Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.4° 18.5°
1 BF
62%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
18.8° 14.9°
0 BF
76%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 17.7°
2 BF
79%
Ιωάννινα
Ομίχλη
10°C
9.9° 9.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
9.9° 9.9°
3 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.5° 16.5°
0 BF
76%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
0 BF
82%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.5° 16.5°
1 BF
83%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
19.9° 19.8°
2 BF
60%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.9° 14.9°
3 BF
73%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
48%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 18.3°
2 BF
71%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
0 BF
88%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
0 BF
82%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
19.5° 17.2°
1 BF
66%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
16.1° 15.8°
0 BF
72%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.1° 16.3°
3 BF
81%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
0 BF
75%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
1 BF
86%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
«Η ζωή μου μετά» της Λόλα Αρίας

Οταν το Latin σημαίνει πρωτοπορία και κοινωνική συνείδηση

Δώδεκα μέρες με θέατρο, χορό, εγκαταστάσεις, εικαστικά, κινηματογράφο από Χιλή, Αργεντινή, Βραζιλία, Κολομβία. Και διάσημους καλλιτέχνες που έζησαν χούντες, τη δημοκρατία, αλλά και την οικονομική κρίση

«Ολη η Λατινική Αμερική σε 12 μέρες». Αυτός θα μπορούσε να είναι ο εναλλακτικός τίτλος για το δεύτερο φεστιβάλ Transitions (Μεταβάσεις) που διοργανώνει η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Μετά την εξερεύνηση των Βαλκανίων μέσω της τέχνης, που είδαμε τον περσινό Μάρτιο, φέτος το κέντρο βάρους του «γεωπολιτικού» φεστιβάλ πέφτει στις ιδιόμορφες πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές ζυμώσεις των περιοχών της Λατινικής Αμερικής.

Από τις 18 έως τις 30 Νοεμβρίου το Μπουένος Αϊρες, το Σαντιάγο, η Χιλή, το Σάο Πάουλο, η Μπογκοτά και οι φαβέλες του Ρίο συναντιούνται στη Στέγη με έναν και μοναδικό στόχο: να διευρύνουν τον πολιτιστικό διάλογο με κοινωνίες που κλυδωνίζονται τις τελευταίες δεκαετίες από ραγδαίες πολιτικές και οικονομικές αλλαγές και, συγχρόνως, αντιμετωπίζουν ακραία κοινωνικά φαινόμενα.

Διεθνώς καθιερωμένοι ηθοποιοί, σκηνοθέτες, εικαστικοί και χορογράφοι συνθέτουν αντισυμβατικές παραστάσεις στα όρια μεταξύ θεάτρου και κινηματογράφου, χορού και εγκατάστασης. Δυνατές αφηγήσεις και ποιητικές γραφές που δεν φοβούνται τη συγκίνηση. Ριζοσπαστικό θέατρο-ντοκουμέντο που πραγματεύεται θέματα μνήμης και ιστορίας. Αιχμηρές νατουραλιστικές φόρμες που «αγγίζουν» ζητήματα, όπως η πολιτική και κοινωνική βία ή η διαφθορά.

«Οι καλλιτέχνες γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στα χρόνια των ολοκληρωτικών καθεστώτων και της κρατικής τρομοκρατίας, έγιναν μάρτυρες της προοδευτικής μετάβασης στη δημοκρατία τη δεκαετία του 1980, για να βρεθούν στη συνέχεια αντιμέτωποι με κοινωνικοπολιτικά και οικονομικά αδιέξοδα –που οδήγησαν, μεταξύ άλλων, τους απελπισμένους Αργεντινούς στους δρόμους του Μπουένος Αϊρες τον Δεκέμβριο του 2001–, αλλά και με το ανεκπλήρωτο αίτημα απόδοσης ευθυνών για τους χιλιάδες νεκρούς και αγνοούμενους των δικτατοριών», επισημαίνει η Κάτια Αρφαρά, καλλιτεχνική διευθύντρια του Transitions.

Είχε την ιδέα για το φεστιβάλ, ανακαλύπτοντας τον περασμένο Ιανουάριο την έκθεση «Transitions - From Dictatorship to Democracy in Latin America» στο νεοσύστατο Μουσείο Μνήμης και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Σαντιάγο της Χιλής.

Στην πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη Τύπου που δόθηκε χθες, ήταν παρόντες δύο από τους Αργεντινούς καλλιτέχνες, η Λόλα Αρίας και ο Φερνάντο Ρούμπιο. Η πρώτη, δημιουργός της παράστασης «Η ζωή μου μετά» (18-19/11 στην Κεντρική Σκηνή), συνθέτει ένα θέατρο-ντοκουμέντο, με αληθινές μαρτυρίες από τη δικτατορία της Αργεντινής και ηθοποιούς-αφηγητές των προσωπικών τους ιστοριών. «Γεννήθηκα το ‘76, χρονιά επιβολής της δικτατορίας. Ηθελα μέσω αυτής της δουλειάς να αποτυπώσω τα βιώματα της δικής μου γενιάς. Οταν, μάλιστα, πήγα το έργο στη Χιλή, ήρθα σε επαφή με ανθρώπους που είχαν βιώσει αντίστοιχες συνθήκες με το καθεστώς Πινοσέτ και εντυπωσιάστηκα. Πολλοί θεωρούν ότι ο Πινοσέτ έκανε καλό στη χώρα και ότι η δικτατορία του δεν ήταν αυτό το μαύρο που μπορεί να βλέπει κάποιος απ’ έξω», είπε.

Από την άλλη, ο Φερνάντο Ρούμπιο γράφει και σκηνοθετεί το έργο «Οσα είναι δίπλα μου» (18-23/11 στη Στοά του Βιβλίου), δίνοντας μορφή σε μια νέα αισθητική σκέψη σχετικά με την οικειότητα, τη λεπτή κίνηση, τη σύνδεση με τους άλλους και την παρουσία μας στον χώρο, έχοντας μαζί του Ελληνίδες ηθοποιούς (Αννα Μάσχα, Αγγελική Παπαθεμελή, Εύη Σαουλίδου κ.ά.). Ξεκαθάρισε μεταξύ άλλων: «Η παγκοσμιοποίηση έκανε εμάς γνωστούς, αλλά η Αργεντινή δεν είμαστε εμείς. Η καλλιτεχνική της πορεία μετρά δεκαετίες με πολύ σπουδαίους δημιουργούς».

Στο φεστιβάλ, μεταξύ άλλων, συναντάμε:

  • Τον Χιλιανό Γκιγιέρμο Καλντερόν με την παράσταση «Το σχολείο» (19-20/11 στη Μικρή Σκηνή)
  • Τον Χιλιανό χορογράφο Χοσέ Βιδάλ με την ιδιότυπη περφόρμανς «LOOP3» (22-23/11 στη Μικρή Σκηνή)
  • Τον Βραζιλιάνο θεατράνθρωπο Λεονάρντο Μορέιρα στην παράσταση «Ο κήπος» (23-24/11 στην Κεντρική Σκηνή)
  • Τον εμβληματικό Αργεντινό καλλιτέχνη Φεντερίκο Λεόν με μια ομιλία σχετικά με τη δουλειά του, ένα εργαστήριο πειραματικού θεάτρου και την ταινία «Estrellas» (Αστέρια, 2007) στις 24/11 στη Μικρή Σκηνή.
  • Τον Αργεντινό θεατρικό συγγραφέα και σκηνοθέτη Μαριάνο Πενσότι με το αφηγηματικό έργο «Το παρελθόν είναι ένα ζώο αλλόκοτο» (26-27/11 στην Κεντρική Σκηνή).
  • Τον Κολομβιανό θεατρικό συγγραφέα και σκηνοθέτη Χόρχε Ούγκο Μαρίν, με δύο έργα: «Ο διανοούμενος συγγραφέας» (26-27/11 στη Μικρή Σκηνή) με την ομάδα Maldita Vanidad (Καταραμένη Ματαιοδοξία) και «Οι δράστες» (29-30/11 στη Μικρή Σκηνή).
  • Τη Βραζιλιάνα χορογράφο Λία Ροντρίγκες με το έργο «Pindorama» (29-30/11 στην Κεντρική Σκηνή).

Info:

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (Συγγρού 107). Τηλ.: 213 0178000.

Εισιτήρια: 3-10€ και δράσεις με ελεύθερη είσοδο.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Οταν το Latin σημαίνει πρωτοπορία και κοινωνική συνείδηση

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας