Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
20.4° 18.4°
1 BF
73%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
21.3° 18.6°
3 BF
67%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
18°C
21.0° 17.7°
2 BF
76%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
2 BF
67%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
72%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
19.8° 19.8°
1 BF
71%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.4° 13.4°
2 BF
62%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.3° 20.3°
1 BF
68%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
20.2° 19.4°
4 BF
73%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.8°
1 BF
58%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.9°
3 BF
60%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.7° 18.7°
1 BF
72%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.9° 19.9°
3 BF
73%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
21°C
20.6° 20.6°
2 BF
61%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
20°C
20.5° 18.4°
3 BF
58%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.3° 18.8°
4 BF
79%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.0° 20.0°
2 BF
53%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
19.9° 18.3°
3 BF
66%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
21°C
20.7° 20.7°
3 BF
68%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
2 BF
61%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Οι σήραγγες στο όρος Οθρυς έχουν μπει στο μικροσκόπιο της Δικαιοσύνης

Σιδηροδρομικό γιοφύρι της Αρτας

H ολοκλήρωση της βασικής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη, που αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία στις αρχές του 2017, συνδέεται με πολλά... παρατράγουδα, τα οποία κατά καιρούς έχουν μπει στο μικροσκόπιο του επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, της ελληνικής Δικαιοσύνης αλλά και της OLAF, της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης.

Στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα εκκρεμεί εδώ και μια εικοσαετία το νέο τμήμα Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός, μήκους 106 χιλ., το οποίο θα αντικαταστήσει τη σημερινή διαδρομή των 122 χλμ. Θα συντομεύσει κατά μία ώρα το ταξίδι που σ' αυτό το κομμάτι γίνεται σήμερα με ντιζελοκίνητες μηχανές, οι οποίες είναι ενεργοβόρες και επιβαρύνουν με 18 εκατ. ευρώ το ετήσιο κόστος λειτουργίας.

Η νέα γραμμή διασχίζει το όρος Καλλίδρομο με δίδυμες σήραγγες (σ.σ. μία σε κάθε ρεύμα κυκλοφορίας), μήκους 9 χλμ. η κάθε μία, περνά από την πεδιάδα του Σπερχειού, κάνει στάση στο Λιανοκλάδι και συνεχίζει στο όρος Οθρυς, πάλι με δίδυμες σήραγγες μήκους 6,4 χλμ. η κάθε μία, για να καταλήξει στον σταθμό του Δομοκού και να συνεχίσει κανονικά το ταξίδι στην από χρόνια ηλεκτροκίνητη γραμμή. Είναι οι μεγαλύτερες σιδηροδρομικές σήραγγες των Βαλκανίων και συμπληρώνονται από 49 μικρές και μεγάλες γέφυρες, συνολικού μήκους 6,1 χλμ.

Η σιδηροδρομική περιπέτεια ξεκίνησε το 1997 και προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε ένα χρόνο, κάνοντας... σκόνη το περίφημο γεφύρι της Αρτας. Τα έργα, που κατά καιρούς επιθεωρήθηκαν από πρωθυπουργούς και υπουργούς, ξεκίνησαν με προϋπολογισμό περίπου 600 εκατ. ευρώ και, με πρόσχημα τα σοβαρά γεωλογικά προβλήματα, εκτινάχθηκε στο 1,5 δισ. ευρώ!

Πάλι ο «Ακτωρ»

Το τελευταίο κατασκευαστικό πακέτο υπογράφηκε το 2007 και περιλάμβανε τρεις ανεξάρτητες εργολαβίες συνολικού ύψους 617 εκατ. ευρώ. Το σημαντικότερο κομμάτι αφορούσε τις σήραγγες στο όρος Οθρυς με προϋπολογισμό 324 εκατ. ευρώ. Κατακυρώθηκε σε κατασκευαστικό όμιλο με επικεφαλής την εταιρεία «Ακτωρ» του ομίλου Μπόμπολα, που έδωσε έκπτωση 35,31% διαμορφώνοντας το συμβατικό ποσό στα 209,7 εκατ. ευρώ.

Με βάση την αρχική σύμβαση έπρεπε να παραδοθεί τον Απρίλιο του 2011. Η προθεσμία μετατέθηκε για τον Αύγουστο του 2012 και το έργο παραδόθηκε λίγο πριν από τα φετινά Χριστούγεννα, αλλά αυτό δεν εμπόδισε τους αρμόδιους της ΕΡΓΟΣΕ να... πανηγυρίζουν. «Κατασκευάστηκε εντός της συμβατικής προθεσμίας», αναφέρει η σχετική ανακοίνωση της κρατικής εταιρείας και προσθέτει ότι ο οικονομικός απολογισμός έκλεισε στα 206,9 εκατ. ευρώ, κατά 2,8 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με το συμβατικό αντικείμενο. Θα ήταν πανελλήνια επιτυχία στον τομέα των έργων, αν δεν υπήρχαν οι προηγούμενες πολύχρονες και κυρίως κοστοβόρες περιπέτειες.

Οι έρευνες

Στα τέλη του 2015 αναμένεται να ολοκληρωθεί άλλη μια εργολαβία που αφορά τις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις στο τμήμα Τιθορέα-Δομοκός, με προϋπολογισμό 370 εκατ. ευρώ. Για να τεθεί σε λειτουργία η νέα γραμμή θα χρειαστεί να ακολουθήσει τρίτη εργολαβία που θα αφορά το σύστημα ηλεκτρονικής διαχείρισης της κυκλοφορίας.

Οι συμβάσεις για τις σήραγγες σε Καλλίδρομο και Οθρυ είναι από χρόνια αντικείμενο ερευνών. Για την πρώτη περίπτωση έχει εκδοθεί πόρισμα-καταπέλτης από τον Λ. Ρακιντζή και η υπόθεση βρίσκεται στο στάδιο της διερεύνησης από τις δικαστικές αρχές. Αντικείμενο της έρευνας είναι κονδύλι 37 εκατ. ευρώ που δόθηκε στην «Ακτωρ» για εργασίες οι οποίες πιστοποιήθηκαν από την ΕΡΓΟΣΕ αλλά ερευνάται αν έχουν γίνει! Για το θέμα έχει ζητηθεί πραγματογνωμοσύνη από το Τεχνικό Επιμελητήριο, η οποία δεν έχει παραδοθεί. Ο φάκελος έχει επίσης παραπεμφθεί στις Βρυξέλλες, όπου εξετάζεται από την OLAF.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Σιδηροδρομικό γιοφύρι της Αρτας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας