκλοφορίας κάτι για το οποίο προειδοποίησαν ήδη τόσο ο πρωθυπουργός της Βαυαρίας όσο και ο δήμαρχος της πρωτεύουσας της χώρας.

| (AP Photo/Matthias Schrader)
Η σκιά της ύφεσης
Εκτός από την προστασία της δημόσιας υγείας και την όποια ελαχιστοποίηση του ανθρώπινου κόστους και η γερμανική οικονομία αναδεικνύεται σε σημαντικό ασθενή που χρειάζεται άμεση ενίσχυση και θεραπεία. Και όταν η Γερμανία νοσεί, νοσεί ολόκληρη η Ευρώπη…
Σήμερα τρεις εκπρόσωποι του κεφαλαίου στη χώρα παρουσίασαν εκτιμήσεις που δημιουργούν προβληματισμό στην κυβέρνηση Μέρκελ και τους πολίτες.
Το ινστιτούτο DIW αναφέρει ότι η οικονομία θα επηρεαστεί σοβαρά τουλάχιστον για τα επόμενα δύο τρίμηνα, προσθέτοντας ότι αναμένει η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονομία να συρρικνωθεί κατά 0,1% φέτος.

Το ινστιτούτο DIW ανακοίνωσε ότι η πρόβλεψή του βασίζεται σε ένα αισιόδοξο σενάριο τύπου “V”, στο οποίο η απότομη πτώση της επιχειρηματικής δραστηριότητας θα ακολουθηθεί από μια γρήγορη ανάκαμψη αργότερα φέτος.
Ωστόσο, η ύφεση μπορεί να αποδειχθεί πολύ πιο σοβαρή, εάν συνεχίσει να υπάρχει αβεβαιότητα μεταξύ των εταιριών και των καταναλωτών λόγω του νέου ιού, σύμφωνα με το ινστιτούτο.
Το γερμανικό ινστιτούτο IfW αναθεώρησε σήμερα την πρόβλεψή του για τον ρυθμό ανάπτυξης της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής οικονομίας το 2020 λόγω της επιδημίας του κορονοϊού, προβλέποντας ότι το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν θα συρρικνωθεί μεταξύ 4,5% και 9% φέτος.
Συρρίκνωση της γερμανικής οικονομίας κατά 4-5% το 2020 και της βιομηχανικής παραγωγής κατά 10% προβλέπει και η Deutsche Bank.
«Μέσα σε λίγες ημέρες, τα μέτρα και οι (προσωρινές) διακοπές λειτουργίας των εργοστασίων έχουν φθάσει ένα επίπεδο που υποδηλώνει μία πολύ μεγαλύτερη συρρίκνωση στο πρώτο εξάμηνο από ό,τι θεωρείτο πριν», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της μεγαλύτερης γερμανικής τράπεζας Στέφαν Σνάιντερ, προσθέτοντας ότι προηγουμένως ανέμενε μία συρρίκνωση της γερμανικής οικονομίας κατά 1-2% φέτος.
Η νέα δυσμενέστερη πρόβλεψη έγινε «παρά το ότι αναμένεται μία ανάκαμψη στο δεύτερο εξάμηνο, καθώς - σε αντίθεση με το 2009 - θα πληγεί πολύ και ο τομέας των υπηρεσιών», πρόσθεσε σε σημείωμα που έστειλε σήμερα. Η Deutsche Bank επικαιροποίησε και τις προβλέψεις της για άλλες μεγάλες οικονομίες, προβλέποντας ότι η οικονομία των ΗΠΑ θα συρρικνωθεί κατά 0,8% φέτος, ενώ της Ιαπωνίας θα έχει ύφεση 1,7%. Η παγκόσμια οικονομία θα αναπτυχθεί με ρυθμό 2%, σύμφωνα με την πρόβλεψη της Deutsche Bank.
Νέο πακέτο στήριξης μικρών επιχειρήσεων και αυτοαπασχολούμενων
Η κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει οικονομικές ενέσεις προς την οικονομία, όμως, σήμερα το περιοδικό Spiegel κάνει λόγο και πακέτο ύψους 40 δισ. ευρώ για τις μικρές επιχειρήσεις και τους αυτοαπασχολούμενους.
Το «Ταμείο Αλληλεγγύης» αποτελεί μία οριστική μεταβολή από την από καιρό εφαρμοζόμενη από τη Γερμανία πολιτική ισοσκελισμένου προϋπολογισμού, καθώς αυτό θα δομηθεί ως κρατικό όχημα με τη δυνατότητα να δανείζει με τα πολύ χαμηλά επιτόκια που δανείζεται η γερμανική κυβέρνηση.
Από τα 40 δισ. ευρώ, τα 10 δισ. ευρώ θα είναι διαθέσιμα ως άμεσες επιχορηγήσεις στις μικρές επιχειρήσεις και τα άλλα 30 δισ. ευρώ θα είναι διαθέσιμα με τη μορφή δανείων.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση μπορεί να αυξήσει απεριόριστα το δημόσιο χρέος
Παρά το συνταγματικά προβλεπόμενο «φρένο χρέους», η ομοσπονδιακή κυβέρνηση μπορεί να αυξήσει απεριόριστα το δημόσιο χρέος σε περίπτωση κατάστασης έκτακτης ανάγκης. Αυτή τη δυνατότητα τη δίνουν οι ίδιοι οι συνταγματικοί κανόνες, σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας του Ντίσελντορφ «Rheinische Post», η οποία επικαλείται την απάντηση του ομοσπονδιακού υπουργείου Οικονομικών σε σχετικό ερώτημα του Πράσινου πολιτικού Σβεν-Κρίστιαν Κίντλερ.
«Πρέπει να πληρούνται τρεις προϋποθέσεις. Η κατάσταση έκτακτης ανάγκης πρέπει να είναι εξαιρετική, η επέλευσή της πρέπει να εκφεύγει του ελέγχου του κράτους και πρέπει να επηρεάζει σημαντικά τα δημόσια οικονομικά και τον προϋπολογισμό του κράτους. Ανώτατο συμβατικό όριο για τις πρόσθετες δυνατότητες δημοσιονομικής δράσης δεν καθορίζεται. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να υπερβεί και στους συμπληρωματικούς προϋπολογισμούς το ανώτατο όριο του χρέους σε ποσοστό 3% των εκτιμωμένων φορολογικών εσόδων, εάν υπάρχουν μη αναμενόμενες εξελίξεις στα έσοδα ή τις δαπάνες. Αυτό αντιστοιχεί σήμερα σε ποσό περίπου δέκα δισεκατομμυρίων ευρώ», σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, γράφει η εφημερίδα.
Πρόσφατα ο ομοσπονδιακός υπουργός Οικονομικών Πέτερ Αλτμάιερ είχε πει σε συνέντευξή του στο πρώτο δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο ARD ότι η κυβέρνηση θα αυξήσει εν ανάγκη το δημόσιο χρέος για να αντιμετωπίσει τα οικονομικά προβλήματα από την πανδημία του κορονοϊού.
Αεροπορικές, τουρισμός και αυτοκινητοβιομηχανίες σε κρίση
Ήδη εδώ και αρκετές ημέρες έχει γίνει γνωστό πως ο αεροπορικός κολοσσός της Lufthansa αντιμετωπίζει προβλήματα μετά την κατάρρευση του κλάδου λόγο της πανδημίας και ενδέχεται να ζητήσει βοήθεια από κρατικά ταμεία.
Σήμερα ο επικεφαλής της εταιρείας έκανε νέα έκκληση για οικονομική ενίσχυση προς τις αεροπορικές εταιρείες.
«Η εξάπλωση του κορονοϊού έχει θέσει ολόκληρη την παγκόσμια οικονομία καθώς και την εταιρεία μας σε μια άνευ προηγουμένου κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Προς το παρόν κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τις επιπτώσεις. Όσο περισσότερο διαρκέσει η κρίση, τόσο λιγότερο πιθανό είναι να διασφαλιστεί το μέλλον των αεροπορικών εταιρειών χωρίς κρατική βοήθεια», επεσήμανε ο Σπορ.
Η Lufthansa έχει μειώσει δραστικά τις πτήσεις της, έχει αναστείλει την καταβολή του μερίσματος στους μετόχους της και έχει μειώσει το ωράριο εργασίας για κάποιος εργαζόμενους, ενώ ήταν από τις πρώτες εταιρείες που ζήτησαν κρατική βοήθεια στην αρχή της κρίσης.
Η γερμανική εταιρεία, στην οποία ανήκουν οι Swiss International, Austrian Airlines Brussels Airlines, έχει πραγματοποιήσει και έχει προγραμματίσει να κάνει 140 πτήσεις για τον επαναπατρισμό πολιτών που είχαν αποκλειστεί σε πληγείσες από την επιδημίες περιοχές, τη μεγαλύτερη αυτού του είδους επιχείρηση που έχει διεξαχθεί λόγω της covid-19.
Σε ανακοίνωσή του ο IATA, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορέων, εκτίμησε ότι ο κλάδος θα χρειαστεί έως και 200 δισ. δολάρια για να σταθεί στα πόδια του.
Την ίδια στιγμή ισχυρά σοκ στη χώρα και την Ευρώπη έχει προκαλέσει η είδηση ότι ότι ο μεγαλύτερος tour operator στον κόσμο, η TUI, πρόκειται να υποβάλει αίτημα στη γερμανική κυβέρνηση για υπαγωγή στο πρόγραμμα κρατικών εγγυήσεων. Ο όμιλος έχει αναστείλει σχεδόν το σύνολο των δραστηριοτήτων του προκειμένου να περιορίσει τη ζημία από την πανδημία, με έμφαση την Ισπανία και τα Κανάρια Νησιά.
Αντίστοιχα, οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας δέχονται ισχυρές πιέσεις τη στιγμή που έχουν σταματήσει την παραγωγή και έχουν κλείσει, λόγω κορονοϊού, αρκετά από τα εργοστάσιά τους σε άλλες χώρες.
Δραματικοί τόνοι από την καγκελάριο
Άλλωστε η ίδια η Άνγκελα Μέρκελ στο χθεσινό της βιντεοσκοπημένο μήνυμα έκανε έκκληση προς τους συμπατριώτες της, χτυπώντας σε ευαίσθητες χορδές των Γερμανών.
«Εκατομμύρια από εσάς δεν μπορείτε να εργαστείτε, δεν μπορείτε να πάτε τα παιδιά σας στο σχολείο. Τα θέατρα και οι κινηματογράφοι έχουν κλείσει. Και ίσως το πιο δύσκολο από όλα, δεν μπορούμε να έχουμε τις επαφές με τους ανθρώπους μας που μέχρι τώρα θεωρούσαμε δεδομένες. Είναι φυσικό σε μια κατάσταση σαν κι αυτή, όλοι μας να έχουμε απορίες και ανησυχίες για το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα. Πράγματικά πιστεύω ότι θα επιτύχουμε στα καθήκοντας μας, εφόσον όλοι οι πολίτες αυτής της χώρας καταλάβουν ότι είναι και δικό τους καθήκον. Γι αυτό επιτρέψτε μου να σας πω: Η κατάσταση είναι σοβαρή. Σας παρακαλώ αντιμετωπίστε την με σοβαρότητα. Από την επανένωση της Γερμανίας, στην πραγματικότητα μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο η χώρα μας δεν είχε αντιμετωπίσει τέτοια πρόκληση που να απαιτεί σε τέτοιο βαθμό κοινή και ενωμένη δράση» ανέφερε .
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας