Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
17.4° 14.6°
1 BF
80%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.3° 14.6°
3 BF
83%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.7° 15.0°
3 BF
79%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
12°C
11.9° 11.9°
0 BF
87%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
2 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
0 BF
94%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.6° 15.6°
1 BF
87%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.2° 13.8°
2 BF
99%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.0° 14.9°
1 BF
74%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.0° 16.0°
1 BF
75%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
16°C
16.2° 16.2°
1 BF
78%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
17°C
17.0° 17.0°
2 BF
50%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
17°C
18.4° 17.2°
0 BF
75%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
77%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.0° 13.8°
2 BF
76%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
14°C
14.3° 14.3°
2 BF
82%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.8° 15.8°
2 BF
84%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.3° 11.3°
1 BF
94%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 25 Απριλίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Eurokinissi-Βασίλης Παπαδόπουλος

Είμαστε επικίνδυνοι οδηγοί και το πληρώνουμε

Πίσω απ’ το τιμόνι κάνω… business ή καλύτερα πίσω απ’ το τιμόνι είμαι dangerous (επικίνδυνος), παραφράζοντας την πρόσφατη hip-hop επιτυχία. Αυτό δείχνει έρευνα του ευρωπαϊκού ινστιτούτου Fondation Vinci Autoroutes (άνοιξη 2019) για τους Ελληνες οδηγούς, που σε ποσοστό 50% αλληλοχαρακτηρίζονται «επικίνδυνοι»!

Τα ευρήματα έρχονται να επιβεβαιώσουν τα πιο πρόσφατα προσωρινά στατιστικά της Τροχαίας και της ΕΛΣΤΑΤ που δείχνουν αυξημένο αριθμό σοβαρών και θανατηφόρων ατυχημάτων για το 2019 σε σχέση με το 2018. Τη μαύρη πρωτιά στα θανατηφόρα τροχαία συνεχίζει να έχει η Κρήτη καθιστώντας επιτακτική την ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού Αξονά της (ΒΟΑΚ) όπως και άλλες σοβαρές παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο του νησιού.

Η έρευνα του ευρωπαϊκού ιδρύματος επιβεβαιώνει τα στερεότυπα περί απρόσεκτων Ελλήνων και προσεκτικών Σουηδών ή Γερμανών. Κρατώντας πάντοτε κάποιες επιφυλάξεις σχετικά με τον ορισμό κάποιων εννοιών και τη μεθοδολογία, πρόκειται σίγουρα για ένα μεγάλο δείγμα, καθώς συμμετείχαν 12.418 άτομα από Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Σουηδία, Ελλάδα, Πολωνία, Ολλανδία και Σλοβακία.

Ορισμένες από τις επικίνδυνες συμπεριφορές των Ελλήνων στο τιμόνι που καταγράφει η έρευνα είναι η οδήγηση με κινητό χωρίς τη χρήση handsfree ή συστήματος bluetooth (άρα χωρίς τουλάχιστον το ένα χέρι στο τιμόνι) σε ποσοστό 51%, το ότι οδηγούν αν και αισθάνονται αρκετά κουρασμένοι σε ποσοστό 48%, ενώ 71% χρησιμοποιεί βρισιές και εμφανίζει επιθετική συμπεριφορά έναντι άλλων οδηγών.

Οι πιο «ήρεμοι» οδηγοί δείχνουν να είναι οι Ολλανδοί σε ποσοστό 68% και ακολουθούν οι Πολωνοί, οι Σλοβάκοι και οι Ισπανοί. Αντίθετα, οι Ελληνες βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις με 49%. Επίσης, χαρακτηρίζονται ευγενικοί οδηγοί μόλις σε ποσοστό 26%, παρ’ ότι αυτό μας δίνει μία θέση στη μέση της κατάταξης, με τους Ιταλούς να χαρακτηρίζονται ευγενικοί σε ποσοστό 17%.

Πρωταθλητές στο κορνάρισμα αναδεικνύονται οι Ισπανοί με 66%, με τους πάντα λιγότερο θερμόαιμους Γερμανούς να βρίσκονται στον πάτο της σχετικής λίστας (33%).

Παίρνουν... ρίσκο

Ενα άλλο μεγάλο ρίσκο που παίρνουν οι Ελληνες είναι αυτό της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, σε ποσότητες μεγαλύτερες από το επιτρεπτό.

Το 24% των Ελλήνων συμμετεχόντων δηλώνει ότι έχει οδηγήσει υπό την επήρεια αλκοόλ, γεγονός που στο πληροφοριακό κείμενο της έρευνας παρουσιάζεται ως ιδιαίτερα ανησυχητικό, ενώ το 13% δηλώνει ότι συνεχίζει την οδήγηση ακόμα κι όταν αισθάνεται καθαρά τις συνέπειες και τις παρενέργειες του ποτού.

Φοβούνται τους άλλους

Ενα από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα είναι ότι το 50% των Ελλήνων οδηγών χαρακτηρίζει τους υπόλοιπους που κινούνται στους δρόμους της πατρίδας μας επικίνδυνους. Υπάρχει δηλαδή ένας ιδιότυπος εθνικός διχασμός πίσω από το τιμόνι, με τους μισούς Ελληνες οδηγούς να θεωρούν τους άλλους μισούς «επικίνδυνους».

Το αντίστοιχο ποσοστό στη σαφώς πιο ψύχραιμη βορειοευρωπαϊκή Σουηδία κινείται στο 11%, για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης.

«Πολλοί Ευρωπαίοι οδηγοί δείχνουν επιθετικότητα, υπερβολική αυτοπεποίθηση ή έλλειψη δισταγμών κατά την οδήγηση, λες και προσπαθούν να μην ακολουθούν τους πιο βασικούς κανόνες του δρόμου ή να μην είναι προσεκτικοί. Ωστόσο, οι παρατηρήσεις είναι αμείλικτες, σε χώρες όπου η υπεύθυνη συμπεριφορά είναι περισσότερο κοινή, ότι ο αριθμός των θυμάτων στους δρόμους είναι χαμηλότερος.

Επομένως, είναι καιρός να αναθεωρήσουμε την οδηγική συμπεριφορά μας προκειμένου να είμαστε υπεύθυνοι για τη δική μας ασφάλεια και την ασφάλεια των άλλων» σχολίασε για τα αποτελέσματα της έρευνας η Μπερναντέτ Μορό, διευθύνουσα σύμβουλος του Ιδρύματος VINCI Autoroutes.

Η ελληνική οικογένεια

Τον Νοέμβριο του 2019 το ίδιο ευρωπαϊκό ινστιτούτο προχώρησε σε εστιασμένη έρευνα σχετικά με τη συμπεριφορά της ελληνικής οικογένειας και των Ελλήνων γονιών στο τιμόνι σε δείγμα 510 ατόμων.

Οπως προκύπτει, όταν βρίσκονται τα παιδιά μέσα στο αυτοκίνητο, η οδηγική συμπεριφορά μας αυτομάτως βελτιώνεται: 68% οδηγεί με λιγότερα νεύρα, 57% παραβιάζει λιγότερο συχνά τα όρια ταχύτητας και 45% είναι πιο προσεκτικό ώστε να μη μιλά στο τηλέφωνο οδηγώντας.

Στην έρευνα απαντούν και τα ίδια τα παιδιά που εντοπίζουν επικίνδυνες συμπεριφορές των γονιών τους, όπως ότι το 45% δεν τα υποχρεώνει να φορέσουν ζώνη για μια σύντομη διαδρομή, το 82% απαντά σε κλήση στο κινητό ενώ οδηγεί και το 27% ξεχνά να ανάψει φλας όταν κάνει ελιγμούς.

Τα «γαλλικά» πίσω από το τιμόνι συνεχίζονται σε ποσοστό περίπου 60% παρ’ ότι τα παιδιά βρίσκονται στο όχημα, το ίδιο και τα αδικαιολόγητα κορναρίσματα, ενώ ο φόβος για τους υπόλοιπους οδηγούς στον δρόμο αυξάνεται μεταξύ των γονέων στο 70%, ποσοστό που ανεβαίνει ακόμα περισσότερο από τις μητέρες που βρίσκονται στο τιμόνι.

Πεθαίνοντας στην Κρήτη

Τον πιο βαρύ φόρο αίματος στην άσφαλτο αναλογικά με τον πληθυσμό της πληρώνει η Κρήτη. Μέσα στο 2019 οι νεκροί από τροχαία έφτασαν τους 60, αποτελώντας περίπου το 10% των νεκρών όλης της χώρας από τροχαία.

Μάλιστα, οι νεκροί είναι αυξημένοι σε σχέση με το 2018, γεγονός που καθιστά ιδιαίτερα επιτακτική την επίσπευση του έργου του ΒΟΑΚ.

Τα νέα για την πορεία του έργου δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά καθώς, σύμφωνα με το τελευταίο σχετικό ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» (17 Δεκεμβρίου: «Στον πάγο για άλλα τρία χρόνια ο ΒΟΑΚ»), η βασική οδική αρτηρία της Κρήτης αναμένεται να ξεκινήσει να κατασκευάζεται μετά το 2022.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Είμαστε επικίνδυνοι οδηγοί και το πληρώνουμε

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας