Δεν έχει κλείσει ούτε μήνας από τότε που η Αργυρώ Χιώτη ανέλαβε τα καθήκοντά της ως η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου. Συγκεκριμένα, 1η του Μάρτη ήταν, και η «παράδοση-παραλαβή» σφραγίστηκε με μία δημόσια κοινοποίηση του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή, Γιάννη Μόσχου, ο οποίος εξομολογήθηκε πως άλλαξε την ταμπέλα σε «Καλλιτεχνική διευθύντρια» έξω από την πόρτα του γραφείου, κάτι που μάλλον δεν είχε γίνει ποτέ πριν (σ.σ. η Ερι Κύργια ήταν η μεταβατική διευθύντρια μετά το σκάνδαλο Λιγνάδη και η Ντόρα Τσάτσου είχε αναλάβει αναλάβει τη θέση για λίγους μόνο μήνες την περίοδο 1992-1993).
Δυστυχώς, η θητεία του κ. Μόσχου έληξε με κάποια απαράδεκτα σχόλια προς τη συνάδελφο Ολγα Σελλά, για τα οποία ο ίδιος δεν έχει πάρει δημόσια θέση (όπως έχει κάνει αντιθέτως για πάρα πολλά άλλα πράγματα τελευταία), αν και φάνηκε ξεκάθαρα να ξεχωρίζει συναδέλφους του πολιτιστικού ρεπορτάζ, ειδικά αυτές τις μέρες που δεν είναι πλέον στο τιμόνι του Εθνικού. Αυτό δεν έχει σε τίποτα να κάνει με την ίδια την Αργυρώ Χιώτη, φυσικά, η οποία έχει να επιτελέσει ένα δύσκολο και σημαντικότατο έργο σε ομολογουμένως δύσκολους καιρούς για τον σύγχρονο πολιτισμό.
Λογικό είναι, λοιπόν, να έχει ήδη ξεκινήσει τον προγραμματισμό της για την επόμενη χρονιά, ώστε να μπορέσουμε να δούμε κι εμείς το όραμά της για το Εθνικό Θέατρο. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, φαίνεται μάλιστα πως έχει ήδη αποφασίσει ποιοι άνθρωποι θα στελεχώσουν την καλλιτεχνική διεύθυνση της Πειραματικής του Εθνικού. Οι δικές μας πληροφορίες φανερώνουν ένα δυναμικό δίδυμο: τον Ακύλλα Καραζήση και τη Νεφέλη Μαϊστράλη, οι οποίοι πρόκειται να αναλάβουν μαζί την Πειραματική Σκηνή (δεν γνωρίζουμε αν θα είναι για όλη την τριετία ή για τον πρώτο χρόνο). Ο πρώτος δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις: χρόνια σκηνοθέτης και ηθοποιός, ο Ακύλλας είναι γνωστός στο χώρο για την ιδιαίτερη, σχεδόν «αναρχική» θα λέγαμε (ειδικά για τα δεδομένα της Ελλάδας) ματιά του, όχι μόνο σε σχέση με τα έργα που επιλέγει ή τη σκηνοθετική του προσέγγιση αλλά και για τον τρόπο που θεωρεί πως πρέπει να φέρεται ένας σκηνοθέτης -και που καμία σχέση δεν έχει με τις τοξικές συμπεριφορές που έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας για συναδέλφους του. Ο ίδιος, θυμίζουμε, είχε θέσει υποψηφιότητα μαζί με την Α. Χιώτη και τον Ν. Χατζόπουλο και στον προηγούμενο διαγωνισμό για την καλλιτεχνική διεύθυνση του θεάτρου, αλλά δεν έγινε τελικά αποδεκτή, επειδή δεν αναφερόταν στον κανονισμό ρητώς ότι μπορούσαν να αναλάβουν πάνω από ένας.
Οσο για τη νεαρότερη Νεφέλη Μαϊστράλη, δεν θα κρύψουμε την έκπληξή μας στο άκουσμα της είδησης (αν και εφόσον επιβεβαιωθεί το ρεπορτάζ μας), καθώς ναι μεν πρόκειται για μία καλή θεατρική συγγραφέα και ηθοποιό, που έχει κάνει ποιοτικές δουλειές στο ελεύθερο θέατρο αλλά και πέρυσι στο Εθνικό με την παράσταση «Στο σώμα της», που συνέγραψε μαζί με τις Ελένη Ευθυμίου, Σοφία Ευτυχιάδου, ωστόσο δεν ξέρουμε αν αυτά τα χαρακτηριστικά αρκούν για να αναλάβει κάποιος μια τέτοια θέση. Ταυτόχρονα, αυτή η ίδια ήταν και ευχάριστη έκπληξη, καθώς καιρός είναι να δίνεται βήμα και σε νεότερα άτομα, που έχουν δείξει πως φέρουν μία προσωπική ματιά και έχουν περάσει απ’ όλα τα πόστα στο ελεύθερο θέατρο (σκηνοθεσία, συγγραφή, ερμηνεία). Προφανώς ο συνδυασμός του πιο τολμηρού/πειραματικού που έχει ο Ακύλλας με την πιο γυναικεία (από φεμινιστικής άποψης) και εναλλακτική (πέρα από τα κατεστημένα στερεότυπα που έχουμε συνηθίσει και στο θέατρο) ματιά της Νεφέλης μόνο κάτι καλό θα έχει να φέρει στο Εθνικό και συγκεκριμένα στην Πειραματική, που δυστυχώς τον τελευταίο χρόνο ανεβάζει μεν παραστάσεις «διαφορετικές» αλλά καθόλου καλές. Ισως πάλι είναι καιρός να ξεφύγουμε και από το επίσης στερεοτυπικό «τόπο στα νιάτα» και να περάσουμε στο «αφήστε χώρο για το όραμα». Και αυτό το όραμα περιμένουμε κατεξοχήν από τον μεγαλύτερο θεατρικό φορέα της χώρας.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας