Η φωνή του στο DNA και τη μνήμη μας. Και όχι μόνον επειδή ο βαρύτονος Ανδρέας Κουλουμπής που πέθανε στα 88 του χρόνια ήταν μία κορυφαία περίπτωση Έλληνα λυρικού με σπουδαία καριέρα καταρχάς στην Εθνική Λυρική Σκηνή- στην οποία είχε άλλωστε διατελέσει και αναπληρωτής καλλιτεχνικός Διευθυντής την περίοδο 1994-1997.
Αλλά κυρίως διότι ήταν ο ιστορικός Ψάλτης στην πρώτη εκτέλεση του «Αξιον Εστί» και σε όλες τις μεγαλες συναυλίες της δεκαετίας του ΄70, του ΄80 και αργότερα. Ήταν δε ο τελευταίος από εκείνη την εκλεκτή «τριανδρία» συνεργατών του Μίκη Θεοδωράκη που πρωτοερμήνευσε το αριστουργηματικά μελοποιημένο από τον ίδιο ποίημα του Ελύτη ως λαϊκό ορατόριο:
- Λαϊκός Τραγουδιστής: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
- Ψάλτης (βαρύτονος): Ανδρέας Κουλουμπής
- Αφηγητής: Μάνος Κατράκης
Την είδηση του θανάτου του Ανδρέα Κουλουμπή δημοσιοποίησε η επί, 57 χρόνια, σύζυγός του, γνωστή ηθοποιός, σκηνοθέτρια και δημιουργός παιδικών θεαμάτων αλλά και Παιδικής Σκηνής, Κάρμεν Ρουγγέρη και τα παιδιά του, η σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χριστίνα Κουλουμπή και ο μπασίστας Βίκτωρ Κουλουμπής.
Ο Ανδρέας Κουλουμπής είχε γεννηθεί στην Αθήνα το Νοέμβριο του 1936. Σπούδασε μονωδία στο Εθνικό Ωδείο απ΄ όπου αποφοίτησε με το Α’ βραβείο και προσλήφθηκε αμέσως από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Πολυτάλαντος, με εξαίρετη φωνή βαρύτονου, πρωτοεμφανίστηκε στο Θέατρο Ολύμπια το 1962 ως Μαζέττο (Ντον Τζοβάννι), αλλά και Τόνιο (Παλιάτσοι). Με την υποστήριξη του τότε Γενικού Διευθυντή της ΕΛΣ Κωστή Μπαστιά έγινε αρχικά μέλος της Χορωδίας, ενώ το 1967 μετά από πρόταση του αρχιμουσικού Αντίοχου Ευαγγελάτου έγινε σολίστ, ερμηνεύοντας έκτοτε όλους σχεδόν τους κύριους ρόλους του ρεπερτορίου του, όπως Παπαγκένο (Ο μαγικός αυλός), Κόμης του Μοντερόνε (Ριγολέττος), Τζόρτζιο Ζερμόν (Τραβιάτα), Μάκβεθ, Φίγκαρο (Οι γάμοι του Φίγκαρο) κ.ά.
Πρωταγωνίστησε σε παραστάσεις στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και στο Φεστιβάλ Αθηνών. Το ίδιο διάστημα εμφανίστηκε και σε πολλά λυρικά θέατρα του εξωτερικού (σε Ιταλία, Γερμανία, Γιουγκοσλαβία, Βουλγαρία, Πολωνία και ΗΠΑ).
Έχοντας συμπράξει ως σολίστ με τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, καθώς και με τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, έδωσε ατομικά ρεσιτάλ στην Ελλάδα, την Ιταλία, την Ελβετία, το Βέλγιο και συμμετείχε σε δισκογραφικές ηχογραφήσεις όπερας. Υπήρξε βέβαια ιδρυτικό μέλος και στέλεχος της Όπερας Δωματίου Αθηνών.
Την περίοδο 1977-2009 συμμετείχε στο «Άξιον εστί» στις μεγάλες συναυλίες που έδωσε ο Μίκης Θεοδωράκης σε πολλές πόλεις της Ευρώπης, της Αμερικής και της Αφρικής. Συμμετείχε όμως και στην πρώτη ιστορική ηχογράφηση του έργου που εξαντλήθηκε σε όλες τις εκδόσεις.
Με τον Μίκη Θεοδωράκη συνεργάστηκε και στην όπερα «Καρυωτάκης» ερμηνεύοντας τον ομώνυμο ρόλο στην παράσταση που ανέβηκε στην Λυρική Σκηνή. Συμμετείχε επίσης στον, βασισμένο σε ποίηση Μίλτου Σαχτούρη, «Επίλογο» του Αργύρη Κουνάδη αλλά και στην, σε λιμπρέτο Χρήστου Λαμπράκη, όπερα «Ελένη» του Θάνου Μικρούτσικου, έργα που και τα δύο ανέβηκαν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Μέχρι και την τελευταία στιγμή δίδασκε τραγούδι σε τραγουδιστές όπερας και ηθοποιούς, ενώ είχε γράψει στίχους για όπερες και θεατρικά έργα, αλλά και για παιδικές παραστάσεις που παρουσιάστηκαν στην ΕΛΣ. Με τη σύζυγό του Κάρμεν Ρουγγέρη συνέβαλε στη δημιουργία της Παιδικής Σκηνής της ΕΛΣ.
Έχει εκδώσει συλλογή ποιημάτων, καθώς και ένα παραμύθι για παιδιά με τον τίτλο «Τα παραμύθια του Παππού».
Με ανακοίνωσή της η Διοίκηση και το προσωπικό της ΕΛΣ εξέφρασαν τη βαθιά συγκίνησή τους για τον θάνατό του.
«Ένα σημαντικό κεφάλαιο στην ιστορία της όπερας, ο βαρύτονος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Ανδρέας Κουλουμπής, έφυγε από τη ζωή. Μνήμες αμέτρητες μαζί του, επάνω, αλλά και έξω από τη σκηνή. Κάρμεν, Χριστίνα και Βίκτωρα, τα θερμά μου συλλυπητήρια...» έγραψε στη σελίδα του στο Facebook ο τενόρος και πρώην μέλος της χορωδίας της ΕΛΣ Νίκος Τσαούσης
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας