Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
17.4° 14.6°
1 BF
80%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.3° 14.6°
3 BF
83%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.7° 15.0°
3 BF
79%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
12°C
11.9° 11.9°
0 BF
87%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
2 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
0 BF
94%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.6° 15.6°
1 BF
87%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.2° 13.8°
2 BF
99%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.0° 14.9°
1 BF
74%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.0° 16.0°
1 BF
75%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
16°C
16.2° 16.2°
1 BF
78%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
16°C
16.4° 16.4°
2 BF
51%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
17°C
18.4° 17.2°
0 BF
75%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
77%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.0° 13.8°
2 BF
76%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
14°C
14.3° 14.3°
2 BF
82%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.8° 15.8°
2 BF
84%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.3° 11.3°
1 BF
94%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 25 Απριλίου, 2025
Οι εργολάβοι πείστηκαν να ανοίξουν ξανά τα εργοτάξια λαμβάνοντας 30,8 εκατ. ευρώ ως πρώτη δόση από τα 80 εκατ. που τους έχει επιδικάσει η διαιτησία | ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ ΦΑΝΗ ΤΡΥΨΑΝΗ

Λαδώνουν τους μετροπόντικες

Με 30,8 εκατ. ευρώ φαίνεται ότι πείστηκαν οι εργολάβοι του πολύπαθου μετρό της Θεσσαλονίκης να ανοίξουν πάλι τα εργοτάξια και να βάλουν μπροστά τις μηχανές στους δύο μετροπόντικες που κατασκευάζουν τις δίδυμες σήραγγες.

Είναι η πρώτη δόση από τα 80 εκατ. που έχουν ήδη κερδίσει μέσα από διαιτησίες, ενώ οι συνολικές διεκδικήσεις τους ανέρχονται σε 720 εκατ. ευρώ και μαζί με την επικαιροποίηση φθάνουν το 1,1 δισ. ευρώ!

Το μεγαλύτερο μέρος των απαιτήσεων, σχεδόν 350 εκατ. ευρώ, αφορά το χρονοδιάγραμμα των έργων για το οποίο έχουν ήδη δικαιωθεί από τη διαιτησία, αλλά η χρηματική τους διεκδίκηση θα επανεξεταστεί.

Με αυτά τα δεδομένα, εκτιμάται ότι η τελική συμφωνία με το υπουργείο θα κλείσει με καταβολή 190-200 εκατ. ευρώ προς τους εργολάβους.

Για την ακρίβεια με τον υπεργολάβο. Πρόκειται για τον εργολάβο της επέκτασης προς Καλαμαριά, ο οποίος αναλαμβάνει ολόκληρο το «πακέτο», που περιλαμβάνει και το βασικό έργο.

Το υπουργείο πρέπει να εξασφαλίσει το ποσό με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ή από εθνικούς πόρους.

Εκτός από τα πρόσθετα κονδύλια, το «κλειδί» για τη συνέχιση των έργων βρίσκεται στους μετροπόντικες, που έφθασαν πριν από 2,5 χρόνια στον σταθμό της Ανάληψης και –παρόλο που απέμεναν άλλα 1.900 μέτρα σήραγγας– αποσυναρμολογήθηκαν και μεταφέρθηκαν στη Νέα Ελβετία.

Στη συνέχεια πέρασαν στη δικαιοδοσία των εργολάβων της επέκτασης για να τους μεταφέρει στον μελλοντικό σταθμό της Μίκρας και να τους χρησιμοποιήσουν από τον Φεβρουάριο στην κατασκευή των σηράγγων προς Καλαμαριά.

Η νέα συμφωνία αναφέρει ότι τα γιγάντια μηχανήματα θα συναρμολογηθούν μέσα στον σταθμό της Νέας Ελβετίας και θα αρχίσουν να κατασκευάζουν τις σήραγγες του βασικού έργου, αλλά με αντίθετη κατεύθυνση, από το τέρμα προς το κέντρο.

Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ολοκλήρωση των εργασιών ώς τις αρχές του 2017, ώστε να ακολουθήσουν τις σήραγγες της επέκτασης.

Αυτό όμως συνεπάγεται παράταση του χρονοδιαγράμματος της επέκτασης για έναν χρόνο, ώς τα τέλη του 2018, βεβαίως με την ανάλογη αποζημίωση.

Τρία χρόνια μετά την προβλεπόμενη λειτουργία του βασικού έργου, έχουν ολοκληρωθεί τα έργα μόνον σε 8 από τους συνολικά 13 σταθμούς, ενώ δεν έχουν ξεκινήσει τα ηλεκτρομηχανολογικά.

Σε πιο προχωρημένο στάδιο είναι ο σταθμός Ευκλείδης, όπου έχουν τοποθετηθεί και οι κυλιόμενες σκάλες. Σε άλλους τρεις τα έργα έχουν υλοποιηθεί κατά 50%, ενώ σοβαρές καθυστερήσεις υπάρχουν σε δύο:

● Στη Βούλγαρη, από όπου οι μετροπόντικες θα περάσουν χωρίς να έχει προλάβει να κατασκευαστεί το «κουτί» του σταθμού. Θα προστεθεί εκ των υστέρων, όπως έγινε στο Παπάφειο, όπου λόγω των ενστάσεων της Εκκλησίας το κόστος αυξήθηκε κατά 18 εκατ. ευρώ.

● Στη Βενιζέλου, όπου υπάρχουν τα γνωστά προβλήματα με την αρχαιολογία. Το θετικό είναι ότι έχει κατασκευαστεί το «κουτί» του σταθμού, αλλά δεν έχει δοθεί λύση για τα αρχαία που έχουν εντοπιστεί σε βάθος δύο μέτρων από το επίπεδο των γνωστών ευρημάτων.

Στο βασικό έργο απομένει επίσης η κατασκευή της σήραγγας από τον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας ώς το αμαξοστάσιο, μήκους ενός χιλιομέτρου, που από την αρχή είχε προβλεφθεί να κατασκευαστεί με κλασική μέθοδο, χωρίς τη βοήθεια μετροπόντικα.

● Καλά νέα υπάρχουν και για το μετρό της Αθήνας, όπου τα έργα της επέκτασης προς τον Πειραιά είχαν ουσιαστικά σταματήσει εδώ και ένα οκτάμηνο, λόγω εμπλοκής με τον ΦΠΑ.

Το διαδικαστικό πρόβλημα λύθηκε με νομοθετική ρύθμιση και δόθηκαν στους εργολάβους 10,8 εκατ. ευρώ, ώστε ξεκινήσουν τα έργα τον Φεβρουάριο.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Λαδώνουν τους μετροπόντικες

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας