«Μεταξύ σφύρας και άκμονος» οι εργαζόμενοι στην υπεύθυνη για τη λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου Hellenic Train. Αφ’ ενός καλούνται να βάλουν πλάτη στην εταιρεία που μετά τα Τέμπη και τις καταστροφικές πλημμύρες έχει χάσει το 95% των εσόδων της, αφ’ ετέρου είναι αναγκασμένοι να τρέξουν εκείνοι ζητώντας άμεσα συνάντηση με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και καλώντας να υπάρξει συνεννόηση ανάμεσα στα εμπλεκόμενα μέρη.
Σύμφωνα και με το χθεσινό πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.», ο ελληνικός σιδηρόδρομος βρίσκεται κοντά στο σημείο μηδέν καθώς πλέον τα δρομολόγια που εκτελούνται είναι ελάχιστα και τα έσοδα απέχουν έτη φωτός από το να καλύψουν τη μισθοδοσία των περίπου 1.100 υπαλλήλων της Hellenic Train.
Η ιταλική διοίκηση της εταιρείας κάλεσε χθες τα τρία σωματεία των εργαζομένων και για πρώτη φορά έθεσε προϋποθέσεις για τη συνέχιση της λειτουργίας. Δηλαδή, ενώ μετά την καταστροφή των Τεμπών δήλωνε ότι θα στηρίξει την επένδυσή της στην Ελλάδα, τώρα ζητά εξασφαλίσεις που αφορούν τόσο τις κρατικές επιδοτήσεις όσο και τις δεσμεύσεις για το άμεσο μέλλον του σιδηροδρόμου μετά τις καταστροφές στο δίκτυο. Σύμφωνα με πληροφορίες:
● Σχετικά με τις κρατικές επιδοτήσεις, τονίζεται ότι το ελληνικό Δημόσιο δεν έχει καταβάλει ποσό 75 εκατ. ευρώ από ολόκληρο το 2022 και το μισό 2023 για τις «άγονες γραμμές» αλλά και ακόμη 20 εκατομμύρια για τις απώλειες εσόδων λόγω Covid και το αυξημένο ενεργειακό κόστος.
● Ενίσχυση για την πανδημία ή το ενεργειακό κόστος έχουν λάβει πλήθος μεταφορικών φορέων (ΚΤΕΛ, αεροπορικές, αυτοκινητόδρομοι, αστικές συγκοινωνίες). Χθες μόλις υπεγράφη ενίσχυση 3,3 εκατ. στον ΟΑΣΑ για την πανδημία Αυγούστου-Οκτωβρίου του 2022. Επιδοτήσεις τέτοιες λαμβάνει και η ΣΤΑΣΥ (μετρό-τραμ) παρά το γεγονός ότι φέρεται να έχει οφειλές ύψους 9,5 εκατομμυρίων προς τον ΟΣΕ από το 2018 για ηλεκτροδότηση και χρήση του δικτύου της γραμμής προς το αεροδρόμιο Σπάτων.
● Η ιταλική διοίκηση της Hellenic Train δεν έδωσε χθες αναλυτικά στοιχεία, αλλά είπε στους εργαζομένους ότι τα ποσά που εκείνη οφείλει προς τον ΟΣΕ και το Δημόσιο είναι σαφώς λιγότερα από εκείνα που της οφείλονται. Υπενθυμίζεται ότι υπάρχει πλήρης διχογνωμία εδώ και χρόνια επί του θέματος. Δηλαδή, ενώ το 2018 πλήρωσε 14 εκατ. στον ΟΣΕ για ετήσια τέλη υποδομής (χρήση του δικτύου), το ποσό αυτό εκτοξεύτηκε το 2020 και το 2021 στα 32 εκατομμύρια και το 2022 στα 40,8 εκατομμύρια. Σε αυτά τα τέλη προστίθενται τέλη ηλεκτροδότησης που από τα 8 εκατ. το 2021 πήγαν το 2022 στα 17 εκατομμύρια, αλλά προφανώς και το ετήσιο κόστος λειτουργίας που αφορά μισθοδοσία (45 εκατ.), μίσθωση τροχαίου υλικού και συντήρηση.
● Διοίκηση και εργαζόμενοι της πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα έχουν πάλι συνάντηση ύστερα από πέντε μέρες για να βρεθούν τρόποι περιορισμού του κόστους λειτουργίας. Θέμα αναστολών και διαθεσιμοτήτων δεν ετέθη χθες, αλλά έγινε λόγος για μείωση των όποιων υπερωριών με δεδομένο ότι τα δρομολόγια είναι πλέον ελάχιστα. Τι θα συμβεί όμως με τις υπερωρίες των εργαζομένων στην τεχνική συντήρηση εάν αποφασιστεί να γίνουν εκτεταμένες εργασίες που έχουν μείνει πίσω σε μονάδες και συρμούς;
● Το βασικό ερώτημα αφορά πλέον τη στάση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που θα πρέπει να ξεκαθαρίσει ποιες είναι οι προθέσεις του καθώς θεωρείται δεδομένο ότι η Hellenic Train θα αλλάξει το «μπίζνες πλαν» της για το 2024. Τα δρομολόγια στον βασικό άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης θα επιστρέψουν κανονικά σε δύο χρόνια και το υπουργείο μόλις χθες ανακοίνωσε στη Διαύγεια την πρόθεσή του να χρηματοδοτήσει με 14 εκατομμύρια τα έργα για την κατασκευή προσωρινής γραμμής σε τμήμα 40 χιλιομέτρων κοντά στον Δομοκό. Υπενθυμίζεται ότι τα έργα θα γίνουν από τον ΟΣΕ, ο οποίος, όμως, είναι εκείνος που ζητά τα αυξημένα τέλη υποδομής από τη Hellenic Train.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας