Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.4° 18.5°
1 BF
62%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
18.8° 14.9°
0 BF
76%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 17.7°
2 BF
79%
Ιωάννινα
Ομίχλη
10°C
9.9° 9.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
9.9° 9.9°
3 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.5° 16.5°
0 BF
76%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
0 BF
82%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.5° 16.5°
1 BF
83%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
19.9° 19.8°
2 BF
60%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.9° 14.9°
3 BF
73%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
48%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 18.3°
2 BF
71%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
0 BF
88%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
0 BF
82%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
19.5° 17.2°
1 BF
66%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
16.1° 15.8°
0 BF
72%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.1° 16.3°
3 BF
81%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
0 BF
75%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
1 BF
86%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
fonissa
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
«Φόνισσα»

Και νέα Επιτροπή Επιλογής της... μιας ταινίας

Φαίνεται πως το ΥΠΠΟ και ο υφυπουργός Ιάσων Φωτήλας έχουν βαλθεί να εξευτελίσουν εντελώς τη διαδικασία επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για τα Οσκαρ, αφού, εκτός των άλλων, χθες το υπουργείο ανακοίνωσε επισήμως τους δύο αντικαταστάτες των παραιτηθέντων μελών της προηγούμενης επιτροπής που θα κληθούν να επιλέξουν μεταξύ της «Φόνισσας» και της… «Φόνισσας» και λίγο μετά ο ένας εκ των νέων μελών υπέβαλε, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, παραίτηση.

Πολλά, εύστοχα και ιδιαιτέρως αιχμηρά ήταν όσα ανέφερε ο σκηνοθέτης της πολυβραβευμένης ταινίας «MJ» στο τελευταίο Φεστιβάλ της Δράμας, Γιώργος Φουρτούνης, απευθυνόμενος «μετωπικά» στον υφυπουργό Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα, την ώρα που ανέβηκε να παραλάβει το βραβείο του, όπως έγραψε προχθές η «Εφ.Συν.» («Μια τελετή λήξης που θα μείνει στην Ιστορία», Ν. Ράλλη). Ανάμεσα σε όσα είπε και αυτό: «Ευτυχώς έχει δοθεί λύση στο πρόβλημα των Οσκαρ, έχουν αποσυρθεί όλες οι ταινίες και έχει μείνει η ταινία που πραγματικά το θέλει». Πλην όμως το αυτί του ΥΠΠΟ δεν ιδρώνει – ως γνωστόν.

Και χθες γράφτηκε το επόμενο σουρεαλιστικό κεφάλαιο, στο δαιδαλώδες και υποτιμητικό για το σύγχρονο ελληνικό σινεμά «σίριαλ» που ονομάζεται «Επιτροπή Επιλογής της Ελληνικής Υποψηφιότητας για τη Συμμετοχή στη Διαδικασία των Βραβείων Oscar». Διότι χθες ανακοινώθηκε επισήμως από το ΥΠΠΟ η νέα Επιτροπή Επιλογής, με τα ίδια ονόματα αλλά και δύο πρόσθετα, των αντικαταστατών της σκηνοθέτριας Ασημίνας Προέδρου και του ηθοποιού Βασίλη Χαραλαμπόπουλου που είχαν παραιτηθεί – η πρώτη μάλιστα καταγγέλλοντας «παλινωδίες και ανεπίτρεπτες διαδικασίες [...], τις οποίες αρνούμαι να νομιμοποιήσω».

Στο νέο Σώμα τις θέσεις μελών της Προέδρου και του Χαραλαμπόπουλου θα καταλάμβαναν λοιπόν ο συνθέτης Nίκος Πλατύραχος, γνωστός μας ανάμεσα σε άλλα και από soundtracks που έχει γράψει για ταινίες σε Ελλάδα και Γερμανία, και ο διευθυντής φωτογραφίας Αναστάσιος Μίχος, που είναι μεταξύ άλλων «ψηφίζον & ισόβιο Μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τα Οσκαρ της Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών & Επιστημών AMPAS στο Λος Αντζελες». Η υπόλοιπη Επιτροπή μένει ως είχε: πρόεδρος είναι ο σεναριογράφος Εβαν Σπηλιωτόπουλος, αντιπρόεδρος ο κριτικός κινηματογράφου Δημήτρης Δανίκας (ο οποίος ας θυμίσουμε είχε διαγραφεί το 2022 από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου με αφορμή άρθρο του που αναφερόταν στα θύματα των revenge porn του Στάθη Παναγιωτόπουλου ως συνένοχες), ενώ τα υπόλοιπα μέλη είναι ο σκηνοθέτης, παραγωγός και σεναριογράφος Σπύρος Ν. Ταραβήρας, η σεναριογράφος Χριστίνα Λαζαρίδη κι ο σκηνοθέτης-animator Παναγιώτης Ράππας. Λίγες ώρες αργότερα ωστόσο διέρρευσε η –ανακοινωμένη στο ΥΠΠΟ σύμφωνα με πληροφορίες–πρόθεση του κ. Μίχου να παραιτηθεί! Γιατί; Προφανώς διότι συνειδητοποίησε κι εκείνος το αυτονόητο: θα ήταν μέλος επιτροπής, μεν, αλλά «επιλογής» τίνος πράγματος;

Από τις 26 υποψήφιες ταινίες, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το φιάσκο, είχαν αποσυρθεί από τους δημιουργούς τους άμεσα οι 21. Εμειναν 5 υποψήφιες ταινίες, οι 2 εκ των οποίων δεν πληρούσαν τις προδιαγραφές κι έπρεπε να εξαιρεθούν και στην πορεία αποσύρθηκαν από τους δημιουργούς τους και άλλες δύο. Επειτα από όλες αυτές τις «αφαιρέσεις» που φανέρωσαν αν μη τι άλλο τη διαμαρτυρία των δημιουργών και την απαξία εκ μέρους τους του χειρισμού του ζητήματος, μόνη στην κούρσα έμεινε η «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα.

Μόνη εναντίον όλων κατά μία έννοια, αν σκεφτούμε πως η συντριπτική πλειονότητα του ελληνικού σινεμά έχει καταδικάσει όλη αυτή τη διαδικασία που κατέληξε να θυμίζει την πλοκή στους «Δέκα Μικρούς Νέγρους» της Αγκαθα Κρίστι. Η εξέλιξη βέβαια μέχρι εδώ δεν είναι… αστυνομική (παρότι εξακολουθεί να αναζητείται ο «δολοφόνος» υπαίτιος για όλες αυτές τις ανατροπές), αλλά μάλλον κωμικοτραγική: τώρα διορίζεται και ανακοινώνεται επισήμως μία ακόμα Επιτροπή, η τρίτη κατά σειρά, για να επιλέξει τη μία και μοναδική ταινία που απέμεινε υποψήφια. Να κρίνει τι η επιτροπή; Αν η ταινία «πληροί τις προδιαγραφές και περνάει τον πήχη» των Οσκαρ, όπως είναι το επιχείρημα του υπουργείου που ακούγεται αρκετά φαιδρό;

Η κατάληξη

Δυστυχώς η κατάληξη αυτής της ιστορίας εκθέτει τόσο την πράγματι αξιόλογη ταινία της κ. Νάθενα, όσο και την ίδια και τον παραγωγό της έναντι των άλλων κινηματογραφιστών που αποσύρθηκαν και με την παραμονή τους νομιμοποιούν μία διαδικασία που –κατά την άποψή μας τουλάχιστον– όφειλε να έχει λήξει με την απόφαση να μη σταλεί φέτος στα Οσκαρ καμία ελληνική ταινία – ό,τι δηλαδή είχε προτείνει και η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. Και εκθέτει και τα μέλη της επιτροπής, όσους δέχονται δηλαδή να συνυπογράψουν μια ανύπαρκτη διαδικασία.

Για να θυμίσουμε λίγο τέλος και το ιστορικό, φέτος η αρμόδια Διεύθυνση του ΥΠΠΟ επέλεξε μια επιτροπή – όπως γίνεται πάντα. Αλλά μετά ο νέος υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσονας Φωτήλας την ακύρωσε ανακοινώνοντας μια δεύτερη επιτροπή με άλλα ονόματα: τέσσερα μέλη της αρχικής επιτροπής (η κριτικός κινηματογράφου Λήδα Γαλανού, η ηθοποιός Κόρα Καρβούνη, ο σκηνοθέτης Βασίλης Κεκάτος και η συγγραφέας Κάλλια Παπαδάκη) είχαν αντικατασταθεί με επίσημη δικαιολογία ότι μια υπάλληλος είχε στείλει τα links των υποψήφιων ταινιών στα επιλεγέντα μέλη προτού αυτά να εγκριθούν από τον υφυπουργό.

Αυτή η τακτική ήταν αν όχι «ύποπτη» ως προς τη διαχείριση της τελικής επιλογής (όπως την έκριναν εξαρχής πολλά μέλη της ελληνικής κινηματογραφικής κοινότητας), πάντως σίγουρα προσβλητική. Οπότε οι δημιουργοί άρχισαν να αποσύρουν ένας ένας τις ταινίες τους. Μετά τις παραιτήσεις και των δύο μελών της νέας, εγκεκριμένης από τον κ. Φωτήλα, επιτροπής και τη δημοσιοποίηση του θέματος και σε ξένα ΜΜΕ, ορίστηκε και αυτή η νέα, τρίτη κατά σειρά επιτροπή που κατά τα φαινόμενα άρχισε ήδη να «φυλλορροεί». Τελικά, η ιστορία, εκτός από την Αγκαθα Κρίστι, θυμίζει και το ανεπανάληπτο εκείνο σχόλιο του προέδρου του Εδεσσαϊκού για ό,τι συνέβαινε στην ομάδα του: «παραιτήθηκαν και ύστερα εμείς είπαμε να βάλουμε τους άλλους και μετά ήρθαν εκείνοι και παραιτήθηκαν».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Και νέα Επιτροπή Επιλογής της... μιας ταινίας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας