Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.6° 20.2°
2 BF
63%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
22.0° 19.2°
3 BF
61%
Πάτρα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.5° 19.4°
2 BF
75%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
1 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
63%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.4° 20.4°
1 BF
67%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
0 BF
77%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
2 BF
62%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.8° 20.8°
3 BF
64%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
17.9° 16.0°
2 BF
68%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
5 BF
63%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.3° 21.3°
2 BF
67%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.9°
3 BF
82%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.9° 21.9°
1 BF
53%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
23°C
22.7° 20.6°
1 BF
48%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.0° 19.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.8° 21.8°
2 BF
49%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.3° 19.3°
3 BF
56%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.4° 21.4°
2 BF
66%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
18.5° 18.5°
0 BF
67%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
anestis azas
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ο Ανέστης Αζάς | ΦΩΤ.: ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Grape - Βραβεία κοινού

Μικρότερες και μεγαλύτερες εκπλήξεις και απρόοπτα

Η πραγματική έκπληξη ήρθε στο τρίτο βραβείο που αφορούσε την παράσταση χορού «Βοrborygmi».

Η έκπληξη στα φετινά βραβεία κοινού που δόθηκαν στο πλαίσιο της πλατφόρμας grape (αρκτικόλεξο του Greek Agora of Performance, δηλαδή Ελληνική Αγορά Παραστατικών Τεχνών) του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου για την προβολή και προώθηση νέων έργων Ελλήνων/ίδων δημιουργών στον χώρο των παραστατικών τεχνών, στις αρχές της βδομάδας, δεν ήταν καθόλου μεγάλη όταν ανακοινώθηκε το πρώτο βραβείο: κατά γενική ομολογία το θεατρικό έργο «Σκυλιά» του Ανέστη Αζά, έργο που συνυπογράφει με τους Γεράσιμο Μπέκα και Μιχάλη Πητίδη, με θέμα του την κοινωνική βία κατά των ανυπεράσπιστων και με αφορμή ένα πραγματικό περιστατικό κακοποίησης σκύλου, ήταν η μεγάλη επιτυχία του θεσμού. Επιτυχία που έκανε τον ταλαντούχο δημιουργό κάτοχο και του φετινού πρώτου βραβείου - αφού είχε προηγηθεί η περσινή βράβευσή του με το ίδιο βραβείο για τη «Δημοκρατία του Μπακλαβά».

Το δεύτερο βραβείο απέσπασε το θεατρικό έργο «Σφάλμα σύνδεσης» της Γιολάντας Μαρκοπούλου και της ομάδας Station Athens, που κι αυτό έχει ένα κοινωνικό θέμα στο επίκεντρο: την ανάγκη επικοινωνίας με τους οικείους τους, ανθρώπων-μεταναστών κατά κανόνα, που βρίσκονται μακριά από το σπίτι τους και γι’ αυτό καταφεύγουν στη σύγχρονη τεχνολογία.

Η πραγματική έκπληξη ήρθε τελικά κατά την ανακοίνωση του τρίτου βραβείου. Και πώς να γίνει διαφορετικά, αφού αφορούσε την παράσταση χορού «Βοrborygmi» («Βορβορυγμοί»), με τον τίτλο δηλαδή που παραπέμπει σε... ενοχλητικό ήχο και έχει να κάνει με τα θορυβώδη κοινωνικά σώματα που διαταράσσουν την αρμονία της κοινωνικής συναίνεσης. Η δημιουργία της Χαράς Κότσαλη, μιας από τους 20 πλέον ανερχόμενους χορογράφους της χρονιάς, σύμφωνα με τη διεθνή πλατφόρμα χορού Aerowaves, «αποτίνει φόρο τιμής σε όλες εκείνες τις φωνές που, όσο ισχυρά κι αν αρθρώνονται, πρέπει να κάνουν πάντα πολύ «θόρυβο» για να ακουστούν».

Και…χωρίς να κάνει θόρυβο για να ακουστεί, αλλά κάνοντας τη διαφορά, η εκπρόσωπος της ομάδας που πήρε το βραβείο αντί της δημιουργού, στο κείμενο που διάβασε εκ μέρους όλων τους μίλησε για την αμφιθυμία της απέναντι στη βράβευση αφού, κατά τη γνώμη τους, τέχνη και βραβεία είναι ασύμβατα μεταξύ τους. Μίλησε επίσης για την εποχή μας που οι «τράπεζες είναι ο κακός λύκος», μετέφερε τη δέσμευση της ομάδας όλο το ποσό του βραβείου να πάει στο Σωματείο Εργαζομένων Χορού και εξέφρασε την ευχή «το επόμενο Φεστιβάλ να γίνει σε έναν λίγο πιο δίκαιο κόσμο». Εκλεισε, τέλος, την ομιλία της με ένα εξίσου χαμηλόφωνο και ήρεμο «Λευτεριά στην Παλαιστίνη», βυθίζοντας στιγμιαία σε αμηχανία το εορταστικό κλίμα που επικρατούσε στο αίθριο του Γκαίτε, με παρόντες τους τραπεζικούς παράγοντες-χορηγούς των βραβείων (από την Εθνική Τράπεζα-Mastercard), τους καλλιτέχνες και τους εργαζόμενους στο Φεστιβάλ.

Αλλά, καθώς το πρόγραμμα του grape για τους «Βορβορυγμούς» σημείωνε ότι «αν ο θόρυβος στη δυτική κοινωνία παραπέμπει σε κάτι αρνητικό, το νέο έργο της ανερχόμενης χορογράφου Χαράς Κότσαλη εξερευνά την ευεργετική δύναμη του θορύβου στον τρόπο του να παράγει χαρά, αλληλεγγύη και κοινότητα», δεν μπορούσες παρά να σκεφτείς ότι ίσως αυτό ακριβώς να είναι η τέχνη, μια «αναστάτωση» καταστάσεων, αλλά και πόση συνέπεια υπάρχει ανάμεσα στο έργο και στους συντελεστές του.

Κατά τα άλλα η εορταστική βραδιά κύλησε... ήρεμα, σε αυτή τη δεύτερη χρονιά λειτουργίας του θεσμού εξωστρέφειας που συστήνει την ελληνική σύγχρονη παραστατική καλλιτεχνική δημιουργία στο εξωτερικό, ταξιδεύοντας τη γλώσσα και το όραμα των νέων δημιουργών εκτός συνόρων. Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Κατερίνα Ευαγγελάτου, μίλησε για την πραγμάτωση αυτού του «τρελού ονείρου» που φέτος περιλάμβανε οκτώ ελληνικές παραγωγές θεάτρου και χορού τις οποίες παρακολούθησαν 60 διεθνείς προσκεκλημένοι καλλιτεχνικοί διευθυντές και εκπρόσωποι πολιτιστικών φορέων από 30 χώρες. Δεν έκρυβε τη χαρά της καθώς ο ξένος Τύπος είχε και φέτος εκτενείς αναφορές στην πρωτοβουλία. Και έκανε και τον απολογισμό των επτά περσινών παραγωγών που ήδη ταξιδεύουν στον κόσμο.

Αλλά αν κάτι μας προβλημάτισε ήταν ο λόγος του προέδρου του Φεστιβάλ Αθηνών, Δημήτρη Πασσά, ο οποίος, αφού επαίνεσε την καλλιτεχνική διευθύντρια για την πρωτοβουλία της, είπε ότι ευελπιστεί το grape να συνεχιστεί με τον ίδιο ζήλο και από την επόμενη καλλιτεχνική του διεύθυνση. Γι’ αυτό απορήσαμε: Τι μπορεί να σημαίνει αυτό για την τωρινή καλλιτεχνική διευθύντρια; Μήπως έτσι... προοικονομείται κάποια αλλαγή στο τιμόνι της μεγαλύτερης διοργάνωσης πολιτισμού της χώρας;

Σημειώνεται ότι οι δημιουργοί και τα φετινά έργα του grape ήταν ακόμη οι «Ετυμολογίες» των Ευθύμη Φιλίππου-Αγγελικής Παπούλια (θέατρο), «Amalia Melancholia Queen of the Palm Trees» της Ζωής Χατζηαντωνίου (θέατρο), «Αναψυκτήριο» της Αργυρώς Χιώτη (θέατρο), «Βless this Mess» της Κατερίνας Ανδρέου (διεθνής συμπαραγωγή χορού) και «Τaverna Miresia, Mario, Bella, Anastasia» του Μάριο Μπανούσι (θέατρο).

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Μικρότερες και μεγαλύτερες εκπλήξεις και απρόοπτα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας