Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.4° 18.5°
1 BF
62%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
18.8° 14.9°
0 BF
76%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 17.7°
2 BF
79%
Ιωάννινα
Ομίχλη
10°C
9.9° 9.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
9.9° 9.9°
3 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.5° 16.5°
0 BF
76%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
0 BF
82%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.5° 16.5°
1 BF
83%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
19.9° 19.8°
2 BF
60%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.9° 14.9°
3 BF
73%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
48%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 18.3°
2 BF
71%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
0 BF
88%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
0 BF
82%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
19.5° 17.2°
1 BF
66%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
16.1° 15.8°
0 BF
72%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.1° 16.3°
3 BF
81%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
0 BF
75%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
1 BF
86%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Ιωάννα Φόρτη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Φωτ. Α. Γιαννάκη

«Επίτευγμά μου το ότι καταφέρνω να ζω από τη δουλειά μου, αλώβητη»

Η γνωστή μεσόφωνος ερμηνεύει σήμερα και το Σάββατο για δύο μοναδικές παραστάσεις στην Εναλλακτική Λυρική Σκηνή, σε πανελλήνια πρώτη, το «οπερΩτικό μονόδραμα» «Σαρλότ», σε μουσική και λιμπρέτο της νέας συνθέτριας Λίνας Ζάχαρη, σκηνοθεσία Ρηνιώς Κυριαζή και με οκταμελές μουσικό σύνολο σε μουσική διεύθυνση Μυρσίνης Χατζηκωνσταντή.

Δεν χρειαζόταν να είσαι μύστης του λυρικού τραγουδιού για να σε παρασύρει μια παράσταση για μία φωνή σε όλη την γκάμα των αισθημάτων, μια φωνή που καταθέτει ταυτόχρονα μια βεντάλια ηχοχρωμάτων από τις πιο χαμηλές μέχρι τις πιο υψηλές κλίμακες ξεδιπλώνοντας μια απίθανη ερμηνευτική δεινότητα. Πάρε για παράδειγμα την μπαρόκ «Κασσάνδρα» του Μπ. Μαρτσέλο και ό,τι έκανε η μεσόφωνος Ιωάννα Φόρτη σε εκείνη την κάπως ιστορική πια παράσταση στο «Θησείο» (με τους Latinitas Nostra, σε μουσική διεύθυνση Μάρκελλου Χρυσικόπουλου και σκηνοθεσία Αργυρώς Χιώτη) φέρνοντας σε πέρας τον απαιτητικό ρόλο. Σήμερα (13/6) και μεθαύριο Σάββατο (15/6), για δύο μοναδικές παραστάσεις η ίδια ερμηνεύει στην Εναλλακτική Λυρική Σκηνή, σε πανελλήνια πρώτη, τη «Σαρλότ»: ένα «οπερΩτικό μονόδραμα», σε μουσική και λιμπρέτο της νέας συνθέτριας Λίνας Ζάχαρη, σκηνοθεσία Ρηνιώς Κυριαζή και με ένα οκταμελές μουσικό σύνολο σε μουσική διεύθυνση Μυρσίνης Χατζηκωνσταντή.

Το έργο, ένας ακραίος τραγουδιστικός χείμαρρος, φέρνει επί σκηνής έναν ακροβατικό μονόλογο για την επιθυμία που δεν τολμά να εκφραστεί, τους δαίμονες που δεν φθείρονται και το τραύμα της απώλειας, με την ηρωίδα, βυθισμένη σε ακίνητο πένθος από την αυτοκτονία του αγαπημένου της Βέρθερου, να τολμά για πρώτη φορά να ξεστομίσει τον έρωτά της για εκείνον, σε ένα υπερβατικό παραλήρημα όπου αναμετριέται με τα όριά της.

Η παράσταση αντλεί από τον ανεκπλήρωτο έρωτα του Βέρθερου και της Σαρλότ, όπως προκύπτει από τα «Πάθη του νεαρού Βέρθερου» (1774) του Γκέτε, καθώς και από τα «Αποσπάσματα του ερωτικού λόγου» (1983) του Ρολάν Μπαρτ, αποκαλύπτοντάς μας τη Σαρλότ σε ένα σκοτεινό δωμάτιο και σε ένα ρευστό μουσικό περιβάλλον όπου το συνειδητό και το ασυνείδητο, η αλήθεια και η φαντασίωση συγχέονται.

Ιδανική αφορμή για μια συνομιλία με την ερμηνεύτρια που αποκαλύπτει πολύ περισσότερα από μια υπέροχη φωνή.

● Ποια είναι η Σαρλότ; Είναι μόνο μια γυναίκα που θρηνεί τον έρωτα;

Η Σαρλότ είναι μια γυναίκα που έζησε έναν έρωτα ανεκπλήρωτο, κυρίως λόγω κοινωνικών επιταγών και συμβάσεων, μια γυναίκα που βίωσε ένα μεγάλο τραύμα, αυτό της απρόσμενης απώλειας του αγαπημένου της από την αυτοκτονία του, που δεν έχει τολμήσει ποτέ να εκφράσει τα συναισθήματά της και επιτέλους αποφασίζει να μιλήσει, να βάλει ένα τέλος στην κυριαρχία των δαιμόνων της και να διαλύσει τη «φυλακή» μέσα στην οποία ζει τόσα χρόνια.

● Ποια θα ήταν σήμερα;

Θα μπορούσε να είναι κάθε γυναίκα που της επιβλήθηκε ένας τρόπος ζωής, κάθε κακοποιημένη γυναίκα που φοβάται να μιλήσει και να εκφραστεί, αλλά ίσως και κάθε άνθρωπος που, ανεξαρτήτως φύλου ή καταγωγής, βιώνει καταπίεση λόγω της κοινωνίας, κάθε άνθρωπος που έχει εγκλωβιστεί από τον εαυτό του στους δικούς του δαίμονες.

● Ποιο είναι το μουσικό είδος που λατρεύετε να τραγουδάτε;

Λατρεύω να τραγουδάω γενικώς. Επίσης αντιλαμβάνομαι τη μουσική ως ένα πράγμα. Ολα συνδέονται και όλα μου δίνουν απερίγραπτο πλούτο. Αν θα έπρεπε να ξεχωρίσω κάτι από αυτά που κάνω, είναι ίσως λίγο παραπάνω το μουσικό θέατρο.

● Τι σας έχει μείνει από τις συναντήσεις σας με τους μεγάλους μας συνθέτες;

Μιλάμε, φυσικά, για τη συνεργασία μου με τον Μίκη Θεοδωράκη και τον Χρήστο Λεοντή. Είχα την τύχη να αισθανθώ τι είναι το δέος. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για μένα. Γιατί συνειδητοποιώ ότι είναι σπάνια σήμερα η αίσθηση του δέους. Ενα άλλο πράγμα που μου έχει μείνει πολύ έντονα είναι το χιούμορ με το οποίο αντιμετωπίζουν τις καταστάσεις. Και ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Χρήστος Λεοντής έζησαν πολύ σημαντικά ιστορικά γεγονότα, αγωνίστηκαν και έφτασαν στο σημείο να είναι πάνω από τα πράγματα και να κοιτούν τη ζωή με χιούμορ αλλά και απόλυτη σοβαρότητα και αυστηρότητα όταν χρειαζόταν. Κι επειδή έχω ζήσει περισσότερο τον Χρήστο Λεοντή αυτά τα 20 χρόνια που συνεργαζόμαστε να πω ότι, πέρα από τη συνθετική του ιδιότητα, τον θαυμάζω για τις ποιότητες του χαρακτήρα του, το ήθος του, το παράδειγμα που δίνει ως ύπαρξη και ως τρόπο ζωής ενός ανθρώπου που αγωνίζεται διαρκώς για αξιοπρέπεια και ελευθερία.

● Δώστε μας ένα μικρό βιογραφικό των... επιτευγμάτων σας.

Τεράστια λέξη τα επιτεύγματα. Θα μπορούσα να πω για παράδειγμα ότι μεταξύ πολλών συναδέλφων που έδωσαν ακρόαση, ο Μίκης Θεοδωράκης διάλεξε εμένα για «Κλυταιμνήστρα» στην «Ηλέκτρα» του που θα έκανε στην Αμερική. Ή ότι η πρώτη φορά που τραγούδησα σόλο στη ζωή μου -26 χρόνων ήμουν- ήταν στο Κάρνεγκι Χολ και οι αμέσως επόμενες στο Ηρώδειο και στην Επίδαυρο. Ομως ξέρετε κάτι; Γρήγορα κατάλαβα ότι επίτευγμα δεν είναι αν θα τραγουδήσεις στο μεγαλύτερο θέατρο του κόσμου ή με τη μεγαλύτερη συμφωνική του κόσμου ή τέτοια πράγματα.

Για μένα είναι επίτευγμα ότι έχω καταφέρει και ζω από αυτή τη δουλειά όντας έξω από το σύστημα, ότι όλα αυτά τα χρόνια σ’ αυτόν τον χώρο έχω μείνει αλώβητη και δεν έχω χάσει την ευαισθησία μου και τις αρχές μου, πράγμα πολύ εύκολο να συμβεί, ότι καταφέρνω και μένω όρθια παρά το χρόνιο πρόβλημα της υγείας μου και κόντρα στις προβλέψεις των γιατρών… Αυτά θεωρώ επιτεύγματά μου.

● Πάντως δεν φοβάστε τα δύσκολα, αν θυμηθώ την «Κασσάνδρα» προ 14ετίας.

Ηταν ένας hardcore μπαρόκ μονόλογος η «Κασσάνδρα» του Μπενεντέτο Μαρτσέλο. Ενα απίστευτα απαιτητικό έργο που έπρεπε να μάθω απ’ έξω στα ιταλικά και με κυριότερο «εχθρό» τη μη ύπαρξη απόδειξης ότι αυτό το έργο τραγουδιέται. Μέχρι τότε ήταν ό,τι δυσκολότερο είχα κάνει ποτέ. Μέχρι που ήρθε ο τωρινός μονόλογος της «Σαρλότ», που με έχει κάνει να πιστέψω απόλυτα ότι είμαι για τα δύσκολα.

ℹ️ Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΚΠΙΣΝ) 13, 15 Ιουνίου στις 20.30 Μουσικό θέατρο «Σαρλότ» οπερΩτικό µονόδραµα Μουσική, λιμπρέτο: Λίνα Ζάχαρη Μουσική διεύθυνση: Μυρσίνη Χατζηκωνσταντή Σκηνοθεσία: Ρηνιώ Κυριαζή Σκηνικό, κοστούμια: Νεκταρία Ηλιάκη, Ναταλία Μαντά Σχεδιασμός φωτισμών: Στέβη Κουτσοθανάση Μουσική προετοιμασία: Μαριάννα Νικολακοπούλου Σαρλότ: Ιωάννα Φόρτη Μουσικοί: Κρινιώ Τρούλου (όμποε), Γιάννης Κρητικός (κλαρινέτο), Μαριάννα Νικολακοπούλου (πιάνο, τσελέστα), Διονύσης Βερβιτσιώτης, Βανέσσα Αθανασίου (βιολί), Αντίλοχος Τρανός (βιόλα), Αστέριος Πούφτης (βιολοντσέλο), Νίκος Τσουκαλάς (κοντραμπάσο) Εισιτήρια 10-15€ Προπώληση: Ταμεία ΕΛΣ (καθημερινά 9.00-21.00 | 2130885700) και www.ticketservices.gr

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Επίτευγμά μου το ότι καταφέρνω να ζω από τη δουλειά μου, αλώβητη»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας