Πολλά και ανατριχιαστικά θα ακούσουν οι πιστοί από άμβωνος αυτήν την Κυριακή, κάποια δε πρωτόφαντα, όπως ότι τα ηλιακά εγκαύματα οφείλονται στη... φύση όποιου τσουρουφλιστεί και (βεβαίως, βεβαίως) πως η ομοφυλοφιλία είναι αμαρτία, αλλά... ιάσιμη. Αυτά τα επιστημονικοφανή fake news θα ήταν μόνο για γέλια, αν το κήρυγμα που θα διαβαστεί σε δεκάδες χιλιάδες ιερούς ναούς δεν απευθυνόταν σε πολίτες που μπορεί να είναι ΛΟΑΤΚΙ+ οι ίδιοι ή τα παιδιά τους ή οι γονείς τους, προσβάλλοντάς τους ευθέως, αλλά και διακινώντας επικίνδυνα για την ψυχική υγεία και την κοινωνία μυθεύματα.
«Ο ήλιος αποστέλλει τις ακτίνες του σε όλη την κτίση, άλλοι όμως φωτίζονται και άλλοι καίγονται, και αυτό εξαρτάται από τη φύση αυτών που δέχονται τις ηλιακές ακτίνες» - αντιγράφω λέξη προς λέξη. Πρόκειται για τη μεταφορά που επέλεξε η Ιεραρχία για να μιλήσει για την «αγάπη της», που «άλλοι την αποδέχονται κι άλλοι όχι». Θα μπορούσε κανείς να προσπεράσει τη φράση σαν ένα αποτυχημένο ρητορικό σχήμα κι ίσως δεν έχει σημασία να σταθούμε σε αυτήν παρά μόνο ως δείγμα ανορθολογισμού. Γιατί η πραγματικά επικίνδυνη θέση της Εκκλησίας είναι η άποψη που διακινεί πως η ομοφυλοφιλία είναι αμαρτία και «αντιμετωπίζεται με τη μετάνοια, η οποία είναι αλλαγή τρόπου ζωής».
Θύματα
Οι ιεράρχες όχι μονάχα παθολογικοποιούν κάτι απολύτως φυσιολογικό, όπως ο σεξουαλικός προσανατολισμός, η ταυτότητα και η έκφραση φύλου ενός ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμου, αλλά εμμέσως ευλογούν τις «θεραπείες μεταστροφής», τις οποίες ο ΟΗΕ έχει χαρακτηρίσει βασανιστήρια - άλλωστε και στην εισήγησή του προς την Ιερά Σύνοδο την προηγούμενη εβδομάδα ο αρμόδιος μητροπολίτης κ. Νικόλαος είχε πει: «Αντί να ποινικοποιηθούν οι “θεραπείες μεταστροφής”, θα έπρεπε να αναπτυχθούν θεραπείες επιστροφής σε αυτό που ο κάθε άνθρωπος στη φύση του είναι» (περισσότερα για τις ψευδοθεραπείες αυτές και τα τραυματικά αποτελέσματά τους στα θύματα μπορείτε να διαβάσετε στην «Εφ.Συν.», 11.5.22, «Μια επιβεβλημένη απαγόρευση που μένει μετέωρη»). Υπενθυμίζουμε μονάχα πως στην πρώτη έρευνα για τις απάνθρωπες αυτές πρακτικές στην Ελλάδα, που παρουσίασε το Orlando LGBT+ πριν από τρία χρόνια, σε δείγμα 97 θυμάτων, θύτες ήταν ιερείς, πνευματικοί, μοναχοί και θεολόγοι σε 30 περιπτώσεις...
Η Εκκλησία στο κείμενο που θα διαβαστεί επαναλαμβάνει τα γνωστά επιχειρήματά της που εκκινούν από τη θεολογία για να φτάσουν μέχρι την υπαρξιακή απειλή για το έθνος (όπως ότι «ο λεγόμενος “γάμος των ομοφυλοφίλων” είναι ανατροπή του Χριστιανικού Γάμου και του θεσμού της πατροπαράδοτης ελληνικής οικογένειας», ότι «η ομοφυλοφιλία έχει καταδικαστεί από τη σύνολη εκκλησιαστική παράδοση», ότι «τα μελλοντικά παιδιά θα μεγαλώνουν χωρίς πατέρα ή μητέρα σε ένα περιβάλλον σύγχυσης των γονεϊκών ρόλων», ότι αφήνεται «ανοικτό παράθυρο για τη λεγόμενη “παρένθετη κύηση”»). Αυτό που έχει ενδιαφέρον ωστόσο (στον βαθμό που η Εκκλησία επηρεάζει ένα μέρος της δημόσιας σφαίρας) είναι ο λόγος που αρθρώνει για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Μαθαίνουμε λοιπόν πως οι ιεράρχες τα αποδέχονται σε «επιτρεπτά όρια», αλλά διαρρηγνύουν τα άμφιά τους αφού «η νομιμοποίηση του απολύτου “δικαιωματισμού”, που είναι θεοποίηση των δικαιωμάτων, προκαλεί την ίδια την κοινωνία».
Οι ιεράρχες δηλώνουν πως η «Εκκλησία ούτε συμπολιτεύεται ούτε αντιπολιτεύεται, αλλά πολιτεύεται κατά Θεόν και ποιμαίνει όλους. Γι’ αυτό και έχει ιδιαίτερο λόγο που πρέπει να γίνεται σεβαστός» - κι εν προκειμένω «είναι κάθετα αντίθετη προς το προωθούμενο νομοσχέδιο».
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής: Σύγχυση στο εσωτερικό της διοίκησης του Αγίου Ορους
Σε εντελώς άλλο μήκος κύματος από την Εκκλησία της Ελλάδος κινείται ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής, ο οποίος πρόσφατα επισκέφθηκε το Αγιον Ορος. Γύρω από την επίσκεψη του κ. Ελπιδοφόρου γράφτηκαν πολλά ρεπορτάζ, κάποια εκ των οποίων διακινούσαν την πληροφορία πως ήταν ανεπιθύμητος στην Αθωνική Πολιτεία γιατί είχε βαφτίσει τα παιδιά ενός γκέι ζευγαριού. Η συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» εκκινεί ακριβώς από αυτήν την επίσκεψη.
«Δεν υπήρχε πουθενά κάποια δυσκολία ή κάποιο κώλυμα ή κάποια ένδειξη δυσφορίας, τέλος πάντων. Κι αυτοί οι τέσσερις, οι οποίοι υπέγραψαν ένα ανακοινωθέν, δεν εκφράζουν το Αγιον Ορος, ούτε υπήρξε προφανώς η ομοφωνία την οποία επικαλούνται», αναφέρει ο κ. Ελπιδοφόρος, για να τονίσει στη συνέχεια: «Το πρόβλημα δεν είμαι εγώ. Το πρόβλημα είναι εσωτερικό της διοίκησης του Αγίου Ορους και των υπηρεσιών του, οι οποίες έχουν πάθει μια σχετική σύγχυση. Διότι ενώ ασφαλώς κάποιοι ενοχλούνται με οτιδήποτε έχει σχέση με τα ομόφυλα ζευγάρια και γενικά με τους ομοφυλόφιλους, από την άλλη δεν έχουν μία θεολογική βάση στην οποία μπορούν να στηριχθούν και να μου ασκήσουν κριτική, αφού όλοι έχουν βαφτίσει παιδιά. Τους ενοχλεί ότι φωτογραφήθηκα κατά τη διάρκεια του μυστηρίου και από αυτό θα μπορούσε να εκληφθεί ότι εγώ ευλογώ και τα ομόφυλα ζευγάρια. Μα, τότε το ίδιο θα μπορούσε να πει κανείς για προκαθήμενους Εκκλησιών, ας πούμε τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και τον Οικουμενικό Πατριάρχη, που έχουν φωτογραφηθεί, ας πούμε, με τον κύριο Κασσελάκη, ο οποίος δεν κρύβει τη σεξουαλική του ταυτότητα ο άνθρωπος».
Ως προς τη θέση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών ότι τα παιδιά των ομόφυλων ζευγαριών θα πρέπει να μεγαλώνουν και μετά να αποφασίζουν αν θέλουν να βαπτιστούν, ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής ανέφερε: «Δεν έχω καμία ιδιότητα που θα μου επέτρεπε να συμφωνώ ή να διαφωνώ με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών. Στη δική μας Εκκλησία δεν θεωρούμε ότι υπάρχει κάποιο κώλυμα για ένα παιδί οποιασδήποτε προέλευσης. Δεν μπορούμε να βάζουμε κάτω από το μικροσκόπιο τον τρόπο με τον οποίο συνελήφθη ένα παιδί και πώς ήρθε στον κόσμο».
Οπως ανέφερε ο κ. Ελπιδοφόρος, «η Εκκλησία περνάει μια αμηχανία, διότι LGBT υπήρχαν πάντοτε, δεν εμφανίστηκαν ξαφνικά στην εποχή μας σαν εξωγήινοι. Απλώς τώρα προσπαθούν να εξασφαλίσουν αξιοπρέπεια και σεβασμό από την υπόλοιπη κοινότητα. Η Εκκλησία πρέπει λοιπόν λίγο να ισορροπήσει και να επανεφεύρει τον ρυθμό και την ισορροπία που είχε πριν, αντιμετωπίζοντας όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτως των επιλογών ή των χαρακτηριστικών που έχει ο καθένας».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας