Στις αρχές της δεκαετίας του '50 οι αγώνες αυτοκινήτου αρχίζουν να έχουν σημαντική επίδραση στη ζωή των ανθρώπων της Ευρώπης.
Αντίθετα με την Αμερική, όπου θεωρούνται σχεδόν ανεπιθύμητοι, στη Γηραιά Ηπειρο κάθε νίκη θεωρείται εθνική υπόθεση και υποστηρίζεται ανάλογα από τον κόσμο και τα μέσα ενημέρωσης.
Οι ήσυχοι δημόσιοι δρόμοι του γαλλικού Λε Μαν μία φορά κάθε χρόνο μετατρέπονται σε μία από τις πιο απαιτητικές πίστες και οι 24 Ωρες σύντομα γίνονται ο πιο φημισμένος (και απαιτητικός) αγώνας αντοχής σε όλο τον κόσμο.
Ηταν μέγιστη τιμή και απόδειξη υπεροχής μια νίκη κάθε Ιούνιο στη Γαλλία και αυτό για πολλά χρόνια το είχε σχεδόν μονοπωλήσει ο Εντζο Φεράρι.
Και ήταν ακριβώς αυτό που δεν άφηνε τον Φορντ να ησυχάσει. Ηξερε πως ο απόηχος των αγώνων θα ωθούσε αποφασιστικά την πορεία της εταιρείας του σε Αμερική και Ευρώπη και είχε για πολύ καιρό προσπαθήσει να συνεργαστεί με τον «κομεντατόρε» Φεράρι στον τομέα αυτό.
Ο Φορντ σύντομα κατάλαβε πως έχανε πολύτιμο χρόνο! Είχε αποφασίσει τη συμμετοχή του στο Λε Μαν και ήξερε πως γι' αυτόν τον αγώνα χρειαζόταν ένα αυτοκίνητο με τελική πάνω από 350 χλμ./ώρα, ικανό να τριγυρίζει στο σιρκουί με μέση ταχύτητα κοντά στα 200 χλμ./ώρα.
Αρχικά θεώρησαν ότι το «Mustang concept», αυτό που δημιούργησε ένα από τα πλέον ιστορικά αυτοκίνητα όλων των εποχών, θα ήταν η λύση.
Σε λίγο συνειδητοποιούν πως η απάντηση έρχεται από την Αγγλία και τον Ερικ Μπράντλεϊ, έναν Eγγλέζο που είχε δημιουργήσει ένα όχημα «Μεγάλου Τουρισμού» με σασί κατασκευής monocoque και κινητήρα Ford V8 τοποθετημένο στο κέντρο.
Η Lola GT, γιατί περί αυτής πρόκειται, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Σαλόνι του Λονδίνου το 1963, δημιούργησε τεράστια εντύπωση, αλλά αμέσως μετά…πουλήθηκε στη Ford, γιατί αφενός τέλειωσαν τα χρήματα του Μπράντλεϊ και αφετέρου το αυτοκίνητο ταίριαζε γάντι στα σχέδια των Αμερικανών.
Ford GT
Μακρύτερη, φαρδύτερη, με τον αλουμινένιο κινητήρα V8 «Indianapolis», κιβώτιο 4 σχέσεων του Colotti (σας θυμίζει λίγο… Λάντσια το όνομα αυτό;) και εκτεταμένη χρήση φαϊμπεργκλάς, παρουσιάζεται στο Σαλόνι της Νέας Υόρκης κάτω από την ονομασία Ford GT και αμέσως μετά αναχωρεί για δοκιμές στο Λε Μαν.
Πλήρης απογοήτευση. Το πρώτο αγωνιστικό αυτοκίνητο, μέρος του οποίου είχε σχεδιαστεί από υπολογιστή (κυρίως οι αναρτήσεις), εμφανίζεται με σοβαρά προβλήματα αεροδυναμικής κυρίως ευστάθειας στις μεγάλες ταχύτητες.
Πίσω στην Αμερική ένας σημαντικός άνθρωπος των αγώνων, ο Κάρολ Σέλμπι, επιστρατεύεται και τον Ιούνιο ένα διαφορετικό αυτοκίνητο εμφανίζεται στην εκκίνηση του Λε Μαν το 1965. Νέος κινητήρας 7 λίτρων, νέα αεροδυναμική, ξανασχεδιασμένες αναρτήσεις και φρένα.
Η GT 40 (το νούμερο προέρχεται από το συνολικό ύψος του αυτοκινήτου από το έδαφος) επιστρέφει στο Ντίαρμπορν του Μίσιγκαν, αρχηγείο της εταιρείας, για…ολική επαναφορά.
Η αρχή ενός θριάμβου
Βρισκόμαστε πια στο 1967 και στην εκκίνηση στο Λε Μαν υπάρχουν 7 GT 40, άπειρες Ferrari 330 P4 και ισάριθμες Porsche 907. Μέχρι να πέσει η νύχτα, οι Αμερικανοί προηγούνται σταθερά, αλλά στο σκοτάδι χάνουν 3 αυτοκίνητα σε ισάριθμες εξόδους, στη Ferrari συνειδητοποιούν πως η Ford ήρθε για να νικήσει και δίνουν εντολή στους Σκαρφιότι / Πάρκς να «πράξουν τα δέοντα»!
Μεσημέρι πια οι Νταν Γκέρνι / Εϊ Τζέι Φόιτ τερματίζουν τη δική τους GT40 πρώτη, μόλις 4 γύρους μπροστά από τη Ferrari (στους 338 του αγώνα), νικώντας για πρώτη φορά Ιταλούς και Γερμανούς στην ίδια τους την ήπειρο.
Την επόμενη χρονιά οι κανονισμοί αλλάζουν για λόγους ασφαλείας και τα θηριώδη μοτέρ πάνω από 5 λίτρα βρίσκονται εκτός νυμφώνος. Η Ferrari διαμαρτυρόμενη δεν συμμετέχει και οι Ροντρίγκεζ/Μπιανκί φέρνουν την Ford 5 γύρους εμπρός από τις δύο Porsche 907 που ακολουθούν.
Σε έναν από τους πιο δραματικούς αγώνες στην ιστορία του αυτοκινήτου, το Λε Μαν του 1969, η Porsche παρουσιάζει τη θρυλική 917, ένα κακό στην αρχή της εξέλιξής του αυτοκίνητο (αλλά απόλυτο πρωταγωνιστή στα χρόνια που ακολούθησαν), κρατά όμως και τις δοκιμασμένες 908 και 907.
Επειτα από 24 ώρες αγώνα, στον τελευταίο γύρο η GT 40 του Τζακι Ιξ και η 908 του Μπράιαν Χέρμαν απέχουν μόλις 200 μέτρα. Στην ευθεία Μουλσάν ο Ιξ προσποιείται πρόβλημα και μπαίνει πίσω από την Porsche, ταξιδεύοντας με 350 χιλιόμετρα αλλά και με το μισό γκάζι από τον αντίπαλό του. Στο τέλος των 5 χιλιομέτρων βγαίνει στο καθαρό ρεύμα αέρα, περνά μπροστά και τερματίζει πρώτος με μόλις 2'' διαφορά από το γερμανικό αυτοκίνητο.
Μοναδικές ιστορίες, αντάξιες ενός μοναδικού αυτοκινήτου!
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας