Στις 22/4/2016, στην εκκλησία του Αγίου Παύλου οι Ελληνες DissensoDuo (ο βιολιστής Γιώργος Σαμοΐλης και ο τσεμπαλίστας Αλέξανδρος Μαστιχιάδης) παρουσίασαν ένα πρόγραμμα υπό τον τίτλο «Agony in the garden».
Ηταν μία ιδιαίτερα ψαγμένη ανθολογία έργων του 17ου αιώνα, γραμμένων από τους Χάινριχ Ιγκνάτς Μπίμπερ, Νικολάους α-Κέμπις, Ντάριο Κοστέλο, Νικόλο Κοραντίνι, Φραντσέσκο Τουρίνι, Μπιάτζο Μαρίνι, Μικελάντζελο Ρόσι. Απαντα ανήκαν στο λεγόμενο «Stile fantastico», είδος καθαρά ενόργανης μουσικής, με ιδιαίτερο ύφος γραφής και ερμηνείας, που αναπτύχθηκε στην Ιταλία αλλά διαδόθηκε και άκμασε βορείως των Αλπεων.
Εκκεντρικό, συναρπαστικά δεξιοτεχνικό, το ύφος αυτό εντρυφά στα πιο ακραία εφέ: συνεχείς, έντονες διακυμάνσεις ταχυτήτων με βίαιες επιταχύνσεις/επιβραδύνσεις, επιτηδευμένες εκτροπές σε απρόσμενες αρμονίες με ασυνήθιστα, εναλλασσόμενα χορδίσματα, παιχνίδια μίμησης κ.ο.κ.
Αυτή τη φορά οι DissensoDuo συνέπραξαν με την Ολλανδέζα βιολίστρια Αντουανέτε Λόμαν· Σαμοΐλης και Λόμαν έπαιξαν σε μπαρόκ βιολί.
Εξειδικευμένοι ερμηνευτές, οι τρεις μουσικοί έπαιξαν σε τέλειο συντονισμό και αρμονία διαθέσεων, με συναίσθηση του ιστορικού ύφους, θαυμαστή άνεση και δεξιοτεχνικό οίστρο, εμπλουτίζοντας τις αναγνώσεις τους με ευρηματικές διανθίσεις. Οι δύο βιολιστές άλλοτε «συνομιλούσαν» και άλλοτε εναλλάσσονταν κρατώντας -μουσικά- τον πρώτο λόγο.
Η εκφραστική παλέτα τους είχε να επιδείξει ασύλληπτο πλούτο: αποχρώσεις ηχητικής χροιάς ευρέος φάσματος και ακραίων αντιθέσεων, απότομες μεταπτώσεις από τον έναν τύπο φραστικής στον άλλο, βίαια, σπειροειδή glissandi ιλιγγιώδους ταχύτητας, πεντακάθαρη άρθρωση, αψεγάδιαστη ορθοτονία που, όμως, ανοιγόταν ελεγχόμενα σε αρμονικούς μανιερισμούς με παραπομπές στην παραδοσιακή μουσική, σαγηνευτικά ρευστό πλάσιμο της μελωδίας, διαβολικής έντασης τρίλιες, υπέροχα περάσματα σολιστικής ρητορείας με φωνητική εκφραστικότητα α λα Μοντεβέρντι!
Το συναρπαστικό ρεσιτάλ ολοκληρώθηκε αναμενόμενα, με έργα του Μπίμπερ: την επίκαιρη, πικρά φορτισμένη «Αγωνία στον κήπο» από τις «Σονάτες του Ροζαρίου» (1678) και την υπερδεξιοτεχνική «Παρτία αρ.5» από την «Harmonia artificioso-ariosa diversimode accordata» (1696). Μια μουσική βραδιά απολύτως ταιριαστή στη διάθεση των ημερών.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας