«Σπάσαμε τα παράθυρα, δεν μπορούσαμε να αναπνεύσουμε. Θέλουμε επειγόντως βοήθεια. Δεν μπορούμε να φύγουμε από το καράβι. Εχουμε εγκλωβιστεί τέρμα πάνω, φυσάει τρελά, το καράβι από παντού έχει πάρει φωτιά. Βλέπουμε τις φλόγες, αυτοκίνητα που καίγονται. Η κατάσταση είναι σοβαρή, θα πνιγούμε όλοι. Δεν μπορεί να έρθει πλοίο δίπλα, έχει 10 Μποφόρ. Κάνουμε τον σταυρό μας να μην πάρει κλίση το καράβι», δηλώνει ο επιβάτης Στυλιάρης στον τηλεοπτικό σταθμό Mega. Ωρα 07.43.
H Eλλάδα ξυπνάει με την είδηση της μεγάλης πυρκαγιάς στο πλοίο «Norman Atlantic». «Η λαμαρίνα καίει», λένε πολλοί από τους επιβαίνοντες από τα κινητά τους τηλέφωνα. Η επιχείρηση διάσωσης μεταδίδεται λεπτό προς λεπτό: «Υπάρχουν πολλά παιδάκια και ηλικιωμένοι. Είμαστε ο ένας κοντά στον άλλο και προσπαθούμε να ζεσταθούμε», ακούγεται από μια γυναίκα. Την ίδια στιγμή, συνεπιβάτης της φωνάζει: «Αν δεν πνιγούμε, θα πεθάνουμε από το κρύο. Οι σωσίβιες λέμβοι του πλοίου των Μινωικών που έχει φτάσει δεν μπορούν να πλησιάσουν λόγω του κακού καιρού».
Στις δραματικές μαρτυρίες πολλοί επιβάτες εξηγούν πως ξύπνησαν από την περίεργη μυρωδιά που ερχόταν από το κλιματιστικό στην καμπίνα τους. «Η καμπίνα μας ήταν στο 6ο επίπεδο. Ανοίγουμε την πόρτα για να δούμε τι γίνεται και βλέπουμε πολύ καπνό. Το πάτωμα ήταν κόκκινο, φλεγόταν. Πατούσαμε σε φλεγόμενο έδαφος πριν μπούμε στη λέμβο. Ενώ απομακρυνόμασταν βλέπαμε το πλοίο να φλέγεται» εξηγεί στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ μια γυναίκα που ήταν από τους πρώτους που σώθηκαν.
«Η κατάσταση είναι τραγική, να ξέρετε ότι σας αγαπάω, κάντε κάτι για να σωθούμε», είναι τα λόγια του τρίτου μάγειρα του πλοίου προς τη γυναίκα του στο κινητό. Κάποιοι συγγενείς επιβατών φτάνουν στο υπουργείο Ναυτιλίας αναζητώντας πληροφορίες. «Πατέρα, κάνε ό,τι μπορείς, δεν ξέρω αν θα αντέξουμε κάτω από αυτές τις συνθήκες», λέει στο τηλέφωνο 35χρονος θαλαμηπόλος μέσα από το φλεγόμενο πλοίο.
Για απουσία του πληρώματος τα πρώτα κρίσιμα λεπτά κάνει λόγο ο Φώτης Τσαντακίδης, ο οποίος ήταν ανάμεσα στους επιβάτες που επιβιβάστηκαν στην πρώτη λέμβο που καθελκύστηκε από το πλοίο. Μιλώντας στο MEGA, τονίζει ότι δεν χτύπησε συναγερμός, ενώ -επικαλούμενος μαρτυρία οδηγού- αναφέρει ότι η πυρκαγιά στο γκαράζ του πλοίου εκδηλώθηκε ταυτόχρονα σε τρία σημεία. «Είδαμε καπνούς, ακούγαμε εκρήξεις, αλλά δεν χτύπησε συναγερμός και δεν υπήρχε συντονισμός», δηλώνει ο ίδιος, ο οποίος διασώθηκε, ανεβαίνοντας σε μια λέμβο μαζί με άλλα 60 άτομα.
«Ο αέρας είναι πολύ δυνατός. Φοβόμαστε ότι δεν θα μπορέσει να μας σώσει κανείς. Το πλοίο έχει πάρει μεγάλη κλίση. Είμαστε έτοιμοι να φουντάρουμε. Κλείστε τα κανάλια και βάλτε φωτιά στους υπουργούς», λέει το απόγευμα με τρεμάμενη φωνή ο επιβάτης Νίκος Παπαθεοδοσίου στη ΝΕΡΙΤ. «Χρειάζεται ψυχραιμία», απαντά ο παρουσιαστής. «17 ώρες κάνουμε ψυχραιμία, τώρα τι άλλο να κάνουμε; Το τηλέφωνό μου κλείνει». Λίγο μετά τις 6 το απόγευμα χάνεται η επαφή με τα κινητά των περισσότερων επιβατών. Η είδηση της κλίσης του πλοίου δεν επιβεβαιώθηκε μέχρι αργά το βράδυ ούτε από τις ιταλικές ούτε από τις ελληνικές αρχές.
Ιταλικά ΜΜΕ: Κομφούζιο σε τρεις γλώσσες
Η ιταλική λέξη «κομφούζιο» αποδίδει εξαιρετικά τα προβλήματα συνεννόησης και συντονισμού μεταξύ ιταλικών, ελληνικών αλλά και αλβανικών αρχών, όπως προκύπτει και από τα συνεχή ρεπορτάζ των ιταλικών ΜΜΕ. Προβλήματα που ξεκινούσαν από τη διαχείριση των πλωτών και ιπτάμενων μέσων και κατέληγαν ακόμη και στο πού πρέπει να δέσει το φλεγόμενο «Νόρμαν Ατλάντικ» -στο ιταλικό Μπρίντιζι που απέχει 50 ναυτικά μίλια, όπως ζητούσαν οι Ιταλοί, ή στο κοντινότερο λιμάνι, το αλβανικό Δυρράχιο, στα 10 μόλις μίλια, όπως ζητούσαν οι Αλβανοί;
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της εφημερίδας IlFattoQuotidiano, το πλοίο είχε ελεγχθεί και τον Μάιο του 2011 στο λιμάνι της Μάλτας, όπου επίσης είχαν εντοπιστεί προβλήματα στις εξόδους κινδύνου. Το «Norman Atlantic», ιδιοκτησίας της ιταλικής Visemar di Navigazione, είχε ναυπηγηθεί το 2009 και μέχρι σήμερα -μέσα σε μία πενταετία- έχει αλλάξει τρεις φορές όνομα: στην αρχή βαφτίστηκε «Akeman Street», μετά έγινε «Scintu» και τον περασμένο Ιανουάριο το όνομα του άλλαξε πάλι σε «Norman Atlantic». Στην αρχή είχε ναυλωθεί από την εταιρεία T-Link, μετά από τη Siremar, μετά τη Moby, μετά την LD Lines και την Charon and Tourist και τέλος την ANEK.
Από ιταλικά μέσα κυκλοφόρησαν και οι πρώτες εικόνες από το εσωτερικό του φλεγόμενου πλοίου. Η φωτιά έχει φτάσει στο σαλόνι, τα τζάμια έχουν λιώσει από τη μεγάλη θερμότητα και οι επιβάτες έντρομοι προσπαθούν να απομακρυνθούν σε ασφαλέστερο σημείο του πλοίου. «Κοιμόμασταν και ξυπνήσαμε από τον συναγερμό. Επικράτησε χάος και πανικός. Ακουσα ότι η φωτιά ξεκίνησε από ένα φορτηγό και μετά επεκτάθηκε στο υπόλοιπο πλοίο», είπε στην ιταλική RAI ένα κορίτσι 12 ετών από το Μπάρι, που ο πατέρας του εργάζεται στο πλοίο - η μικρή μεταφέρθηκε με ελικόπτερο και νοσηλεύεται σε νοσοκομείο του Κουπερτίνο. Μαζί της νοσηλεύεται -εκτός κινδύνου- και ένα κοριτσάκι 13 ετών, ελληνικής καταγωγής.
Δραματικές ήταν και οι δηλώσεις που παραχώρησε η σύζυγος του Ιταλού καπετάνιου του πλοίου, Αρτζίλιο Τζακομάτζι. «Εχουμε πολύ άγχος, είμαστε με την κόρη μου μαζί και βρισκόμαστε μπροστά στην τηλεόραση, περιμένοντας νεότερα, όπως όλοι οι υπόλοιποι. Κανείς δεν μας έχει ενημερώσει», δήλωσε η Πάολα Τζακομάτζι, η οποία επιβεβαίωσε πως ο άνδρας της «έχει ναυτική πείρα 21 ετών, ακόμα και στον Αρκτικό Κύκλο». «Εχει αντιμετωπίσει πολλές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Ηταν εκείνος που βοήθησε στη ρυμούλκηση ενός πλοίου που αντιμετώπισε δυσκολία παλαιότερα», συμπλήρωσε η γυναίκα του πλοιάρχου.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας