Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
20.4° 18.4°
1 BF
73%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
21.3° 18.6°
3 BF
67%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
18°C
21.0° 17.7°
2 BF
76%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
2 BF
67%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
72%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
19.8° 19.8°
1 BF
71%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.4° 13.4°
2 BF
62%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.3° 20.3°
1 BF
68%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
20.2° 19.4°
4 BF
73%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.8°
1 BF
58%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.9°
3 BF
60%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.7° 18.7°
1 BF
72%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.9° 19.9°
3 BF
73%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
21°C
20.6° 20.6°
2 BF
61%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
20°C
20.5° 18.4°
3 BF
58%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.3° 18.8°
4 BF
79%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.0° 20.0°
2 BF
53%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
19.9° 18.3°
3 BF
66%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
21°C
20.7° 20.7°
3 BF
68%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
2 BF
61%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Πρωινό στιγμιότυπο της πυρκαγιάς στο «Norman Atlantic» από παραπλέον εμπορικό πλοίο

Πύρινος εφιάλτης εν πλω

Μια εφιαλτική νύχτα από αυτές που δεν ξεχνιούνται εύκολα πέρασαν χθες περίπου 300 άνθρωποι εγκλωβισμένοι στο κατάστρωμα του επιβατηγού-οχηματαγωγού «Norman Atlantic», με σημαία Ιταλίας, ναυλωμένο από την ΑΝΕΚ, στο οποίο εκδηλώθηκε πυρκαγιά τα ξημερώματα της Κυριακής ενώ βρισκόταν 32 ναυτικά μίλια ΒΔ των Οθωνών. Φορώντας τα σωσίβιά τους, παρέμεναν εκεί από τις 4 σχεδόν τα ξημερώματα της Κυριακής, αντιμέτωποι με το κρύο, τη βροχή, το χαλάζι και τους πολύ δυνατούς ανέμους.

EUROKINISSI/ ITALIAN NAVY

Οι ιταλικές και οι ελληνικές αρχές συνέχιζαν όλη τη νύχτα τη γιγάντια σωστική επιχείρηση, καταφέρνοντας να διασώσουν 178 επιβάτες από τους 478 (444 Ελληνες) που ήταν στο πλοίο (56 άτομα πλήρωμα - 34 Ελληνες και 22 Ιταλοί). Ενας αριθμός που άλλαζε διαρκώς, καθώς τα ιταλικά ελικόπτερα αλλά και το ελληνικό Super Puma επιχειρούσαν όλη τη νύχτα. Ωστόσο, ένας άνδρας, επιβάτης του πλοίου, ο Γιώργος Δούλης, έχασε τη ζωή του, όταν εγκλωβίστηκε στη γλίστρα διάσωσης επιβατών. Σύμφωνα με το αρμόδιο Κέντρο Ερευνας και Διάσωσης της Ιταλίας (RCC ROMA), από την ίδια γλίστρα διασώθηκε η γυναίκα του, Θεοδώρα Δούλη, η οποία μεταφέρθηκε με σκάφος της ιταλικής ακτοφυλακής στο Πρίντεζι της Ιταλίας. Το ζευγάρι προσπάθησε να διαφύγει από το πλοίο και να επιβιβαστεί στη μία και μοναδική λέμβο που έπεσε το πρωί από το φλεγόμενο σκάφος, αλλά κάτω από άγνωστες συνθήκες εγκλωβίστηκαν μέσα στη γλίστρα.

Το βράδυ ξεκίνησε η διαδικασία ρυμούλκησης του φλεγόμενου πλοίου προς τις ιταλικές ακτές, αλλά και εκεί υπήρχαν δυσκολίες. Σύμφωνα με το ΥΝΑ η ρυμούλκηση τελικά σταμάτησε και ήταν άγνωστο αν θα μπορούσε να συνεχιστεί. Οι άνεμοι το πρωί έφτασαν ακόμα και τα 10 Μποφόρ, το απόγευμα κατέβηκαν στα 7 και το βράδυ ήταν και πάλι εντεινόμενοι.

Δίπλα από το φλεγόμενο «Norman Atlantic» βρέθηκαν δέκα παραπλέοντα εμπορικά πλοία και σε δύο από αυτά τα ελικόπτερα αποβίβαζαν τους διασωθέντες επιβάτες από το φλεγόμενο πλοίο. Σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, η φωτιά έχει τεθεί υπό μερικό έλεγχο, ενώ, όπως υποστήριξε, ο πρωθυπουργός Αντ. Σαμαράς βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με τον Ιταλό ομόλογό του.

Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση από το υπουργείο Ναυτιλίας και προσωπικά από τον υπουργό Μ. Βαρβιτσιώτη, η φωτιά εκδηλώθηκε στο «Νorman Atlantic», που είχε ξεκινήσει από την Ηγουμενίτσα με προορισμό την Ανκόνα της Ιταλίας, στις 4 τα ξημερώματα, ενώ στο πλοίο επέβαιναν 478 άτομα, εκ των οποίων 268 Ελληνες. Το Ενιαίο Κέντρο Διάσωσης και Ερευνας του Λιμενικού ενημερώθηκε για το περιστατικό από τον Ιταλό πλοίαρχο στις 6 το πρωί και από κει και μετά σήμανε συναγερμός.

Στην περιοχή έσπευσαν εμπορικά πλοία, με το «Cruise Europa» να έχει αναλάβει τον συντονισμό της έρευνας-διάσωσης. Περίπου στις 10 το πρωί και ενώ το πλοίο, πλέοντας σχεδόν ακυβέρνητο, έφτασε πιο κοντά στα ιταλικά χωρικά ύδατα, η ευθύνη της επιχείρησης διάσωσης πέρασε στο Ιταλικό Κέντρο Διάσωσης της Ρώμης. Ετσι, οι ιταλικές λιμενικές αρχές ανέλαβαν τον πλήρη συντονισμό της επιχείρησης σε συνεργασία πάντα με τις ελληνικές λιμενικές αρχές. «Είναι ένα από τα πιο πολύπλοκα περιστατικά έρευνας και διάσωσης που έχουμε αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα και για το οποίο χρειάζεται η συνδρομή πολλαπλών δυνάμεων» δήλωσε ο υπουργός.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, η φωτιά ξεκίνησε από τα γκαράζ του πλοίου, αλλά άγνωστο πώς επεκτάθηκε πάρα πολύ γρήγορα σε όλο το σκάφος. Οι επιβάτες ενημερώθηκαν και κλήθηκαν από τα -μόνο- 56 άτομα πλήρωμα να φορέσουν τα σωσίβιά τους και να ανέβουν στο ανώτερο κατάστρωμα στη δεξιά πλευρά, ενώ περίπου 80 από αυτούς επιβιβάστηκαν στη μία σωσίβια λέμβο του πλοίου και διασώθηκαν στην πορεία από παραπλέον σκάφος. Μετά τις 3 το μεσημέρι ξεκίνησε η διάσωση με τα ελικόπτερα των ιταλικών και των ελληνικών αρχών.

Ερωτήματα-φωτιά για το αξιόπλοο του «Norman Atlantic»

Χωρίς να γνωρίζουμε, μέχρι την ώρα που τυπώνεται η εφημερίδα, την κατάληξη που θα έχει η φωτιά που ξέσπασε στο επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Norman Atlantic», καθώς περίπου 300 άτομα παρέμεναν εγκλωβισμένα σε αυτό, πλήθος είναι τα ερωτήματα που έχουν προκύψει από το περιστατικό, τα οποία πρέπει τις επόμενες ημέρες να απαντηθούν από τους αρμοδίους.

■ Πρώτο και βασικό: Πώς απέπλευσε ένα πλοίο με ανέμους εντάσεως 9 και 10 Μποφόρ, φορτωμένο με 222 οχήματα, εκ των οποίων τα περισσότερα ήταν βυτιοφόρα που μετέφεραν ελαιόλαδο; Γιατί δεν εφαρμόζεται πλέον το «απαγορευτικό απόπλου»;

■ Στις 19 Δεκεμβρίου το πλοίο είχε επιθεωρηθεί από τις λιμενικές αρχές της Πάτρας και είχαν διαπιστωθεί πέντε σοβαρές παρατηρήσεις που αφορούσαν τα σωστικά μέσα, τη στεγανοποίηση των θυρών, την πυρασφάλεια στις πόρτες αλλά και το σχέδιο διάσωσης (SAR). Νόμιμα δόθηκε 15 μέρες προθεσμία για αποκατάσταση (προσαρμογή) των παρατηρήσεων, αλλά προφανώς οι ελλείψεις δεν είχαν προλάβει να αποκατασταθούν. Αν όμως είναι τόσο σοβαρές, πώς είναι δυνατόν να δίνεται άδεια απόπλου σ' ένα πλοίο το οποίο μεταφέρει πάνω από 400 άτομα;

■ Η οργανική σύνθεση του πλοίου, μόλις 56 άτομα, κάλυπτε τις ανάγκες και ειδικά σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης;

■ Τι συνέβη και η φωτιά εξαπλώθηκε τόσο γρήγορα στο πλοίο; Δεν λειτούργησαν τα μέσα πυρόσβεσης;

Εξίσου σοβαρά ερωτήματα θέτουν και τέσσερα ναυτεργατικά σωματεία (ΠΕΜΕΝ, Στέφενσων, ΠΕΕΜΑΓΕΝ, ΠΕΠΡΝ). Οπως τονίζουν σε σχετική ανακοίνωσή τους, ποιες είναι οι πραγματικές αιτίες της πυρκαγιάς, υπήρχε η αναγκαία στεγανότητα του πλοίου και γιατί δεν έγινε δυνατόν να αντιμετωπιστεί η πυρκαγιά από την αρχή;

• Γιατί ενώ η πυρκαγιά εκδηλώθηκε περίπου στις 4 τα ξημερώματα απομακρύνθηκαν μόνο 150 επιβάτες με σωσίβιες λέμβους και παρέμεινε στο πλοίο μεγάλος αριθμός επιβαινόντων;

• Ποιο είναι το ιστορικό του πλοίου, αν δηλαδή δικαιολογείται η παρουσία τόσο μεγάλου αριθμού επιβατών και οχημάτων, μολονότι πρόκειται για μετασκευασμένο οχηματαγωγό;

• «Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι το κυνηγητό του κέρδους των εφοπλιστών δεν συμβιβάζεται με τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα» σημειώνουν και προσθέτουν πως «όπως έχει αποκαλυφθεί, πίσω από τραγικά ναυάγια, πυρκαγιές κ.ά. βρίσκονται σοβαρές παραλείψεις της αξιοπλοΐας των πλοίων, με οδυνηρές συνέπειες για τους επιβάτες και τους ναυτεργάτες».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Πύρινος εφιάλτης εν πλω

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας