ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Η σκηνοθέτρια της ταινίας, Εύα Νάθενα
Η σκηνοθέτρια της ταινίας, Εύα Νάθενα | PANORAMAPRESS/ΚΟΥΤΟΥΛΟΓΕΝΝΗΣ ΗΛΙΑΣ

Για «φιάσκο» και «σκάνδαλα» στη διαδικασία επιλογής της «Φόνισσας» γράφει το «Variety»

Πληρέστατο ρεπορτάζ για όλα όσα έχουν συμβεί, μέχρι την επιλογή της ελληνικής ταινίας που θα μας εκπροσωπήσει στο «δρόμο» προς τα Οσκαρ δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του αμερικανικού «Variety» που θεωρείται ένα από τα εγκυρότερα περιοδικά για το σινεμά διεθνώς. Τίτλος, «Η Ελλάδα επιλέγει τη "Φόνισσα" για την κούρσα των Όσκαρ με μία διαδικασία επιλογής που μαστίζεται από σκάνδαλα», καθόλου κολακευτικός, δηλαδή, για τη χώρα. Αυτό, ωστόσο, που έχει ενδιαφέρον στο δημοσίευμα είναι ότι στις δηλώσεις που έκανε χθες στον δημοσιογράφο του περιοδικού ο υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσονας Φωτήλας αναγνωρίζει ότι το ΥΠΠΟ πρέπει να επανεξετάσει μελλοντικά τη διαδικασία που ακολουθείται κάθε φορά για την επιλογή της ελληνικής συμμετοχής στα Οσκαρ.

Το «Variety» κάνει ξανά (διότι είχε δημοσιεύσει και λίγες μέρες πριν ανάλογο ρεπορτάζ) μία λεπτομερή αναδρομή στα γεγονότα με σχόλια και κρίσεις σε πνεύμα ανάλογο με τον τίτλο: καθόλου κολακευτικό. Πχ «Μετά από έναν μήνα σκανδάλων που αμφισβήτησαν τη νομιμότητα της ελληνικής διαδικασίας επιλογής Όσκαρ και απείλησαν να τορπιλίσουν τις πιθανότητες της χώρας (να εκπροσωπείται) στα 97α Όσκαρ, η Ελλάδα επέλεξε το ιστορικό δράμα της Εύας Νάθενα "Φόνισσα" για την διεθνή κούρσα ταινιών μεγάλου μήκους. Από τις 26 υποψήφιες ταινίες, η "Φόνισσα" ήταν η μόνη που παρέμεινε υποψήφια, αφού οι υπόλοιποι διαγωνιζόμενοι αποσύρθηκαν από τη διαδικασία επιλογής σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Με μια σύντομη δήλωση, ο υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσονας Φωτήλας ανακοίνωσε την επιλογή της "Φόνισσας", λέγοντας ότι η απόφαση ελήφθη από "απαρτία" επαγγελματιών του κλάδου το βράδυ της 10ης Σεπτεμβρίου, όταν μία εξαμελής επιτροπή αποφάσισε ότι η ταινία "ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις για δυναμική παρουσία" στην επερχόμενη κούρσα των Όσκαρ. Η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα έσπευσε να εκφράσει την οργή της, με τους σχολιαστές να περιγράφουν τη διαδικασία επιλογής ως "ντροπή", "θέατρο του παραλόγου" και "απόλυτο χαμό", ενώ ένας χρήστης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ανήρτησε με περιφρόνηση: "Η Φόνισσα διαγωνίστηκε εναντίον του εαυτού της και βγήκε νικήτρια"».

Όσο για τις δηλώσεις :
«Το Variety επικοινώνησε με τους παραγωγούς της «Φόνισσας» Κώστα Λαμπρόπουλο και Διονύση Σαμιώτη, της εταιρείας παραγωγής Tanweer με έδρα την Αθήνα, για να σχολιάσουν γιατί η σκηνοθέτρια αποφάσισε να μην αποσύρει την ταινία από την διαδικασία επιλογής, δεδομένων των εκτεταμένων παρατυπιών που σημειώθηκαν και της απόφασης που έλαβαν να αποσυρθούν οι Έλληνες συνάδελφοί της. Ο Λαμπρόπουλος είπε ότι αυτή τη στιγμή ασχολείται με άλλες παραγωγές και δεν μπορεί να σχολιάσει. Ο Σαμιώτης δεν απάντησε σε αρκετές γραπτές ειδοποιήσεις. Η Νάθενα δεν στάθηκε δυνατό να εντοπιστεί. Μιλώντας στο Variety το βράδυ της περασμένης Πέμπτης, ο υφυπουργός Ι.Φωτήλας αρνήθηκε να κάνει οποιοδήποτε επιπλέον σχόλιο σχετικά με τη διαμάχη ή να απαντήσει γιατί αρνήθηκε να ανταποκριθεί στις εκκλήσεις του κλάδου να αποσύρει τη φετινή διαδικασία επιλογής.

«Τα καθήκοντά μου ως Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού στο θέμα της διαδικασίας επιλογής για τη συμμετοχή της Ελλάδας στα Όσκαρ επικεντρώνονται κυρίως στον διορισμό των μελών της επιτροπής και στη σωστή διαδικασία», είπε. «Είναι καθήκον και ευθύνη της επιτροπής να καθορίσει εάν η εν λόγω ταινία πληροί τα κριτήρια για να εκπροσωπήσει τη χώρα μας». «Από αυτό το σημείο και μετά, ο ρόλος μας ως Υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδας είναι να υποστηρίξουμε το ταξίδι της «Φόνισσας», συνέχισε. «Περιττό να πούμε ότι η φετινή διαδικασία επιλογής δείχνει ότι πρέπει να επανεξετάσουμε μελλοντικά το θέμα».

Αυτή η δήλωση απηχεί τις εκκλήσεις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου να παραδοθεί η διαδικασία επιλογής στον κινηματογραφικό αυτό φορέα και στα σχεδόν 700 μέλη του, κίνηση που η ομάδα υποστηρίζει εδώ και καιρό. Τον περασμένο μήνα, η Ακαδημία συνέταξε επίσης μια ανοιχτή επιστολή ζητώντας να ακυρωθεί η φετινή διαδικασία επιλογής και η Ελλάδα να μην υποβάλει ταινία για τα Βραβεία Όσκαρ του επόμενου έτους, που θα πραγματοποιηθούν στις 3 Μαρτίου. «Αυτή η διαδικασία πρέπει να αλλάξει. Και όπως είπε ο υπουργός, είναι προφανές ότι όλο αυτό το χάος αποδεικνύει ποιός είναι ο σωστός δρόμος», δήλωσε ο πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου Λευτέρης Χαρίτος. «Ίσχυσε η κυριαρχία του ενός, κατά κάποιο τρόπο. Μας έμεινε μία ταινία, μια αδύναμη επιτροπή επιλεγμένη από τον υπουργό και καμία πραγματική διαδικασία επιλογής μεταξύ των 26 ταινιών που είχαν αρχικά υποβληθεί. Κάτι που για μένα είναι γελοίο. Φαίνεται ότι δεν υπήρξε πραγματική διαδικασία επιλογής και αυτό έχει παραβιάσει την εμπιστοσύνη μας». Και συνέχισε: «Νομίζω ότι θα ήταν λίγο πιο ειλικρινές αν αποσύρονταν όλες οι ταινίες και πηγαίναμε κανονικά του χρόνου — ως χώρα και ως κοινότητα επαγγελματιών του κινηματογράφου».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Για «φιάσκο» και «σκάνδαλα» στη διαδικασία επιλογής της «Φόνισσας» γράφει το «Variety»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας