Με ανάρτηση του στο Instagram ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργος Κουμεντάκης παίρνει ανοιχτά και ξεκάθαρα θέση για το ζήτημα του βανδαλισμού των έργων στην Εθνική Πινακοθήκη.
«Είναι αυτονόητη η υποστήριξή μου στην Συραγώ Τσιάρα. Αν η εποχή μας ζητά να μιλήσουμε ξανά γι αυτά που θεωρούσαμε αυτονόητα εδώ και δεκαετίες, θα το κάνουμε με κάθε τρόπο και χωρίς κανένα φόβο», επισημαίνει και ταυτόχρονα προειδοποιεί.
Ο Γιώργος Κουμεντάκης που επί των ημερών του η Λυρική έχει κάνει τεράστια βήματα και ως προς τις συνεργασίες με ξένους φορείς και ως προς την παρουσία της Λυρικής στις ατζέντες των μεγάλων οργανισμών του εξωτερικού, αλλά και ως προς τα πρωτοποριακά ή και πειραματικά θεάματα-ακροάματα που δεν φοβούνται να πραγματευτούν με σημερινούς όρους την έννοια του σύγχρονου μουσικοθεατρικού γεγονότος ή λυρικού θεάτρου, είναι ο πρώτος επικεφαλής κρατικού πολιτιστικού φορέα που παίρνει θέση ανοιχτά καθώς αντιλαμβάνεται προφανώς εκτός των άλλων ότι όταν επιτρέπεις να ανοίξει ο Ασκός του Αιόλου (και να περάσει η ακροδεξιά λογοκρισία) τα αποτελέσματα δεν θα περιοριστούν στην Πινακοθήκη.
Αναλυτικά η ανάρτηση:
Επισκέφθηκα την εξαιρετική έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου», σε επιμέλεια της Διευθύντριας του Μουσείου Συραγώς Τσιάρα.
Ας πούμε τα πράγματα με το όνομα τους: οι καλλιτέχνες είναι ελεύθεροι να κάνουν το έργο τους και οι πολιτιστικοί φορείς -κρατικοί και μη-, οφείλουν να προγραμματίζουν με απόλυτη ελευθερία και συναίσθηση της αποστολής τους.
Είναι αυτονόητη η στήριξη μου στη Συραγώ Τσιάρα.
Αν η εποχή μας ζητά να μιλήσουμε ξανά για αυτά που θεωρούσαμε αυτονόητα εδώ και δεκαετίες, θα το κάνουμε με κάθε τρόπο και χωρίς κανένα φόβο.
Να επισημάνουμε βέβαια ότι αν ο Γιώργος Κουμεντάκης είναι ο πρώτος επικεφαλής κρατικού πολιτιστικού φορέα που βγήκε με ξεκάθαρη άποψη, ο πρώτος κρατικός πολιτιστικός φορέας που ήδη από τις 11 Μαρτίου πήρε θέση ήταν το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Ιδού η ανακοίνωση που είχε δημοσιεύσει:
Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης καταδικάζει απερίφραστα οποιαδήποτε προσβολή στην ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης η οποία είναι στην ουσία προσβολή των συνταγματικά κατοχυρωμένων πολιτικών δικαιωμάτων. Η εισβολή και ο βανδαλισμός έργων τέχνης στην Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδας κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την άνοδο αντιδημοκρατικών πολιτικών δυνάμεων και είναι ενδεικτικό ότι συνέβη πριν ακόμη περάσει ένας μήνας από την λήξη της έκθεσης «Δημοκρατία» που τιμούσε την επέτειο των πενήντα χρόνων από την πτώση της δικτατορίας. Σε μια ευνομούμενη πολιτεία, το αγαθό της καλλιτεχνικής δημιουργίας δεν είναι ανταγωνιστικό προς το θρησκευτικό ή το εθνικό συναίσθημα, συνυπάρχει και συνδιαλέγεται μαζί τους.
Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης εκφράζει την συμπαράστασή του στον καλλιτέχνη Χριστόφορο Κατσαδιώτη, στο ΔΣ και στην διευθύντρια της Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου και επιμελήτρια της έκθεσης «Η σαγήνη του αλλόκοτου» Συραγώ Τσιάρα και δεσμεύεται πως θα υπερασπίζεται πάντα το αγαθό της ελευθερίας του λόγου και της καλλιτεχνικής έκφρασης απέναντι στις παλαιότερες και τις νέες προσπάθειες περιορισμού της.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας