Με ένα ακόμη πιο κουτσουρεμένο πρόγραμμα επιβατικών δρομολογίων σε σχέση με όσα ανακοινώθηκαν πριν από μία εβδομάδα ξεκινά σήμερα η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου, καθώς οι μηχανοδηγοί ζήτησαν και δεν έλαβαν συγκεκριμένες διασφαλίσεις που αφορούν κυρίως το πέρασμα μέσα από τα μεγάλα σιδηροδρομικά τούνελ.
Χαρακτηριστικό της διελκυστίνδας που αναπτύχθηκε είναι το γεγονός ότι το τελικό πρόγραμμα δρομολογίων για σήμερα ανακοινώθηκε λίγο πριν από τις 9 χθες βράδυ. Με βάση τη σχετική ανακοίνωση της Hellenic Train, από σήμερα πραγματοποιούνται δρομολόγια στις παρακάτω γραμμές:
● Πειραιάς - Αθήνα - Αεροδρόμιο
● Ανω Λιόσια - Αεροδρόμιο
● Ανω Λιόσια - Κάντζα
● Αθήνα - Χαλκίδα - Αθήνα
● Προαστιακός Πάτρας (Κάτω Αχαΐα)
● Ολυμπία - Πύργος - Κατάκολο
● Διακοφτό - Καλάβρυτα
Αυτό σημαίνει ότι τα δρομολόγια θα ξεκινήσουν στις μικρότερου μήκους διαδρομές που δεν περνούν μέσα από μεγάλα τούνελ, για τα οποία έχουν διατυπωθεί σοβαρότατες παρατηρήσεις ασφαλείας και από την Πυροσβεστική Υπηρεσία, όπως δημοσίευσε και η «Εφ.Συν.» χθες.
Υπενθυμίζεται ότι, πριν από μία εβδομάδα, ο αρμόδιος υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, είχε ανακοινώσει ότι σήμερα θα ξεκινούσαν δρομολόγια σε πολύ περισσότερες κατευθύνσεις. Δηλαδή, εκτός από τα δρομολόγια που ανακοίνωσε χθες η Hellenic Train, o κ. Γεραπετρίτης είχε τότε προαναγγείλει δρομολόγια στις διαδρομές:
● Θεσσαλονίκη - Φλώρινα
● Θεσσαλονίκη - Δράμα
● Αλεξανδρούπολη - Ξάνθη
● Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο
● Βόλος - Μηλιές
● Εμπορευματικά από Θεσσαλονίκη προς Ειδομένη και Προμαχώνα (1 ή 2 ζεύγη)
● Εμπορευματικά Θριάσιο - Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζεύγη ημερησίως)
ΝΑΤΟϊκά δρομολόγια
Τα δρομολόγια προαστιακού χαρακτήρα στη Βόρεια Ελλάδα «κόπηκαν» μπροστά στις διασφαλίσεις που ζήτησαν οι μηχανοδηγοί της Hellenic Train, ενώ είναι πολύ πιθανό εκείνα του «μουντζούρη» στο Πήλιο να υλοποιηθούν μέσα στο ερχόμενο Σαββατοκύριακο.
Οσο για τις εμπορευματικές μεταφορές, για τις οποίες πιέζουν αφόρητα οι εταιρείες διαμετακόμισης αγαθών, εκείνες μεταξύ Θριασίου - Θεσσαλονίκης δεν θα ξεκινήσουν, καθώς δεν δόθηκαν γραπτές διαβεβαιώσεις από τον ΟΣΕ για την ασφάλεια στις σήραγγες και την εξασφάλιση ακώλυτης ραδιοεπικοινωνίας.
Ομως, ο ΟΣΕ έχει δώσει την έγκριση για την εκτέλεση μεταφορών για λογαριασμό του ΝΑΤΟ στη γραμμή Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο - Σβίλεγκραντ, οι οποίες και αναμένεται να επανεκκινήσουν σήμερα. Επίσης, υπάρχει έγκριση και για εμπορευματικά δρομολόγια από Θεσσαλονίκη προς Ειδομένη.
Για την εκτέλεση των δρομολογίων σε αυτήν τη φάση θα τηρούνται χαμηλότερα όρια ταχύτητας (80 χλμ./ώρα για εμπορευματικά και προαστιακά δρομολόγια), γεγονός το οποίο μειώνει κάθετα τη χωρητικότητα του δικτύου. Επίσης, η κυβέρνηση έχει πει ότι οι αμαξοστοιχίες θα κινούνται σε διαφορετικές ώρες τη νύχτα, ώστε να μην υπάρχει το ενδεχόμενο να διασταυρωθούν σε σημεία όπου υπάρχει μονοδρόμηση της γραμμής. Επίσης, σε όλα τα δρομολόγια θα υπάρχουν δύο μηχανοδηγοί και τουλάχιστον ένας συνοδός, ενώ δύο σταθμάρχες θα στελεχώνουν σταθμούς όπως ο Παλαιοφάρσαλος, το Λιτόχωρο και το Πλατύ.
Ασάφεια επικρατεί σχετικά με το τι θα συμβεί με τους 73 σταθμάρχες που έχουν προσληφθεί με μπλοκάκι ή από μετάταξη (όπως ο προφυλακισμένος σταθμάρχης της Λάρισας). Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) έχει αποφανθεί ότι οι συγκεκριμένοι σταθμάρχες έχουν ελλιπή θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση αλλά και κενά στον έλεγχο της σωματικής και ψυχολογικής κατάστασης. Σε πρώτη φάση, ο κ. Γεραπετρίτης έδειξε να απαξιώνει την απόφαση της ΡΑΣ, αλλά χθες διακινήθηκε η πληροφορία ότι το συγκεκριμένο προσωπικό θα απασχοληθεί σε μια ειδικότητα που δεν υπάρχει, εκείνη του «βοηθού σταθμάρχη».
Πριν από την ανακοίνωση των δρομολογίων με τα οποία ξεκινά πάλι ο σιδηρόδρομος, η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ), που εκπροσωπεί τους μηχανοδηγούς της Hellenic Train, είχε διατυπώσει συγκεκριμένα σημεία ως προϋποθέσεις για την επανεκκίνηση. Συγκεκριμένα ζήτησε:
1. Για τη γραμμή Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη, λειτουργία των επικοινωνιών σε όλη τη διαδρομή και όλες τις ισόπεδες διαβάσεις, με φύλαξη σε όσες δεν υπάρχει ή κατάργησή τους. Αρση των βραδυποριών (6-10 χιλιομέτρων) και αποκατάσταση της υποδομής σε αυτά τα σημεία.
2. Γραμμή Πλατύ - Φλώρινα. Δυνατότητα επικοινωνίας σε όλη τη διαδρομή, επάνδρωση σταθμού Εδεσσας, καθώς και χορήγηση των πιστοποιητικών καταλληλότητας γεφυρών. Ελεγχος της υποδομής στο χιλιομετρικό σημείο 142 έως 152, όπου έχει τεθεί βραδυπορία 40 χλμ., λόγω κατολισθήσεων.
3. Γραμμή Θεσσαλονίκη - Ειδομένη. Χορήγηση πιστοποιητικών καταλληλότητας γεφυρών, πλήρεις επικοινωνίες κατά μήκος της γραμμής.
4. Αξονας Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Γραπτή βεβαίωση για τη διέλευση από σήραγγες (Τέμπη, Πλαταμώνας), όπου έχουν διαπιστωθεί προβλήματα από την Πυροσβεστική κατά τον τελευταίο έλεγχό της και δυνατότητα επικοινωνίας εντός αυτών (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας). Αποκατάσταση επικοινωνίας όπου υπάρχουν προβλήματα (π.χ. Ορφανά-ΣΣ Λάρισας-Ευαγγελισμός).
5. Προαστιακός Πειραιάς - Κιάτο. Γραπτή βεβαίωση για τη διέλευση από σήραγγες όπου έχουν διαπιστωθεί προβλήματα από την Πυροσβεστική κατά τον τελευταίο έλεγχό της, φωτισμός και δυνατότητα επικοινωνίας εντός αυτών (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας).
6. Αλεξανδρούπολη - Ξάνθη. Επάνδρωση με σταθμάρχη του σταθμού Ξάνθης, λειτουργία - φύλαξη όλων των ΑΣΙΔ, διασφάλιση επικοινωνίας (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας).
7. Λάρισα - Βόλος. Λειτουργία και φύλαξη όλων των αφύλακτων ισόπεδων διαβάσεων.
8. Οι συρμοί ΑEG να τεθούν εκτός κυκλοφορίας, καθώς παρουσιάζουν διαρκή προβλήματα κατά την πορεία, μέχρι και την πλήρη αποκατάσταση προβλημάτων αυτών. H Ηellenic Train να διασφαλίσει ότι το τροχαίο υλικό που πρόκειται να κυκλοφορήσει στην πρώτη φάση θα πρέπει να είναι πλήρως λειτουργικό για την ασφάλεια όλων και την αποφυγή καθυστερήσεων.
9. Αμεση λειτουργία του GSM-R, εφόσον αυτό έχει πιστοποιηθεί.
Εκτός αυτών, η ΠΕΠΕ ζήτησε από τον ΟΣΕ να φροντίσει άμεσα και να ενημερώσει γραπτώς, εντός 10 ημερών, για τον σχεδιασμό και την εκπόνηση σχεδίου εκχόρτωσης των γραμμών σε όλη τη σιδηροδρομική υποδομή. Ζητούν, επίσης, καταγραφή όλων των συνομιλιών των μηχανοδηγών, καθώς, μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία, υπήρξε επιλεκτική διαρροή συνομιλιών που αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη από τις πραγματικές αιτίες της σιδηροδρομικής τραγωδίας. Τέλος, οι μηχανοδηγοί ενημέρωσαν ότι ο νέος επικεφαλής του ΟΣΕ, Π. Τερεζάκης, στη συνάντηση μαζί τους ανέφερε ότι η Hellenic Train έχει παραλάβει 30 φορητές συσκευές GSM-R.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας