Αθήνα, 18°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.7° 15.8°
2 BF
58%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.6° 13.8°
1 BF
81%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 14.9°
2 BF
80%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
6.9° 6.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
9°C
8.9° 8.9°
3 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
1 BF
74%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
9°C
9.4° 9.4°
0 BF
93%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
1 BF
90%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 15.5°
1 BF
59%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
15°C
15.0° 13.9°
2 BF
72%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.4° 18.4°
3 BF
55%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.7° 15.7°
2 BF
74%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.1° 18.1°
2 BF
40%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
10.9° 10.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.7° 15.5°
1 BF
72%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
3 BF
79%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.4° 13.8°
0 BF
71%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.6° 11.3°
2 BF
78%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
1 BF
79%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.2° 10.2°
1 BF
90%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Mία μουσική παράσταση λόγου του Γιώργου Χριστιανάκη

Από την Κόλαση του Ρεμπό στη σύγχρονη Αθήνα

Σάββατο και Κυριακή στο Τριανόν θα παρακολουθήσουμε μία εσωστρεφή συναυλία, μία μουσική παράσταση λόγου. Ο Γιώργος Χριστιανάκης (ένα διάστημα έπαιζε και με τις Τρύπες!) παρουσιάζει το «Μια Εποχή στην Κόλαση» (1873), το μοναδικό βιβλίο του Αρθούρου Ρεμπό (1854-1891) που δημοσιεύτηκε με δική του επιθυμία όσο ζούσε.

«Με το εμβληματικό αυτό κείμενο συνοδοιπόρησα –και με τις δύο ιδιότητες, τόσο ως αναγνώστης όσο και ως δημιουργός– τα τελευταία 32 συναπτά έτη της ζωής μου» λέει στην «Εφ.Συν.» από τη Θεσσαλονίκη, λίγο πριν κατεβεί στην Αθήνα. Το έργο παρουσιάστηκε ήδη σε sold out παραστάσεις σε Λευκωσία και Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο των 49ων Δημητρίων όπου και απέσπασε το α΄ βραβείο κοινού. Καιρός να το δούμε κι εμείς οι... Αθηναίοι, ακούγαμε πολλά γι' αυτό και ζηλεύαμε.

Ποιες οι δυσκολίες όταν καταπιάνεσαι με ένα τόσο εμβληματικό έργο; Αλλά και ποιες οι ευκολίες που προσφέρει; «Δεν νομίζω ότι υπήρξε θέμα ευκολίας ή δυσκολίας» απαντά ο Γιώργος Χριστιανάκης. «Το κείμενο ούτως ή άλλως κατ΄αρχάς είναι απολύτως αυτόνομο, ένα αριστούργημα από μόνο του. Εγώ απλώς “βούτηξα” μέσα στον κόσμο του και προσπάθησα να δημιουργήσω έναν ηχόκοσμο που θα επέτρεπε ή θα αναδείκνυε και έναν άλλο τρόπο ανάγνωσης ή προσέγγισής του».

Το «Μια Εποχή στην Κόλαση» δείχνει εξαιρετικά επίκαιρο ακόμη και σήμερα, μία τόσο ταραχώδη εποχή. «Συνεχίζουμε ως Ελληνες, ο καθείς εφ’ ω ετάχθη. Η παραίτηση ή η μοιρολατρική αποδοχή μπορεί μόνο να επιδεινώσει μια ήδη θλιβερή κατάσταση», επισημαίνει και ο Γιώργος Χριστιανάκης. «Η εξέγερση μου είναι άγνωστη, η γενιά μου δεν ξεσηκώθηκε ποτέ παρά μόνο για να λεηλατήσει, όπως ο λύκος που αρπάζει το ξένο θήραμα» είναι ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από Ρεμπό.

Ο συνθέτης δούλεψε πάνω στη μετάφραση του Χριστόφορου Λιοντάκη (εκδόσεις Γαβριηλίδης), την οποία κρίνει ως εξαιρετική. Σε ποια παγίδα κατάλαβες πως θα μπορούσες να πέσεις δουλεύοντας το έργο; «Η μεγαλύτερη παγίδα θα ήταν –και την οποία ελπίζω ότι απέφυγα τελικά– να πέσω σε μια ναρκισσιστική μουσική περιγραφή, σε μια στείρα μουσική καλλιέπεια θα έλεγα, χάνοντας την ουσία του λόγου του κειμένου». Και θεωρεί πως «δεν υπάρχουν μικροί θεοί στις τέχνες, όχι, μόνον υπέροχοι άνθρωποι, ατελείς…».

Από το 1984 συνθέτει μουσική για το θέατρο, τον κινηματογράφο, για βίντεο αρτ, εικαστικές εγκαταστάσεις και χορό. Εχει συνθέσει τη μουσική για περισσότερες από εβδομήντα θεατρικές παραστάσεις, μεταξύ των οποίων επτά για το Φεστιβάλ Επιδαύρου και τέσσερις για το Ηρώδειο. Εχει συνεργαστεί με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος από το 1990 μέχρι σήμερα σε περισσότερες από τριάντα παραστάσεις. Παράλληλα έπαιζε με συγκροτήματα όπως οι A Priori, Jazz Quartet, Da Capo, Rodondo Rocks κ.ά.

Η παράσταση συνοδεύεται από πρωτότυπο οπτικό υλικό που «αποπειράται να αποδώσει τον μονάκριβο κόσμο του κειμένου, τις ανάσες, τους ψιθύρους, τις κραυγές του, τις εναλλαγές των προσωπείων του, τα βέβηλα λόγια του, την τρέλα, τον ίλιγγο της φυγής, με μία μουσική γλώσσα ζωντανή που αποφεύγει τους κινδύνους της περιγραφής και μιας στείρας μουσικής γλαφυρότητας».

Ο Χριστιανάκης βρίσκεται στα πλήκτρα ενώ στα έμμετρα ποιήματα του κειμένου ακούγεται η φωνή του Γιάννη Αγγελάκα (Τρύπες). Πόσο open minded είναι οι Ελληνες θεατές να δεχτούν τέτοιες, τρόπον τινά «δύσκολες», παραστάσεις; «Θέλω να πιστεύω ότι μια μεγάλη μερίδα του κοινού πια, θεατές και ακροατές, είναι πολύ πιο ανοικτοί αλλά και πολύ πιο απαιτητικοί σε σχέση μάλιστα με το άμεσα κοντινό παρελθόν».

Πότε ένας δημιουργός νιώθει να τον διαπερνάει ηλεκτρισμός; «Συνήθως όταν ολοκληρώνεται ο κύκλος μιας δουλειάς και ξαφνικά συνειδητοποιείς ότι το λευκό χαρτί που ήταν μπροστά σου τόσο καιρό είναι πλέον γραμμένο», λέει.

Κλείνοντας τη σύντομη κουβέντα μας τον ρωτάω κάτι φαινομενικά άσχετο: άρτος ή θεάματα; «Εχουμε ένα θέμα τώρα. Αυτή η ερώτησή σου, μου φέρνει στον νου μία συνήθη δυστυχώς ανά τους αιώνες πρακτική χειραγώγησης και αποπροσανατολισμού των εκάστοτε εξουσιαζόντων και η οποία δεν έχει καμία σχέση και κανέναν κοινό τόπο με οποιαδήποτε ατομική ή ομαδική –ειλικρινή– απόπειρα δημιουργίας. Τίποτα από τα δύο». Ωραία απάντηση. Ευχαριστούμε, Γιώργο Χριστιανάκη.

INFO:

Αθήνα, 24 και 25 Οκτωβρίου, Κινηματογράφος Τριανόν, Κοδριγκτώνος 21 (Πατησίων 101). 30 Οκτωβρίου, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Προπώληση εισιτηρίων: 12€ ταμείο: 15€. Το «Μια Εποχή στην Κόλαση» κυκλοφόρησε σε βιβλίο-cd και θα πωλείται στο Τριανόν.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Από την Κόλαση του Ρεμπό στη σύγχρονη Αθήνα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας