Την απαξίωση που βιώνουν καθημερινά στην Αθήνα τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τα εκατομμύρια των επιβατών τους έρχονται να επιβεβαιώσουν τα πρώτα στοιχεία της έρευνας που έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Απρίλιο με στόχο ένα Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής (ΣΣΜΑ).
Για την έρευνα, που θα κοστίσει 2,4 εκατομμύρια ευρώ, το κοινό ενημερώνεται καθημερινά με διαφημιστικά σποτ και ανακοινώσεις από τα μεγάφωνα του μετρό. Ομως, παρά τον επικοινωνιακό θόρυβο για το «ενδιαφέρον της κυβέρνησης» να ενισχύσει τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τις εξαγγελίες για δημόσια διαβούλευση, οι δημοσιογράφοι που ασχολούνται με τα θέματα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δεν κλήθηκαν να παρακολουθήσουν την ημερίδα που πραγματοποιήθηκε μέσα στο ίδιο το υπουργείο. Οπως κατά σύστημα κάνει αυτή η κυβέρνηση, οι διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι έλαβαν απλώς ένα δελτίο Τύπου με επιλεγμένες δηλώσεις από όσους μίλησαν στην ημερίδα και πρωτίστως με τις θριαμβολογίες του υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα και των υφυπουργών Βασίλη Οικονόμου και Νίκου Ταχιάου. Τι δεν ανέφερε το δελτίο; Στοιχεία όπως τα παρακάτω:
● Οτι στα χιλιάδες αυτοκίνητα Ι.Χ. που κατακλύζουν καθημερινά τους δρόμους επιβαίνουν κατά μέσον όρο μόλις 1,25 άτομα. Δηλαδή τα Ι.Χ. λειτουργούν σχεδόν σαν δίκυκλα θωρακισμένα με έναν τόνο λαμαρίνας, ενώ οι ίδιες μετρήσεις έδειξαν ότι σε κάθε δίκυκλο επιβαίνουν κατά μέσον όρο 1,1 επιβάτες. Στα ταξί, η μέση πληρότητα είναι 1,6 επιβάτες.
● Τα λεωφορεία πάσχουν από αραιά δρομολόγια στις ώρες αιχμής λόγω έλλειψης οχημάτων και προσωπικού αλλά και διότι δεν λαμβάνονται μέτρα διευκόλυνσης της κυκλοφορίας τους. Ενδεικτικό το στοιχείο ότι στις λεωφορειολωρίδες συνολικού μήκους 50 χιλιομέτρων που έχουν διαμορφωθεί, μόνο 1 στα 12 οχήματα που τις διασχίζουν είναι λεωφορείο. Ομως, εδώ το αστυνομοκρατούμενο κράτος δεν φαίνεται να δείχνει κάποια αυστηρότητα – ίσως διότι ξέρει πως δεν διαθέτει αρκετά λεωφορεία για να τις γεμίσει.
Τα παραπάνω στοιχεία αναφέρθηκαν στη χθεσινή ημερίδα από τον συγκοινωνιολόγο Πάνο Παπαδάκο, που μίλησε ως εκπρόσωπος της εταιρείας ΝΑΜΑ η οποία ανέλαβε την εκπόνηση του Στρατηγικού Σχεδίου. Ειδικότερος στόχος της ημερίδας ήταν η διαβούλευση με τους δήμους αφού εκείνοι θα πρέπει να έχουν ρόλο στη διαμόρφωση του νέου «συγκοινωνιακού χάρτη» της Αττικής κάπου στις αρχές του 2026. Το δελτίο Τύπου, πάντως, δεν περιείχε τέτοια στοιχεία, αλλά την αυτοαναφορικότητα των κυβερνητικών στελεχών:
Ο υπουργός Χρ. Σταϊκούρας μίλησε για την ανάγκη «να απαλλαγεί ο κλάδος των μεταφορών από τον άνθρακα» και αυτοδοξάστηκε επειδή από χθες κυκλοφορούν 250 νέα λεωφορεία, «με σκοπό να γίνουν 950 το καλοκαίρι του 2025», ενώ αναζητείται χρηματοδότηση για «επιπρόσθετα 700 λεωφορεία και τρόλεϊ».
Ο Β. Οικονόμου υποσχέθηκε στους επιβάτες ότι θα δουν καλύτερες συγκοινωνίες χάρη στη συνεργασία του υπουργείου με τον ΟΑΣΑ και το Υπερταμείο. Ο Ν. Ταχιάος μίλησε για το θετικό έργο που ήδη παράγει η κυβέρνηση αναφερόμενος στην Αττική Οδό, όπου κυρίως κυκλοφορούν Ι.Χ.
«Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς μπορούν να γίνουν το κυρίαρχο μέσο μετακίνησης, γιατί είναι η μόνη επιλογή για να ζούμε όλοι σε μια περιβαλλοντικά φιλική και καθαρή πόλη», είπε ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης.
«Για κάθε 1 ευρώ που επενδύουμε για οδικά έργα θα πρέπει να επενδύουμε πολλαπλάσιο ποσό για την προώθηση των ΜΜΜ, ώστε κάποια στιγμή να λύσουμε τα προβλήματα των μετακινήσεων στη μητροπολιτική περιοχή», τόνισε στην τοποθέτησή του ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Θανάσης Τσιάνος, που προειδοποίησε για ακόμη μεγαλύτερο κομφούζιο στους δρόμους: «Βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι όσον αφορά το σύστημα μεταφορών στην Αττική. Υπάρχει σημαντική αύξηση της ζήτησης των μετακινήσεων, που ήταν αναμενόμενη και αναδεικνύει με τον πιο εμφατικό τρόπο τις συνέπειες της αποεπένδυσης στον χώρο των μεταφορών κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Εάν δεν αναληφθεί άμεσα δράση, αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη και γενικευμένη κυκλοφοριακή συμφόρηση. Το οδικό δίκτυο μπορεί να εξυπηρετήσει συγκεκριμένο αριθμό οχημάτων και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εξυπηρετήσει όλες τις μετακινήσεις με ιδιωτικό όχημα».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας