Φουρτούνες για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με νέες καθυστερήσεις στο έργο του 6ου προβλήτα. Ανατροπή στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των υποχρεωτικών επενδύσεων το οποίο προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης. Πώς ο πόλεμος στην Ουκρανία οδήγησε σε επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού που είχε κερδίσει η κοινοπραξία «Μytilineos-Rover Maritime-HDK».
Η επέκταση του 6ου προβλήτα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ήταν βασικό προαπαιτούμενο της σύμβασης παραχώρησης και αποτελεί το «μεγάλο έργο» όχι μόνο του ΟΛΘ αλλά και της πόλης! Δυστυχώς, όχι μόνο ο ιδιώτης επενδυτής αλλά και το ελληνικό Δημόσιο από την πλευρά του δεν έχουν μέχρι στιγμής καταφέρει να ικανοποιήσουν τη μεταξύ τους συμφωνία, τουλάχιστον όσον αφορά τα χρονοδιαγράμματα, όπως άλλωστε κάνει η κυβέρνηση λίγο-πολύ με όλα τα έργα της Θεσσαλονίκης.
Ετσι, ο μεν ΟΛΘ δεν έχει ακόμη ξεκινήσει τον 6ο προβλήτα που κανονικά θα έπρεπε να παραδίδεται επτά χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης (2018), δηλαδή το 2025, το δε ελληνικό Δημόσιο δεν έχει ακόμη αποπερατώσει τα «έργα σύνδεσης», ήτοι την οδογέφυρα και τη νέα σιδηροδρομική γραμμή που θα εξυπηρετούν το λιμάνι. Για την Ιστορία να αναφέρουμε ότι η σύμβαση παραχώρησης προέβλεπε έργα 180 εκατ. ευρώ από τον ιδιώτη, εκ των οποίων τα 130 εκατ. ευρώ αφορούν τον 6ο προβλήτα.
Εν πάση περιπτώσει, η μεγάλη ανατροπή έγινε γνωστή χθες το απόγευμα με επίσημη ανακοίνωση του ΟΛΘ, το Δ.Σ. του οποίου αποφάσισε να επαναπροκηρύξει τον διαγωνισμό που αρχικά είχε προκηρυχθεί στα τέλη του 2019, με προσωρινό ανάδοχο την κοινοπραξία Μytilineos-Rover Maritime-HDK τον Φεβρουάριο του 2022.
Στη… νέα πρόσκληση ενδιαφέροντος που δημοσιεύτηκε, καταληκτική ημερομηνία αναφέρεται η 22α Δεκεμβρίου 2023, ενώ το 2ο στάδιο του διαγωνισμού και η επιλογή προσωρινού αναδόχου τοποθετούνται στο 1ο τρίμηνο του 2024, όταν δηλαδή το έργο του 6ου προβλήτα θα έπρεπε να πλησιάζει στην αποπεράτωσή του αν ίσχυαν όσα προβλέπονται από τη σύμβαση παραχώρησης.
Η ανακοίνωση
Με σχετική της ανακοίνωση στο Χρηματιστήριο, η ΟΛΘ Α.Ε. εξηγεί: «Η Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. («ΟΛΘ Α.Ε.» ή η «Εταιρεία») ενημερώνει το επενδυτικό κοινό ότι δυνάμει της υπ’ αριθμ. 7789/10.11.2023 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας, αποφασίστηκε η Επαναπροκήρυξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για την επιλογή Αναδόχου του Εργου «6ος Προβλήτας, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής» (το «Εργο»), το οποίο εντάσσεται στις Υποχρεωτικές Επενδύσεις βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης της Εταιρείας με το Ελληνικό Δημόσιο, με τη δημοσίευση Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος προς τις ενδιαφερόμενες Εργοληπτικές Επιχειρήσεις για συμμετοχή στο 1ο Στάδιο «Προεπιλογή του Διαγωνισμού».
Η εν λόγω απόφαση για την υλοποίηση του Εργου λήφθηκε λόγω των νέων απαιτήσεων που προέκυψαν από τη νομοθετική μεταβολή του τρόπου αδειοδότησης, ώστε να επιτευχθούν οι βέλτιστοι όροι για την Εταιρεία.
Το Διοικητικό Συμβούλιο συνεπώς, με την ίδια απόφασή του, ενέκρινε την ακύρωση της Διαγωνιστικής Διαδικασίας για την επιλογή αναδόχου του Εργου, σύμφωνα με τους όρους 4.2. της Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή στο 1ο Στάδιο της Προεπιλογής και τους όρους 4.2.7 και 4.4. της Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών για συμμετοχή στο 2ο Στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η Εταιρεία θα ενημερώνει το επενδυτικό κοινό για οποιαδήποτε εξέλιξη».
Σύμφωνα με την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που δημοσιεύτηκε στις 13/11/2023, η ΟΛΘ Α.Ε. καλεί τις ενδιαφερόμενες εργοληπτικές επιχειρήσεις να συμμετάσχουν στο 1ο στάδιο-προεπιλογή του διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου του έργου «6ος προβλήτας, επέκταση λιμενικής υποδομής», με ενδεικτικό προϋπολογισμό 130 εκατ. ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις, με τους υποψηφίους που προεπιλέγονται στο 1ο στάδιο να περνάνε στο 2ο στάδιο, που είναι το στάδιο υποβολής οικονομικών προσφορών.
Οι εταιρείες που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό θα πρέπει να υποβάλουν φακέλους με τα πιστοποιητικά οικονομικής και τεχνικής ικανότητας ώς τις 22 Δεκεμβρίου 2023. Τα αποτελέσματα της προεπιλογής θα ανακοινωθούν στο α’ τρίμηνο 2024, εντός του οποίου θα πρέπει να υποβληθούν και οι φάκελοι για το 2ο στάδιο, ενώ η επιλογή του προσωρινού αναδόχου θα γίνει πάλι μέσα στο α’ τρίμηνο 2024.
Στον διεθνή διαγωνισμό μπορούν να μετέχουν εταιρείες με εργοληπτικό πτυχίο 6ης ή και μεγαλύτερης τάξης, όπως και κοινοπραξίες εταιρειών. Οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν πιστοποιημένη εμπειρία κατασκευής λιμενικών έργων, εντός των τελευταίων δέκα ετών, συνολικού προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ, να έχουν κατασκευάσει εντός των τελευταίων δέκα ετών (περίοδος 1/11/2013-31/10/2023) κρηπιδότοιχο μήκους τουλάχιστον 300 μ. από κυψελωτά κιβώτια οπλισμένου σκυροδέματος (caissons).
Πώς φτάσαμε εδώ
Σύμφωνα με πληροφορίες από «κύκλους» των ελληνικών λιμανιών, η επαναπροκήρυξη του έργου μπορεί να φαίνεται «βολική» σε κάποιους, αλλά ήταν μονόδρομος για τον ΟΛΘ, μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που αλλάζει το καθεστώς των αναδόχων λιμενικών έργων. Οι ίδιοι «κύκλοι» επισημαίνουν, μάλιστα, ότι τον ρόλο του στη νέα κατάσταση έπαιξε και ο πόλεμος στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας, οι αλλαγές ήρθαν με αφορμή το «μπλοκάρισμα» των έργων στο λιμάνι του Πειραιά με απόφαση του ΣτΕ όπου είχαν προσφύγει γειτονικοί δήμοι. Πλέον, απαιτείται Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων επί του master plan για τους όρους χρήσης γης και δόμησης.
Οι λιμενικοί «κύκλοι» αναφέρουν όμως και κάτι άλλο: Οταν έγινε ο προηγούμενος διαγωνισμός υπήρχαν στη χώρα τουλάχιστον έξι-επτά κατασκευαστικές εταιρείες που μπορούσαν να υλοποιήσουν λιμενικά έργα. Ο πόλεμος στην Ουκρανία ωστόσο αύξησε σημαντικά τα κόστη κι έτσι έγιναν πολλές συγχωνεύσεις που δημιούργησαν ένα νέο τοπίο στον χώρο των λιμενικών έργων, με μόνο τέσσερις κατασκευαστικές εταιρείες να έχουν δυνατότητα συμμετοχής και κατασκευής.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας