Μίλτος Πασχαλίδης
Δυο νύχτες στον Σταυρό του Νότου
Ogdoo Music Group
★★★☆☆
Σχεδόν δεν με εκπλήσσει πια το πόσο απροειδοποίητα μπορεί να κυκλοφορήσει ένας δίσκος του Μίλτου Πασχαλίδη. Επειτα από εφτά χρόνια ο Μίλτος κυκλοφορεί ξανά live άλμπουμ, με τίτλο που κλείνει το μάτι στο κοινό που παρακολουθεί και τη συγγραφική πλευρά του. Οσο το σκέφτομαι, αν δεν υπήρχε αυτός ο δίσκος κάτι θα έλειπε από τη δισκογραφία του. Διότι έτσι όπως έχει εξελιχθεί η δισκογραφία στην Ελλάδα η σχέση καλλιτέχνη-κοινού χτίζεται στα live. Και ο Μίλτος είναι από τους λίγους που πραγματικά γνωρίζουν πώς να στήσουν ένα πρόγραμμα· όχι μόνο για τον εαυτό του, αλλά ούτε μόνο για τον κόσμο. Ομως και ο «Σταυρός του Νότου» -μετά 16 χρόνια- δεν είναι αμελητέα μεταβλητή στην εξίσωση. Κοντολογίς, ο Μίλτος χωρίς τα live του στον «Σταυρό» θα ήταν άλλος.
Στα του δίσκου, παρ’ όλο που ο Μίλτος δεν διαφήμισε καμία αλλαγή στον ήχο του τα τελευταία χρόνια, απολαμβάνω την εξέχουσα θέση που έχουν τα πνευστά -αντικαθιστώντας σε αρκετές περιπτώσεις την ηλεκτρική κιθάρα- αλλά και το μαντολίνο σε αγαπημένα κομμάτια του. Η «Πηνελόπη» προσεγγίζει ίσως για πρώτη φορά την αρχική ιδέα του Μίλτου για το κομμάτι, ενώ οι «Περσείδες» και η «Χώρα των αθώων» αποπνέουν μια άλλη φυσικότητα. Ετσι κι αλλιώς συχνά τα κομμάτια βρίσκουν την ιδανική εκδοχή τους στις ζωντανές εμφανίσεις.
Τέλος, δεν μπορώ να μη σταθώ στο πώς ο κόσμος τιμά τον Θάνο Μικρούτσικο στον «Τυμβωρύχο». Η συμμετοχή της Βιολέτας Ικαρη στον δίσκο είναι απόδειξη της μεγάλης εκτίμησης που τρέφει στη φωνή της ο Μίλτος, ενώ η συμμετοχή του Γιάννη Κότσιρα είναι -ελπίζω- ένα teaser του τι πρόκειται να δούμε απ’ τους δυο τους στο μέλλον.
Παναγιώτης Χαραλαμπάκης
Black Math Horseman
Black Math Horseman
Profound Lore Records
★★★★★
Μας συστήθηκαν και μας «πήραν τα μυαλά» το 2009 με το εκπληκτικό «Wylt» και μετά… σιωπή. Δεκατρία χρόνια μετά οι BLack Math Horseman βγαίνουν ξανά από τον λήθαργο με ένα αριστουργηματικό EP. Τέσσερα τραγούδια είναι αρκετά για μας μαγέψουν και να τους φέρουν ξανά στην κορυφή τού post ήχου. Στην πραγματικότητα οι Αμερικανοί παρουσιάζουν ένα ενιαίο κομμάτι με τέσσερα μέρη, μας παίρνουν από το χέρι και μας καθοδηγούν στο επίκεντρο της ανθρώπινης «καταχνιάς». Ορμητικοί και μελωδικοί, με τα φωνητικά της επιβλητικής Sera Timms σε πρώτο πλάνο, δεν μας χαρίζονται καθόλου και πάνε ένα βήμα παραπέρα τον μύθο τους. Ας μην περάσουν άλλα δεκατρία χρόνια για να έχουμε ξανά νέα τους.
Χρήστος Καλλιμάνης
OST
Black Panther: Wakanda Forever
Marvel
★★★☆☆
Το σάουντρακ ξεκινάει με το καταπληκτικό νέα τραγούδι της Rihanna, που αποτελεί και το πρώτο single του δίσκου. Τη νέα ταινία της σειράς Black Panther δεν την έχω δει ακόμα (και μάλλον δεν θα τη δω), τα τραγούδια της όμως τα ακούω με μεγάλη ευχαρίστηση. Μαύρες μουσικές περιέχονται στα σάουντρακ των συγκεκριμένων ταινιών (τι πρωτότυπο...) και εδώ, λόγω του θέματος, είναι πιο africa style και πιο tribal. Στην αρχή μάλλον σε ξενίζει γιατί περίμενες σόουλ και χιπ χοπ, γρήγορα όμως μπαίνεις στον ρυθμό και το απολαμβάνεις. Burna Boy, Stormzy και πολλά άλλα ονόματα, λιγότερο γνωστά αλλά πολύ καλύτερα.
Δημήτρης Κανελλόπουλος
Λεωνίδας Μαριδάκης
Δίδυμα σαν σκουλαρίκια
Μετρονόμος
★★★☆☆
Το τέταρτο άλμπουμ του Λεωνίδα Μαριδάκη περιλαμβάνει εννιά τραγούδια, σε στίχους του Δημήτρη Λέντζου, που καταπιάνονται με την υπαρξιακή αγωνία, τον κοινωνικό σχολιασμό μέσα από την αφήγηση ιστοριών της καθημερινότητας, τον ανεκπλήρωτο έρωτα και ερμηνεύονται από τον τραγουδοποιό και τους Μάρθα Φριντζήλα, Σταύρο Σιόλα, Βίκυ Καρατζόγλου. Ο ήχος του -άλλοτε ατμοσφαιρικός, άλλοτε ρυθμικός- κυριαρχείται από folk και λαϊκές μουσικές επιρροές και έχει βασικό πυρήνα του το σύγχρονο έντεχνο. Εβαλα στο repeat τα «Γεμάτος με το τίποτα», «Ροκ απολυτίκια», «Τα λόγια του έρωτα», «Στων Λωτοφάγων το νησί» και το ομότιτλο.
Δώρα Σελλά
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας