Εμβληματικοί ζωγράφοι της Γενιάς του '30 συνομιλούν με σπουδαίους ζωγράφους της Γενιάς του '60. Ο Διαμαντής Διαμαντόπουλος, o Γιάννης Μόραλης, ο Νίκος Νικολάου, ο Γιάννης Τσαρούχης συναντούν τον Βασίλη Σπεράντζα, τον Νίκο Στεφάνου και τον Αλέκο Φασιανό στην έκθεση «Δάσκαλοι και επίγονοι», που εγκαινιάστηκε στην γκαλερί Σκουφά.
Για τους εκπροσώπους της Γενιάς του '30 το ζήτημα της «ελληνικότητας» ήταν πρωταρχικό. Οι εκπρόσωποι της Γενιάς του '60 έμειναν πιστοί στην παραστατική αλλά όχι αναπαραστατική ζωγραφική, εμπλουτίζοντάς την με εξπρεσιονιστικά και σουρεαλιστικά στοιχεία. Αδιαπραγμάτευτη είναι η συμβολή όλων τους στη διαμόρφωση της νεοελληνικής τέχνης και των τάσεων της εποχής.
Η λιτότητα και ο λυρισμός, χαρακτηριστικά τα οποία αφομοιώνονται διαφορετικά από τον κάθε καλλιτέχνη, χαρακτηρίζουν τα έργα τους τα οποία εκτίθενται στην γκαλερί Σκουφά. Eκφραστικά τους ενώνει εδώ το ίδιο μέσον -το σχέδιο. «Ολοι οι δημιουργοί, εν προκειμένω, δεν μπορούν να κατανοήσουν το κόσμο, παρά μόνο μέσω του σχεδίου» παρατηρεί ο επιμελητής της έκθεσης Ν.Π. Παΐσιος, στον κατάλογο της έκθεσης. «Αυτό τούς είναι εντελώς και πολλαπλώς απαραίτητο: και στις μελέτες (λεπτομερειών ή συνόλων) για μελλοντικούς πίνακες και για αυτόνομα και ανεξάρτητα σχεδιαστικά έργα, αλλά και για να κρατήσουν βιαστικές σημειώσεις ή να σκιτσάρουν χάριν παιδιάς. Την πασίγνωστη συμβουλή και τη διαπίστωση του Διονυσίου Σολωμού: "Πρέπει πρώτα με δύναμη να συλλάβει ο νους, κι έπειτα η καρδιά θερμά να αισθανθεί ό,τι ο νους εσυνέλαβε", οι ζωγράφοι της παρούσας έκθεσης τη συνεχίζουν και την προεκτείνουν: κι αμέσως έπειτα, το χέρι σχεδιάζει όσα ο νους συνέλαβε και η καρδιά αισθάνθηκε θερμά, για να συντεθούν όλα σε ένα έργο τέχνης».
Ξεναγός μας στην έκθεση ο Ν.Π. Παΐσιος, στέκεται σε ορισμένα ξεχωριστά έργα. Οπως τον ημίγυμνο Αγιο Σεβαστιανό του Τσαρούχη, για τον οποίο είχε ποζάρει το 1969 ο νεαρός τότε θεατρικός συγγραφέας Ανδρέας Στάικος. Ή τη σύνθεση του Διαμαντόπουλου για το 1940, που περιβάλλει με κλαδιά δάφνης δύο στρατιώτες -ο ένας, βαριά τραυματισμένος, υποβαστάζεται από τον άλλο. «Ο προσεκτικός θεατής ίσως να διακρίνει πως πίσω από αυτό το πατριωτικής πνοής έργο κρύβεται μια αλληγορία για τον έρωτα που δεν τολμά να πει το όνομά του» παρατηρεί ο επιμελητής.
Μνημειώδες σχέδιο, μελέτη για μείζονα κατοπινά έργα είναι το γυμνό με τη Μαρία Ευαγγελινού, η οποία ποζάρει για τον Μόραλη τη δεκαετία του '50. Είναι πολύ ρεαλιστικό, ενώ ο θεατής με δυσκολία διακρίνει μια λωρίδα χαρτί που ο ζωγράφος κόλλησε στο πάνω μέρος του έργου και συνέχισε να σχεδιάζει, θέλοντας να «αναπνεύσει» η σύνθεση.
Ο Νίκος Νικολάου ζωγραφίζει τη γενέτειρά του Υδρα ταυτόχρονα ως αιώνια γυναίκα και ως προστατευτική μητέρα, ο Νίκος Στεφάνου βάζει μνήμες από το Γκάζι του Πειραιά και το εργοστάσιο κεραμοποιίας όπου δούλευε η οικογένειά του προπολεμικά. Ο Σπεράντζας έχει στο επίκεντρο τη γυναίκα. Από τον Φασιανό παρουσιάζεται ένα σπάνιο κολάζ από χρωματισμένο ύφασμα από τη δεκαετία του '70. «Από έντονο κίτρινο-χρυσαφί ύφασμα αναδύεται το προφίλ νεανικού προσώπου».
Κολάζ με παλιές φωτογραφίες από συνευρέσεις των φίλων στη γνωστή γκαλερί του Κολωνακίου αλλά και συνθέσεις με αφιερώσεις που επισφράγισαν τη φιλία τους συμπληρώνουν την έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 9 Δεκεμβρίου.
ℹ️ Γκαλερί Σκουφά (Σκουφά 4, Κολωνάκι), τηλ. 210-3643025. Διάρκεια μέχρι τις 9 Δεκεμβρίου. www.skoufagallery.gr
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας